Hej! Lite problem. Min elektriker kommer ej förrens torsdag så rådfrågar er nu!
Hur ska jag dra röret i detta läget?
Röret ska gå till en paxfläkt.
Ska jag bara avsluta röret på insidan av kommande takskivan? Och senare dra ekk hela vägen från kopplingsdosan?
Eller kommer man bli tvungen att sätta utanpåliggande kopplingsdosan på nått sätt?
Hur skulle ni gjort?
Hur ska jag dra röret i detta läget?
Röret ska gå till en paxfläkt.
Ska jag bara avsluta röret på insidan av kommande takskivan? Och senare dra ekk hela vägen från kopplingsdosan?
Eller kommer man bli tvungen att sätta utanpåliggande kopplingsdosan på nått sätt?
Hur skulle ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag hade dragit slangen ner i väggen och gått ut antingen rakt ovan eller en bit på sidan beroende på kundens önskemål om en PAX eller Fresh-fläkt. MEN, nu är ju det för sent så då skulle jag dragit ut slangen rakt ovanför om det ska vara en PAX-fläkt och dragit en utanpåliggande kabel ner alt. en bit på sidan och gjort samma sak med kabel om det ska vara en Fresh. ("Biltema-fläktar" och dyl. finns inte som alternativ för mig så räknar inte upp sådana).
Fresh Intellivent:
PAX Passad:
//Patrik
Fresh Intellivent:
Logga in
Skapa konto
PAX Passad:
Logga in
Skapa konto
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Behövs ingen utanpåliggande kopplingsdosa.
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Allpolig brytare sitter inbyggd i badrumsfläktar så det är ingen separat brytare.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Hmmm!Patrik_Hed skrev:
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-31
allpolig brytare är ju tillbehör, så det behövs Visst till vissa fläktar.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Pax fläkten är demonterbar. Tanken är att man bryter med den inbyggda brytaren som sitter i "basenheten". Sedan kan man med ett handgrepp ta bort själva fläktenheten för rengöring/service. Själva basenheten innehåller inget annat än en kopplingsplint och brytaren. Så den finns ingen anledning att meka med, annat än när det blir dags att byta ut fläkten helt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Ni kan sluta bråka 
den jag beställt har allpolig brytare inbyggd.
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi-paket
Antar att jag kan koppla den direkt i kopplingsdosan bara då.
typ släppa ner en ekk eller liknande( inte så bra på eltermer) från taket och till fläkten då?
självklart hade det varit bäst med ett utstick från väggen. men detta missades totalt vid byggnation av badrummet.
den jag beställt har allpolig brytare inbyggd.
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi-paket
Antar att jag kan koppla den direkt i kopplingsdosan bara då.
typ släppa ner en ekk eller liknande( inte så bra på eltermer) från taket och till fläkten då?
självklart hade det varit bäst med ett utstick från väggen. men detta missades totalt vid byggnation av badrummet.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Jag tycker det ser ut att vara fullt möjligt att få in slangen i väggen, ovanför taket. Och kunna fiska ned den till dosan inne i väggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det blir givetvis lite struligare med en regel i vägen. Men det borde gå ändå. Du har ju ca 38mm på dig för att borra däruppe, utan att det kommer att synas under gipsskivan.
Om du bygger en liten kopia av vägg/tak. Och övar på.
Om du bygger en liten kopia av vägg/tak. Och övar på.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
I detta fallet med en Pax Passad så kommer det endast bli någon enstaka cm synlig kabel när taket och fläkten kommit på plats så jag tycker att det är onödigt jobb att försöka fiska ner slangen i väggen.
//Patrik
//Patrik