Hej! Lite problem. Min elektriker kommer ej förrens torsdag så rådfrågar er nu!

Hur ska jag dra röret i detta läget?
Röret ska gå till en paxfläkt.

Ska jag bara avsluta röret på insidan av kommande takskivan? Och senare dra ekk hela vägen från kopplingsdosan?

Eller kommer man bli tvungen att sätta utanpåliggande kopplingsdosan på nått sätt?

Hur skulle ni gjort?

1402328469901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade dragit slangen ner i väggen och gått ut antingen rakt ovan eller en bit på sidan beroende på kundens önskemål om en PAX eller Fresh-fläkt. MEN, nu är ju det för sent så då skulle jag dragit ut slangen rakt ovanför om det ska vara en PAX-fläkt och dragit en utanpåliggande kabel ner alt. en bit på sidan och gjort samma sak med kabel om det ska vara en Fresh. ("Biltema-fläktar" och dyl. finns inte som alternativ för mig så räknar inte upp sådana).

Fresh Intellivent:
Screen+Shot+2012-05-10+at+5.48.48+PM.png
Skapa konto

PAX Passad:
174865-4-pax_passad_60.png
Skapa konto

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Behövs ingen utanpåliggande kopplingsdosa.

//Patrik

Möjligtvis behövs en allpolig brytare.
Om inte fläkten har inbyggd sådan.

Allpolig brytare sitter inbyggd i badrumsfläktar så det är ingen separat brytare.

//Patrik

Intressant. Sprang precis på en ny formulering från PAX:

Enligt standarden för hushållsprodukter, EN 60335-1, ska dessa kunna brytas från elnätet. Ett sätt är att använda Pax allpolig brytare (M)

Vid alla elarbeten på produkten måste inkommande spänning brytas.

Snacka om hjärnsläpp :)

Patrik_Hed skrev:
Allpolig brytare sitter inbyggd i badrumsfläktar så det är ingen separat brytare.

//Patrik
Hmmm!
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-31
allpolig brytare är ju tillbehör, så det behövs Visst till vissa fläktar.

Pax fläkten är demonterbar. Tanken är att man bryter med den inbyggda brytaren som sitter i "basenheten". Sedan kan man med ett handgrepp ta bort själva fläktenheten för rengöring/service. Själva basenheten innehåller inget annat än en kopplingsplint och brytaren. Så den finns ingen anledning att meka med, annat än när det blir dags att byta ut fläkten helt.

nisse123 skrev:
Hmmm!
[länk]
allpolig brytare är ju tillbehör, så det behövs Visst till vissa fläktar.
Säger inte emot dig här Nisse, men menar du att det krävs en separat brytare till fläkten?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
OM brytaren är tillbehör eller ej beror på VILKEN modell man köper, på vissa modeller sitter den monterad som original.

Ni kan sluta bråka :)

den jag beställt har allpolig brytare inbyggd.
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi-paket

Antar att jag kan koppla den direkt i kopplingsdosan bara då.
typ släppa ner en ekk eller liknande( inte så bra på eltermer) från taket och till fläkten då?

självklart hade det varit bäst med ett utstick från väggen. men detta missades totalt vid byggnation av badrummet.

Jag tycker det ser ut att vara fullt möjligt att få in slangen i väggen, ovanför taket. Och kunna fiska ned den till dosan inne i väggen.

Hade också den planen, men sitter en regel längst upp i väggen, omöjligt att få in slangen över innertaket in i väggen.

Det blir givetvis lite struligare med en regel i vägen. Men det borde gå ändå. Du har ju ca 38mm på dig för att borra däruppe, utan att det kommer att synas under gipsskivan.

Om du bygger en liten kopia av vägg/tak. Och övar på.

I detta fallet med en Pax Passad så kommer det endast bli någon enstaka cm synlig kabel när taket och fläkten kommit på plats så jag tycker att det är onödigt jobb att försöka fiska ner slangen i väggen.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.