4 114 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
kabelbeteckning i europa
Hej!
Grunnar på en sak.
Här i sverige säger vi tex 4G1,5 då det ingår en gul/grön ledare...eller 4x1,5 utan gul/grön
Hur uttrycker man detta ute i europa?
Cenelec koden anger typ av kabel...tex EKLK=N07VA5EV-U...men den säger inget om partantal etc.
Jag vill bara uttrycka ex ledarantal och om det ingår gul/grön eller ej...
//S
Grunnar på en sak.
Här i sverige säger vi tex 4G1,5 då det ingår en gul/grön ledare...eller 4x1,5 utan gul/grön
Hur uttrycker man detta ute i europa?
Cenelec koden anger typ av kabel...tex EKLK=N07VA5EV-U...men den säger inget om partantal etc.
Jag vill bara uttrycka ex ledarantal och om det ingår gul/grön eller ej...
//S
Vad jag förstår så heter kabeln N07VA5EV-U 4G1,5 enligt ny standard. Detta innebär att den kursiverade delen av beteckningen är samma som tidigare. Däremot finns inte E för enkelkardelig längre, det heter U. Elektriker i Europa borde förstå vad du menar om du säger 4G1,5 tycker jag.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Se vad idiotisk den nya standarden är! Det är ju mycket enklare att minnas och säga EKLK i stället för det där. Fast det är väl därför ingen riktigt tagit tills sig den nya standarden.Ifö skrev:
I skolan lär man sig den gamla, enkla standarden eftersom att ingen elektriker använder den nya.
//Patrik
jag instämmer! därför får man va konservativ nog och köra på med den gamla standarden som om inget hänt... ny standard.. vadå??Patrik_Hed skrev:
om man ska hitta på ett gammalt namn på N1XV-u då, vad skulle det kunna bli?
EXKJ då kanske??
Dom har säkert ett brittiskt system med 240 V..
Att G står för Ground klurar dom nog ut, dom är bra på engelska. Konstigare är det nog att vi svänskar fattar det. Eller så är den "moderna" stavningen "gjord" :eek:.
Att G står för Ground klurar dom nog ut, dom är bra på engelska. Konstigare är det nog att vi svänskar fattar det. Eller så är den "moderna" stavningen "gjord" :eek:.
förr trodde jag det stod för Gul/grön, men kom underfund med att det bör stå för Ground när jag fick se samma slags beteckning på utländsk kabel.
köpte en rulle platt "ekk" i polen, den var exakt som ekk fast oval istället för rund, deras beteckning var YdY 3G1,5
köpte en rulle platt "ekk" i polen, den var exakt som ekk fast oval istället för rund, deras beteckning var YdY 3G1,5
Klicka här för att svara