Hej!

Grunnar på en sak.

Här i sverige säger vi tex 4G1,5 då det ingår en gul/grön ledare...eller 4x1,5 utan gul/grön

Hur uttrycker man detta ute i europa?

Cenelec koden anger typ av kabel...tex EKLK=N07VA5EV-U...men den säger inget om partantal etc.

Jag vill bara uttrycka ex ledarantal och om det ingår gul/grön eller ej...
//S

Komplettera koden med ledarantal och G/X samt area?

vill inte styra valet till en viss typ av kabel.
vill bara kunna ange antalet ledare, ev area samt om gul/grön part används.

kort och gott....Om "G" används/är gångbart i europa för att ange om gul/grön ledare ingår.

• Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Vad jag förstår så heter kabeln N07VA5EV-U 4G1,5 enligt ny standard. Detta innebär att den kursiverade delen av beteckningen är samma som tidigare. Däremot finns inte E för enkelkardelig längre, det heter U. Elektriker i Europa borde förstå vad du menar om du säger 4G1,5 tycker jag.

hmm...ställde just frågan till en ingenjör i indien.
får se hurvida han förstår vad "G" står för

Ifö skrev:
Vad jag förstår så heter kabeln N07VA5EV-U 4G1,5 enligt ny standard.
Se vad idiotisk den nya standarden är! Det är ju mycket enklare att minnas och säga EKLK i stället för det där. Fast det är väl därför ingen riktigt tagit tills sig den nya standarden.
I skolan lär man sig den gamla, enkla standarden eftersom att ingen elektriker använder den nya.

//Patrik

Simpsson skrev:
Du outsorceade frågan. Klockrent!:D

Patrik_Hed skrev:
Se vad idiotisk den nya standarden är! Det är ju mycket enklare att minnas och säga EKLK i stället för det där. Fast det är väl därför ingen riktigt tagit tills sig den nya standarden.
I skolan lär man sig den gamla, enkla standarden eftersom att ingen elektriker använder den nya.

//Patrik
jag instämmer! därför får man va konservativ nog och köra på med den gamla standarden som om inget hänt... ny standard.. vadå??:p
om man ska hitta på ett gammalt namn på N1XV-u då, vad skulle det kunna bli?
EXKJ då kanske??

Simpsson skrev:

Vad har dom för ström i Indien? om dom har fått el.....

Dom har säkert ett brittiskt system med 240 V..

Att G står för Ground klurar dom nog ut, dom är bra på engelska. Konstigare är det nog att vi svänskar fattar det. Eller så är den "moderna" stavningen "gjord" :eek:.:D

förr trodde jag det stod för Gul/grön, men kom underfund med att det bör stå för Ground när jag fick se samma slags beteckning på utländsk kabel.
köpte en rulle platt "ekk" i polen, den var exakt som ekk fast oval istället för rund, deras beteckning var YdY 3G1,5

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.