5 605 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Kabel till utebelysning
Funderar på fixa lite lyse i trädgården och uppe vid vägen så småningom.. vi pratar cirka 30 meter till vägen. Har sökt lite och fått lite svar men de trådarna var ett tag sedan.
De jag funderar på är:
En stolpe på 3 x 60 w är aktuellt.. Vid den stolpen kan de sitta ett st 220 voltsuttag. + 2 lampor vid vägen, 1 på vardera grindstolpe.
Hur bör man göra med kabel? 5x 2.5m² EKLK? eller räcker de med 1.5m²? Finns de färdig att köpa med skyddslang? Pris på de?
Hur långt ner i backen ska de grävas? 60cm eller funkar de med "under gräset"?
De jag funderar på är:
En stolpe på 3 x 60 w är aktuellt.. Vid den stolpen kan de sitta ett st 220 voltsuttag. + 2 lampor vid vägen, 1 på vardera grindstolpe.
Hur bör man göra med kabel? 5x 2.5m² EKLK? eller räcker de med 1.5m²? Finns de färdig att köpa med skyddslang? Pris på de?
Hur långt ner i backen ska de grävas? 60cm eller funkar de med "under gräset"?
Men avsäkrat med 3x10 A menar du, eller hur sawsaw?sawsaw skrev:Vad du ska ha för kabel till din lampa och uttag 30 meter från huset beror på hur du bor! Inne i en tätort eller långt ute på landsbygden? För säkerhets skull rekommenderar jag åtminstone en EKKJ 3x2,5+2,5 (Biltema är billigast, och billigare än EKLK med slang). Den kabeln behöver ingen skyddsslang. För uttagets skull måste du också montera en jordfelsbrytare om du inte redan har det.
Direkt under gräset är inte bra! Gräv ner den åtminstone ett spadtag.
Om du kan tänka dig att säkra med 6A så borde 1,5 kvmm fungera.
Det går bra att använda EKLK, men då måste den vara dragen i skyddsslang.
Glöm inte att du ska ha sand eller annat "snällt" material under kabeln, och som fyllning en liten bit. Om du kan få tag på kabelmarkeringsband att lägga ca 10cm över kabeln är det jättebra.
Glöm inte att ta en bild, och kanske anteckna några mått, så du vet var kabeln går sen när gräset har vuxit tillbaka så fint. (Inget krav, men kan vara såå skönt att ha i framtiden)
sawsaw skrev:Vad du ska ha för kabel till din lampa och uttag 30 meter från huset beror på hur du bor! Inne i en tätort eller långt ute på landsbygden? För säkerhets skull rekommenderar jag åtminstone en EKKJ 3x2,5+2,5 (Biltema är billigast, och billigare än EKLK med slang). Den kabeln behöver ingen skyddsslang. För uttagets skull måste du också montera en jordfelsbrytare om du inte redan har det.
Direkt under gräset är inte bra! Gräv ner den åtminstone ett spadtag.
Ja hur bor man.... De går iaf asfalt förbi huset med de är ju på landet... Glesbygd.. Hur har de betydelse förresten? Jordfelsbrytare har jag på centralen så de är klart...
Klicka här för att svara