Min Speedheter (IR-värmare 1100 Watt) gav upp idag, och när jag skruvade isär den hade en kabel gått av. När jag plockade ut den, så föll isoleringen isär/av.

Skadad och isolerad elektrisk kabel med fransad isolering ligger på ett träbord, vilket indikerar slitage eller överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna på eldirekt
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/starkstrom/kabel-rhh-varmetalig

Upp till 180 grader, finns det något som klarar ännu mer, eller borde denna räcka?

RHH överträffas nog bara av teflonisolerad ledare, men varmare än 180 grader vill du inte ha. Det låter som en olämplig placering av ledningarna i armaturen. Ledaren på bild ser ut att ha någon glasgarnsfläta eller nåt som redan den tål mer än vad som borde behövas.

Det verkar ha blivit överhettad på något sett, ena anslutningen mellan kabel och rör hade fastnat (värmts ihop). Det är en sådan där ihålig skruvplint som skarvar mellan IR-rör och kabel. Vet inte vad de kallas, man skruvar på en hatt med en rund pinne inuti.

Ok, en kort snutt mot rörhållaren. Där kan det bli riktigt varmt ja.

Kan det vara mantelklämma du tänker på?
j2RzoAAURPG0ElBZAcPF_6o_HiyCvv2TXiyVA2lTVgRgExWmFJGqcnqDKJt144LieODsMugrHuT1kuw9t3XfzQJ_O6Q3bhzm6GTDLBtsa8u3YXXyGoBU3_PD17v-XggYtsBt6KDM

Precis! Och nu så gick en sån sönder... :crysmile:
Närbild på trasig maskindel med fokus på en vit plastkomponent och kugghjul inne i maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oh jag glömde säga att de brukar gå sönder, åtminstone de jag pillar på...
Det finns "sockerbitar" i porslin avsedda för lysrör etc som kanske får plats.
Vet att Clas haft dem, men hittar dem inte nu.
102.jpg

Jag lämnade in min Speedheater i Alingsås, men eftersom deras ordinarie reparatör var på semester fick jag låna en ny Speedheater under tiden. Kunde sedan hämta min, då hade han bytt ut hela refelektorn och rören. Perfekt! Inget tog de för arbetet heller, bara för materialet (1200:-). Bra service.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.