Är det ok att använda HO5VV-F3G0,75 mellan 230V ledspotar i ett undertak? Eller måste det vara en styv kabel typ EKK med 1,5 mm2 area eller likvärdigt. Spotarna kräver inte jordning så en trepolig kabel är egentligen överkurs. Anledningen till frågan är att jag kan få ett antal 100m kabel gratis av den nämnda kvaliteten på första raden.
Det är ett undertak till en carport som spotarna skall monteras i så kabel får väl även sägas vara utom hus men inte solbelyst om det också kan tänkas påverka.
Det är ett undertak till en carport som spotarna skall monteras i så kabel får väl även sägas vara utom hus men inte solbelyst om det också kan tänkas påverka.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Nej, H05VV-F är en anslutningskabel. Du behöver en installationskabel med minsta area 1.5 mm² avsedd för utomhusbruk (vilket de flesta är). Om det verkligen är kabel du är ute efter så är urvalet ytterst begränsat. Jag kommer endast på FKK / FQQ. Annars kan man förlägga FK i slang bara det inte blir kondens i slangen. Det handlar också mycket om hur man kan ansluta en ledning till spottarna, det varierar stort och många är direkt olämpliga.
Medlem
· Blekinge
· 12 181 inlägg
Duger inte ELKL eller N1XV?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Jag hävdar motsatsen. FKX är en anslutningskabel avsedd för inomhusbruk. Informationen hos PM Flex är minst sagt otydlig. De beskriver mest sin väderskyddade box och inte kabeln användningsområden. Se produktbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Jag trodde jag hade drömt ett tag, men jag ser nu att det faktiskt står "carport" in #1.
Ser ut som om jag får söka efter en annan spot att montera i carporttaket. Den som jag har köpt på prov är en spot från Biltema som är den enda (än så länge) som jag har hittat vilken får plats på den z-panel som sitter i taket. Men jag vet inte vad det är för j...a kabel som gäller för att kunna installera denna, då den är avsedd för att kunna monteras utomhus så måste man ju även kunna hitta en godkänd kabel. Inte ens en EKK 3G1,5 går att använda, den får inte plats i spotens "klämfäste" som skall hålla kabeln på plats.....
Den första bilden visar klämfästet i första hacket dvs största möjliga kabel som får plats och där passar inte en EKK3G1,5. Den andra visar spoten i panelen.
Någon som har ett förslag på en lämplig spot som inte kostar skjortan och är avsedd för utomhusbruk samt klarar godkända kablar...
?
Den första bilden visar klämfästet i första hacket dvs största möjliga kabel som får plats och där passar inte en EKK3G1,5. Den andra visar spoten i panelen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon som har ett förslag på en lämplig spot som inte kostar skjortan och är avsedd för utomhusbruk samt klarar godkända kablar...
Den där spotten ser allmänt olämplig ut för en carport skulle jag säga.
Måste det vara just spotlights? Jag är väldigt förtjust i Julas LED-armaturer, de ger väldigt mycket ljus för rimliga pengar.
Om du ska ha spottar utomhus så är det nog till att skala av sig skjortan, kvalitet kostar. Någon av de riktiga elektrikerna kan säkert rekommendera en specifik modell.
Måste det vara just spotlights? Jag är väldigt förtjust i Julas LED-armaturer, de ger väldigt mycket ljus för rimliga pengar.
Om du ska ha spottar utomhus så är det nog till att skala av sig skjortan, kvalitet kostar. Någon av de riktiga elektrikerna kan säkert rekommendera en specifik modell.
Spot å spot, den skall sitta i taket och ge ljus i carporten och entrégången och klara hustruns krav på utseende. Just ovanstående spot från Biltema passerade utseende kravet och klarade passningen i z-panelen men faller på annat. Vilken Jula armatur tänkte du på?tommib skrev:
Jo, jag är medveten om att det kostar att ligga på topp/bra grejer. Men det känns lite konstigt när vissa spotar kostar kring tusenlappen styck och andra kring hundralappen men ljuset är i stort det samma....
Nja, så konstigt är det ju egentligen inte. Ljusstyrkan är bara en av många parametrar på en spot.
Kan nästan svära på att i de billiga spottarna så drivs LED-chippet med högre ström än vad chippet är specat för = livslängden blir kortare och de blir varmare.
Sen finns det mängder av andra saker som påverkar hur bra kvalitet det är på dem. Anslutningen är ju en sak du själv påpekat är sämre på denna modellen.
Kan nästan svära på att i de billiga spottarna så drivs LED-chippet med högre ström än vad chippet är specat för = livslängden blir kortare och de blir varmare.
Sen finns det mängder av andra saker som påverkar hur bra kvalitet det är på dem. Anslutningen är ju en sak du själv påpekat är sämre på denna modellen.