6 345 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Kabel i mark
Sida 1 av 2
Har för mig att det står att den får läggas i mark om den skyddas mot mekanisk åverkan... Alltså i rör eller dylikt så ska det väl vara ok..
Hejsan
VP rör är installation rör i torra miljöer, det finns gula rör som är mark rör
VP rör är installation rör i torra miljöer, det finns gula rör som är mark rör
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
bara_hence skrev:
"Skydd mot mekanisk åverkan" är ju ett uttryck som kan vara föremål för massa fantasifulla tolkningar. Om man tex. förlägger tex träplanka över kabeln är detta då att anse som skydd mot mekanisk åverkan?
Ja, men för hur länge? En träplanka i jord lär inte hålla för tidens tand, möjligtvis en tryckt eller en ek-planka, men inget jag hade förordat!Styrman_jansson skrev:
Mekanisk påverkan innebär ju inte bara att man hackar i marken ovanifrån. Så enbart en träplanka över kabeln blir nog bakläxa. Skyddet skall vara mot mekanisk påverkan från alla håll. Sten och annat skräp i marken kan ju också skada kabeln.
Man får väl läsa vad som gäller enligt tillverkarens anvisningar. Jag har sett kablar som är ok att förlägga i direkt i sandfyllnad, men som kräver skyddsrör för att läggas i "rå" mark. Jag minns inte om det var en elkabel eller signalkabel.
Ekkj menar han ovanför att den får läggas "oskyddat"
Jag uppfattade att det står för EKKJ eller FKKJ, alltså x för hur kardelig kabeln är...bara_hence skrev:
Kan också tillägga att jag tror att ingen markförlagd kabel får läggas bland vassa stenar och sånt. Ska man lägga en kabel oskyddad (som är godkänd för det) är det nog ett krav på kabelvänligt material närmast.
När det gäller fiberkabel finns det ju armerad kabel som mest används för förläggning på sjöbottnar o.d. Den behöver inte skyddas ens när den ligger i rå mark med sten och annat, eller på sjöbottnen. Jag antar att det finns liknande elkablar för samma användningsområden. Dyrt som bara den är de.