Till vår gäststuga (friggebod) på tomten går en kabel lagd i jord. Kabeln innehållar fyra trådar i färgerna gröngul (jord), svart (fas) och blå (nolla). Därutöver finns en ljusbrun tråd, som inte tycks vara inkopplad någonstans. Bör jag använda den som fas istället för svart och koppla bort den nuvarande, svarta fasen? Somliga säger att svart är lite gammaldags som fas.:thinking:
 
Det är inget fel att ha svart som fas. Det var tidigare något av en standard. Idag skulle man förmodligen ha valt brun i stället om man bara behövde en fas. Men det är inget fel med att använda den svarta och det finns ingen orsak att byta ledare om allt fungerar.
 
  • Gilla
Torbjörn Wahlgren2 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.