Jag tänkte koppla in en vägglampa. Den är i metall och jordad. Men jag såg när jag öppnade kopplingsboxen att det sitter tre sladdar från lampan. Ovanför den i mitten sitter jordsladden som är fäst vid lampans metall.
Varför är det en extra kabel under jordsladden?
Jag antar att det är meningen att jag ska koppla in elen till höger och vänster men kommer mittenkabeln att leda ut strömmen till metallen?

• Närbild av vägglampa i metall med synliga kablar och kopplingsbox, där en jordsladd fästs vid metallhöljet. Lampan ligger på ett knä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Den sitter där för att skyddsjorda lampans metalldelar. Det är två för att det går en ut till själva lampan också för att säkerställa en tillförlitlig skyddsjordning.

Du ska ansluta skyddsjord där, inget annat. Om du ansluter något annat så blir det en potentiell akut livsfara eftersom metalldelarna just blir spänningssatta. Detta medför att man inte chansar med vilken ledare som är skyddsjord i väggen. Man måste veta säkert. Monterar du en stickpropp ska du veta att det blir rätt. Just med lampkontakter finns det en slamkrypare med äldre uttag som kan bli fel, detta bör man ha koll på om man kopplar. En modern lamppropp (DCL) ska dock inte kunna bli fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den sitter där för att skyddsjorda lampans metalldelar. Det är två för att det går en ut till själva lampan också för att säkerställa en tillförlitlig skyddsjordning.

Du ska ansluta skyddsjord där, inget annat. Om du ansluter något annat så blir det en potentiell akut livsfara eftersom metalldelarna just blir spänningssatta. Detta medför att man inte chansar med vilken ledare som är skyddsjord i väggen. Man måste veta säkert. Monterar du en stickpropp ska du veta att det blir rätt. Just med lampkontakter finns det en slamkrypare med äldre uttag som kan bli fel, detta bör man ha koll på om man kopplar. En modern lamppropp (DCL) ska dock inte kunna bli fel.
Så den under jordkabeln som går in i själva lampan har ingen kontakt med strömmen som leds genom lampan via de andra två?

Det får vi hoppas att den inte har. Var lampan kopplad så från fabrik och om terminalen är märkt med symbolen för skyddsjord så är det ok. Terminalerna ska vara tydligt märkliga.

Det ska alltså sitta en skyddsjordad stickpropp på lampan.

• Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det får vi hoppas att den inte har. Var lampan kopplad så från fabrik och om terminalen är märkt med symbolen för skyddsjord så är det ok. Terminalerna ska vara tydligt märkliga.

Det ska alltså sitta en skyddsjordad stickpropp på lampan.
Den är jordad men ingen stickpropp. Jag får koppla in den manuellt med trådarna i väggen.

Kan inte svara för vad som är rätt, men jag hade lossat på jordkabeln från godset och därefter bekräftat kontakt mellan ringkabelsko och gods. Då vet du om kabeln under jordkabel de facto är jord

Kan vi få se en bild på HELA armaturen så blir det lättare att ge svar på varför det ser ut som det gör. Gissningsvis består armaturen av flera delar som har en gemensam jordpunkt dit du skall ansluta jord.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
Kan vi få se en bild på HELA armaturen så blir det lättare att ge svar på varför det ser ut som det gör. Gissningsvis består armaturen av flera delar som har en gemensam jordpunkt dit du skall ansluta jord.
Man kan inte se mycket mer än på första bilden men här är ett par till.

• Guldmålad dekorativ svanfigur med ljushållare i näbben, liggandes på grått tyg.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning med kablar och en blänkande metalliskt föremål på en grå textilyta.
    Skapa konto
  • Guldmetallföremål med synliga kablar och etikett, liggande på grått tyg.
    Skapa konto
Den gulgröna för inkopplad jord till själva "svanhalsen" medans kabel som är ansluten i samma plint som den gulgröna för jorden vidare till själva lamphållare (som kanske också är i metall?).

• Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
R roli skrev:
Den gulgröna för inkopplad jord till själva "svanhalsen" medans kabel som är ansluten i samma plint som den gulgröna för jorden vidare till själva lamphållare (som kanske också är i metall?).
Ja, det stämmer. Den är också metall. Tack så mycket!

A
Vad står det i medföljande instruktioner?

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.