Hej
Tänkte dra en utanpåliggande treledad kabel på toaletten, alltså tort utrymme.
Från en befintlig infälld kopplingsdosa med jord i,
Uppe på väggen o ner 1,5 m.
O sätta ett dubbelt vägguttag i jämte handfatet,till att koppla laddarn te eltandborstarna.
Jordfelsbrytare till hela huset finns.
Ja har kabel hemma som är 10 mm i diameter,som är styv.
Så de går o dra den snygt o rakt.
De jag undrar är om det finns nån kabel som inte e så grov,typ 8 mm i ytterdia som jag kan ha där.
O i så fall vad den heter o var ja kan få tag på den
Tänkte dra en utanpåliggande treledad kabel på toaletten, alltså tort utrymme.
Från en befintlig infälld kopplingsdosa med jord i,
Uppe på väggen o ner 1,5 m.
O sätta ett dubbelt vägguttag i jämte handfatet,till att koppla laddarn te eltandborstarna.
Jordfelsbrytare till hela huset finns.
Ja har kabel hemma som är 10 mm i diameter,som är styv.
Så de går o dra den snygt o rakt.
De jag undrar är om det finns nån kabel som inte e så grov,typ 8 mm i ytterdia som jag kan ha där.
O i så fall vad den heter o var ja kan få tag på den
Här får gärna en riktig elektriker tillrättavisa mig, men bör det inte gå med kulo (EKRK 3G1,5) här?
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219003/EKRK_300_500_V.html
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219003/EKRK_300_500_V.html
Ja, EKRK funkar fint om det bara är på toan.
Okej,e den styv, så man inte behöver klamra så tätt.
En fråga där bara.
Småtrådarna,va e de.
E de biledare?
O brukar dom användas till nått vid vissa tillfällen
En fråga där bara.
Småtrådarna,va e de.
E de biledare?
Okej,e den styv, så man inte behöver klamra så tätt.
En fråga där bara.
Småtrådarna,va e de.
E de biledare?
En fråga där bara.
Småtrådarna,va e de.
E de biledare?
E den lika styv, formbar som Eklk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Vill du ha en ännu tunnare kabel så leta efter EXK eller EXQ, den är 8.1 mm. Kan va svårt att hitta i konsumentbutik bara.
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540225068/14010198.html
Edit: Den är dock en aning sladdrig, ung mitt emellan EKRK och EKK. Det går dock att lägga en sådan snyggt om man är skicklig.
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540225068/14010198.html
Edit: Den är dock en aning sladdrig, ung mitt emellan EKRK och EKK. Det går dock att lägga en sådan snyggt om man är skicklig.
Vill du ha snyggt och rakt klamrad kabel, inte så stor diameter och inte överdrivet tätt mellan klammer så är det EKRK som gäller och i andra hand EXLQ.
EKRK (som även ofta kallas Kulo) är bra, treledare är ca 8-8,5 mm i diameter.
Numera går den att finna utan biledare (då standarden har ändrats för något år sedan) och blir då utan krånglet att koppla biledare samt någon tiondels mm tunnare.
EKRK är styv och bra och kan ha klammeravstånd uppåt 25 cm med helt OK resultat.
EKRK får ej förläggas utomhus, ej i våta utrymmen osv. Många fabrikat är ej UV-stabila, ska skyddas mot sol och ljuset i t.ex. lysrörsarmaturer.
EKRK får ej heller förläggas dolt i rör eller inputsat eller bakom lister osv. En rak genomgång genom väggar och liknande, där man naturligt förstår att det då sitter elkabel där är godkänt.
Det är alltså viktigt att känna till begränsningarna i användningsområdet för EKRK, då det har fler begränsningar än någon annan kabeltyp för fast förläggning.
Så i sovrum, vardagsrum, hall m.m. EKRK = helt OK, i princip förstavalet.
I kök, toalett och likn så är det lite aning gråzon, men ofta rätt OK.
I tvättstuga, garage, källare osv är det ännu mörkare gråzon.
I badrum, industriella miljöer, utomhus, tvätthallar osv går den bort tokfett.
Vad det gäller gråzonerna så får ju gärna lite sunt förnuft vara med och råda.
Mindre problem att dra EKRK vid en torr arbetsbänk i tvättstugan, eller en belysning i tak, men klart mer olämpligt runt tvättmaskiner, vaskar osv. Och så kan man tänka hela tiden.
På något ställe i rätt slags garage så är inte EKRK speciellt fel, men på andra ställen och i andra garage så blir det tokfel.
Men, vad gäller gråzonerna.
Då det idag finns så bra komplement till EKRK, t.ex. EXLQ, nästan lika styv, kanske 1/2 mm extra i diameter osv så behöver man ju inte våndas i valet mellan snyggt och säkert i gråzonsområdena. Det är ju bara att hugga till på en EXLQ så kan man ju både äta kakan och ha den kvar.
OK, aningens grövre diameter, marginellt sämre att klamra rakt och snyggt med stora klammeravstånd, och att kabeln har inpressade kabelmarkeringar och ofta metermärkning, datum osv tryckt gör att det trots allt fortfarande finns en nisch kvar att behålla EKRK på marknaden. Ska jag klamra något i ett vardagsrum, hall, sovrum så blir det alltid EKRK.
I en liten toalett med handfat skulle jag nog i princip ta vilken som helst av EQLQ, EXLQ och EKRK. Man kan vända kabeltrycken in mot väggen när man jobbar om det finns risk att det stör.
Sammanfattning.
Snyggast (och tunnast) är EKRK. Men den har sina andra begränsningar.
Sen följer kabelvalet i denna ordning enligt mig.
EXLQ, EQLQ, EKLK, EXK.
Men EXK har egentligen ramlat ner från gruppen "helt OK kablar att klamra snyggt", till att vara den bästa i gruppen "kablar som inte går att klamra riktigt snyggt".
edit:
Jag drog häromveckan en 5-ledare EXQ i en lägenhet, i tak/vägg-vinkel samt i tak.
Inte mitt förstaval direkt.
Men den var också tvungen att dras genom ett ställe där redan den var nästan en mm för tjock, så det var verkligen på håret att det funkade ens med EXQ.
Men sen klamrade jag den och sen limmade jag upp den mellan klamren med limpistol, och slutligen fogade jag in den direkt med akrylfog.
(Allt skulle målas sen ändå)
Då sitter den där den ska, och kommer inte börja hänga ner och skämma installationen om något halvår.
EKRK (som även ofta kallas Kulo) är bra, treledare är ca 8-8,5 mm i diameter.
Numera går den att finna utan biledare (då standarden har ändrats för något år sedan) och blir då utan krånglet att koppla biledare samt någon tiondels mm tunnare.
EKRK är styv och bra och kan ha klammeravstånd uppåt 25 cm med helt OK resultat.
EKRK får ej förläggas utomhus, ej i våta utrymmen osv. Många fabrikat är ej UV-stabila, ska skyddas mot sol och ljuset i t.ex. lysrörsarmaturer.
EKRK får ej heller förläggas dolt i rör eller inputsat eller bakom lister osv. En rak genomgång genom väggar och liknande, där man naturligt förstår att det då sitter elkabel där är godkänt.
Det är alltså viktigt att känna till begränsningarna i användningsområdet för EKRK, då det har fler begränsningar än någon annan kabeltyp för fast förläggning.
Så i sovrum, vardagsrum, hall m.m. EKRK = helt OK, i princip förstavalet.
I kök, toalett och likn så är det lite aning gråzon, men ofta rätt OK.
I tvättstuga, garage, källare osv är det ännu mörkare gråzon.
I badrum, industriella miljöer, utomhus, tvätthallar osv går den bort tokfett.
Vad det gäller gråzonerna så får ju gärna lite sunt förnuft vara med och råda.
Mindre problem att dra EKRK vid en torr arbetsbänk i tvättstugan, eller en belysning i tak, men klart mer olämpligt runt tvättmaskiner, vaskar osv. Och så kan man tänka hela tiden.
På något ställe i rätt slags garage så är inte EKRK speciellt fel, men på andra ställen och i andra garage så blir det tokfel.
Men, vad gäller gråzonerna.
Då det idag finns så bra komplement till EKRK, t.ex. EXLQ, nästan lika styv, kanske 1/2 mm extra i diameter osv så behöver man ju inte våndas i valet mellan snyggt och säkert i gråzonsområdena. Det är ju bara att hugga till på en EXLQ så kan man ju både äta kakan och ha den kvar.
OK, aningens grövre diameter, marginellt sämre att klamra rakt och snyggt med stora klammeravstånd, och att kabeln har inpressade kabelmarkeringar och ofta metermärkning, datum osv tryckt gör att det trots allt fortfarande finns en nisch kvar att behålla EKRK på marknaden. Ska jag klamra något i ett vardagsrum, hall, sovrum så blir det alltid EKRK.
I en liten toalett med handfat skulle jag nog i princip ta vilken som helst av EQLQ, EXLQ och EKRK. Man kan vända kabeltrycken in mot väggen när man jobbar om det finns risk att det stör.
Sammanfattning.
Snyggast (och tunnast) är EKRK. Men den har sina andra begränsningar.
Sen följer kabelvalet i denna ordning enligt mig.
EXLQ, EQLQ, EKLK, EXK.
Men EXK har egentligen ramlat ner från gruppen "helt OK kablar att klamra snyggt", till att vara den bästa i gruppen "kablar som inte går att klamra riktigt snyggt".
edit:
Jag drog häromveckan en 5-ledare EXQ i en lägenhet, i tak/vägg-vinkel samt i tak.
Inte mitt förstaval direkt.
Men den var också tvungen att dras genom ett ställe där redan den var nästan en mm för tjock, så det var verkligen på håret att det funkade ens med EXQ.
Men sen klamrade jag den och sen limmade jag upp den mellan klamren med limpistol, och slutligen fogade jag in den direkt med akrylfog.
(Allt skulle målas sen ändå)
Då sitter den där den ska, och kommer inte börja hänga ner och skämma installationen om något halvår.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
okej
tack .
ska titta in på nån elfirma o se om ja får köpa 1,5 m
tack .
ska titta in på nån elfirma o se om ja får köpa 1,5 m
hittade även sån där list i garaget som man lägger kabeln i.
både den som e som en slang,skuren på längden.
men även den fyrkantiga med lock.
men de blir no inte snyggare me de, så ja kör EKRK o klamrar den med sånna där klammer i plåt som man nyper ihop.
blir smidigast o snyggast tror ja.
har sett sär man satt kabeln med sånna där plastkrokar me spik,o de ser inte snygt ut.
både den som e som en slang,skuren på längden.
men även den fyrkantiga med lock.
men de blir no inte snyggare me de, så ja kör EKRK o klamrar den med sånna där klammer i plåt som man nyper ihop.
blir smidigast o snyggast tror ja.
har sett sär man satt kabeln med sånna där plastkrokar me spik,o de ser inte snygt ut.
I en toa utan dusch/bad är EKRK helt OK.
Bara du inte behöver dra den dolt alltså (i rör, vägg etc).
Så välj den, åtminstone om du inte får tag i någon av de mer exotiska kablarna.
Och ska det vara snyggt är TKK-klammer (APK , klemmi andra namn) bra.
Letti är också snygga, men kräver ett ganska dyrt verktyg:
Bara du inte behöver dra den dolt alltså (i rör, vägg etc).
Så välj den, åtminstone om du inte får tag i någon av de mer exotiska kablarna.
Och ska det vara snyggt är TKK-klammer (APK , klemmi andra namn) bra.
Letti är också snygga, men kräver ett ganska dyrt verktyg:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden