Hej!

Jag är inne på att uppgradera till en bättre bordssåg och tänkte på en mindre justersåg av ordentlig kvalité (jag håller på med finsnickeri av möbler, ej professionellt). I prissegmentet jag har i åtanke finns det Hammer K3 Winner (ej komfort) och Moretens PS315/Logosol PS315/Wood-Mizer MS300 (alla är samma såg tror jag, Moretens köptes av Wood-Mizer). Enligt specifikationen är sågarna ganska jämförbara, prisen är också ganska nära varandra. Jag har tyvärr ingen möjlighet att se någon av sågarna live, så det känns lite svårt att göra ett val.

Erfarenheter/råd/andra alternativ?

Tilman.
 
Nu vet jag inte vad som skiljer winner och comfort men jag har en Hammer B3 sedan 10 år tillbaka som jag köpt begagnad. Jag är väldigt nöjd med maskinen och har bara läst gott om Hammer som märke här på forumet.
 
  • Gilla
Tilman
  • Laddar…
P
Jag har haft en Logosol PS315 och det är en bra såg,klyver bra och är stabil och orkar massor!
Men det är ingen såg man kör stora skivor med..

Ska du köpa nytt ifrån dom så får du nog snabba dig för det lär bli betydande prishöjning nu när Moreten/woodmizer ska lägga ner all produktion i sverige och flyttar det till amerikat..
 
  • Gilla
Tilman
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Jag har haft en Logosol PS315 och det är en bra såg,klyver bra och är stabil och orkar massor!
Men det är ingen såg man kör stora skivor med..

Ska du köpa nytt ifrån dom så får du nog snabba dig för det lär bli betydande prishöjning nu när Moreten/woodmizer ska lägga ner all produktion i sverige och flyttar det till amerikat..
Tackar! De flyttar produktionen till Polen såvitt jag förstår. Det finns nog ingen stor marknad för formatsågar i Amerika... men hur supporten blir det kan man ju ändå inte veta...
 
P
Tilman Tilman skrev:
Tackar! De flyttar produktionen till Polen såvitt jag förstår. Det finns nog ingen stor marknad för formatsågar i Amerika... men hur supporten blir det kan man ju ändå inte veta...
Aha ja sedärja.. Det visste jag inte.. Lite synd detta iomed att svenska arbetstillfällen försvinner så nu kommer jag nog aldrig mer köpa en produkt ifrån dom.
Dom skyller på coronan men det köper jag inte.
Är väll såhär stora bolag funkar, köper upp smått o slaktar o skickar vidare tillverkningen där det är billigare,och just att coronan kom va väll perfekt för dom att ga nåt att skylla på.
Lite synd dock att inte logosol fick köpa men de hade nog ingen chans mot woodmizer.. Nåja tur de finns andra företag.

Just nu är det Felder som gäller för min del även om det så är bara på hobbybasis än så länge.
 
  • Gilla
markgreven och 1 till
  • Laddar…
A
P pleqtiz skrev:
Aha ja sedärja.. Det visste jag inte.. Lite synd detta iomed att svenska arbetstillfällen försvinner så nu kommer jag nog aldrig mer köpa en produkt ifrån dom.
Dom skyller på coronan men det köper jag inte.
Är väll såhär stora bolag funkar, köper upp smått o slaktar o skickar vidare tillverkningen där det är billigare,och just att coronan kom va väll perfekt för dom att ga nåt att skylla på.
Lite synd dock att inte logosol fick köpa men de hade nog ingen chans mot woodmizer.. Nåja tur de finns andra företag.

Just nu är det Felder som gäller för min del även om det så är bara på hobbybasis än så länge.
Hur går nya sågen?
 
P
mowatom skrev:
Hur går nya sågen?
Hur bra som helst :) riktigt nöjd med den.. Enda negativa va att dom skicka med för lite skruv, mutter o brickor, samt för korta bultar. Va även nån mutter som va gängpaj men jag hade sånt hemma.. Trist endå att de skulle va så på en så pass dyr såg.. Men annars är jag grymt nöjd :) nästa investering som blir en fräs blir oxå en felder :)
 
  • Gilla
Darius80 och 1 till
  • Laddar…
Det får bli en Hammer, tack för alla hjälpsamma svar! Nu gäller det att vänta i ett halvt år eller sådant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.