3 911 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Justering Hörmannn Garageport efter motorbyte
Haha, samma här, knappt petat på den sedan installation 2012 så lite får vi skylla oss själva att det "brakat" ihop och behöver lite kärlek antar jag 😎B breakman skrev:
Jahopp, fredagsnöjjet blev att vara ute och smörja och fetta in. Hittade de små hålen på gängjärnen och även på hjulhusen, mycket riktigt kom det först svart och sedan oljan som sprutades in. Porten går mycket tystare nu så det var nog välbehövligt, vi kunde även spänna loss ett kvarts varv på varje fjäder och fick då fortfarande "motstand 3" vid kalibrering. Porten går alltid upp som den ska nu och i de flesta fall ner också som den ska, ibland stannar den vid stängning och visar 03 (något i vägen för stor kraft vid stängning), då löser det sig genom att köra en gång till.tobo skrev:
Saker jag inte riktigt blir klok på:
1. Nu visar den som sagt belastning 3, släpper vi en kvarts varv till så stannar den under öppning (efter kanske 40cm) vid kalibrering och visar felmeddelande. Trodde att den snarare skulle köra vidare och visa på för hög belastning (4-9 någonstans). Är liksom helt binärt, fungerar/fungerar inte alls.
2. Som ovan, alltsom oftast så stänger den utan problem men ibland behövs något extra försök. Känn som att det är för att fjädrarna är något spända även vid öppen port och därför "kämpar emot" lite i början innan portens vikt drar tillräckligt mycket neråt. Kan ju inte göra mycket åt det här om vi inte kan spänna av fjädrarna ytterligare.
Förstår inte riktigt varför motorn är så känslig, det enda jag kan tänka mig är att det spänner/är skevt någonstans så att det inte är porttyngden utan något sådant som skapar ett temporärt motstånd. Speciellt då motorn klarar att lyfta porten en bit innan den gnäller. Har kännt efter i manuellt läge och tycker inte att det är någon större skillnad vid olika lägen under öppning men får nog försöka mer vid tillfälle "när lusten faller på".
Oavsett så var det bra att smörja efter denna långa tid så tack för det 😅
Där har du fel.Isakare skrev:
Det där med sprintar/spärr får du nog ta ett kort på, det förstår jag inte riktigt.
Port med motor ska vara ganska tung, inte balanserad som en manuell.
Hade du 6 varv förut, ska det fortfarande vara det, på sin höjd ett kvarts varv till, men det är väldigt sällsynt att fjädrarna tappar kraften.
Jag pysslar mest med industriportar, när det gälle garageportar finns det så många olika utföranden.
Den ska vara helt utbalanserad.
Eldriften på en takskjutport ska varken lyfta eller trycka ner porten, enbart sätta den i rörelse.
VH/Hörman-tekniker sedan 35 år
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sned balkongdörr med 4 justeringshål. I vilket hål skruvar jag?
Fönster & Dörrar -
Utsalning innan montage av garageport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bredast möjliga garageport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Problem med justering av garageport
Fönster & Dörrar -
Justering av garageport
Byggmaterial & Byggteknik