Hej!

Jag håller på att bli tokig på vår ytterdörr. Den förra ägaren har pulat på en himla massa tätningslister längs med toppen av dörrbladet och nu försöker jag bara få den rak. Karmen i sig är i våg men dörren är hängd så att det blir en glipa i det övre yttre hörnet, alltså på andra sidan gångjärnen. Den drar även i nedkant vilket gör att den är lite svår att öppna/stänga.

Hur justerar jag för att den ska bli jämn? Bifogar bilder på gångjärnen och dörren.

• Rostigt dörrgångjärn på Swedoor-ytterdörr med synliga skruvar och etiketter. Dörren är aningen skev och behövs justeras för att stängas korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gångjärn på en ytterdörr som visar skruvhål och slitage på karm och dörrblad.
    Skapa konto
  • Ytterdörr med rund fönsterruta, tegelvägg och tätningslist vid dörrkarmens överdel, visar justeringsproblem.
    Skapa konto
  • Ytterdörrs överkant med glipa och synlig tätningstejp samt del av runda fönstret, visas inifrån, justeringsproblem i fokus.
    Skapa konto
När man tittar på tredje bilden, stängd dörr från utsidan, så ser man att dörrbladet är typ så nära sidostycket/karmen det går på gångjärnssidan.
Om överstycket är i våg så är antingen karmen ej i lod eller så är dörrbladet skevt (parallellogram).

Troligast är karmen inte i lod.

Man ser också att dörrkarmen är lite högre än sidoljuset.

Kontrollera både karmen och dörrbladet genom att kryssmäta. Är vinklarna exakt 90⁰ så kommer diagonalen vara exakt samma ("övre vänstra" <-> "nedre högra" kontra "övre högra" <-> "nedre vänstra").

Hej!

Det är verkar vara precis som du säger att det är karmen som inte är i lod. Jag får ca 2cm differens när jag kryssmäter. Gissar på att jag får tackla den då istället! Tack 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.