Hej!
Jag håller på att bli tokig på vår ytterdörr. Den förra ägaren har pulat på en himla massa tätningslister längs med toppen av dörrbladet och nu försöker jag bara få den rak. Karmen i sig är i våg men dörren är hängd så att det blir en glipa i det övre yttre hörnet, alltså på andra sidan gångjärnen. Den drar även i nedkant vilket gör att den är lite svår att öppna/stänga.
Hur justerar jag för att den ska bli jämn? Bifogar bilder på gångjärnen och dörren.
Jag håller på att bli tokig på vår ytterdörr. Den förra ägaren har pulat på en himla massa tätningslister längs med toppen av dörrbladet och nu försöker jag bara få den rak. Karmen i sig är i våg men dörren är hängd så att det blir en glipa i det övre yttre hörnet, alltså på andra sidan gångjärnen. Den drar även i nedkant vilket gör att den är lite svår att öppna/stänga.
Hur justerar jag för att den ska bli jämn? Bifogar bilder på gångjärnen och dörren.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
När man tittar på tredje bilden, stängd dörr från utsidan, så ser man att dörrbladet är typ så nära sidostycket/karmen det går på gångjärnssidan.
Om överstycket är i våg så är antingen karmen ej i lod eller så är dörrbladet skevt (parallellogram).
Troligast är karmen inte i lod.
Man ser också att dörrkarmen är lite högre än sidoljuset.
Kontrollera både karmen och dörrbladet genom att kryssmäta. Är vinklarna exakt 90⁰ så kommer diagonalen vara exakt samma ("övre vänstra" <-> "nedre högra" kontra "övre högra" <-> "nedre vänstra").
Om överstycket är i våg så är antingen karmen ej i lod eller så är dörrbladet skevt (parallellogram).
Troligast är karmen inte i lod.
Man ser också att dörrkarmen är lite högre än sidoljuset.
Kontrollera både karmen och dörrbladet genom att kryssmäta. Är vinklarna exakt 90⁰ så kommer diagonalen vara exakt samma ("övre vänstra" <-> "nedre högra" kontra "övre högra" <-> "nedre vänstra").
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera ytterdörren - ek
Fönster & Dörrar -
Kan man ha varmförrådsdörr som ytterdörr? Om inte - varför?
Fönster & Dörrar -
Justera ytterdörr i sidled - idlock 150
Fönster & Dörrar -
YTTERdörrar eller golv först vid ny-/tillbyggnad?
Fönster & Dörrar -
Justering av ytterdörr - var och hur ska jag skruva?
Fönster & Dörrar