Hej!
Har vattenburen golvvärme i två olika zoner/utrymmen. Skulle vilja skruva ner temperaturen i en av zonerna (för att spara lite el i dessa bistra tider), men vet inte riktigt hur jag gör!
Är det så enkelt att det bara är att justera flödet i slingan med hjälp av de fyrkantiga ”skruvarna” som sitter på toppen av fördelaren med den vita texten IK, nere till vänster i bild, eller är de för avluftning!!?
Hur mkt kan man skruva, går det att stänga av slingorna helt utan att riskera att skada pumpen?!? Skulle behöva stänga av en av slingorna helt då jag inte vet vilken som går till vilken zon. Eller måste man justera hastigheten på pumpen också?
// Joakim
Har vattenburen golvvärme i två olika zoner/utrymmen. Skulle vilja skruva ner temperaturen i en av zonerna (för att spara lite el i dessa bistra tider), men vet inte riktigt hur jag gör!
Är det så enkelt att det bara är att justera flödet i slingan med hjälp av de fyrkantiga ”skruvarna” som sitter på toppen av fördelaren med den vita texten IK, nere till vänster i bild, eller är de för avluftning!!?
Hur mkt kan man skruva, går det att stänga av slingorna helt utan att riskera att skada pumpen?!? Skulle behöva stänga av en av slingorna helt då jag inte vet vilken som går till vilken zon. Eller måste man justera hastigheten på pumpen också?
// Joakim
Ja,J Joakim_79 skrev:
Skriv ner hur många var du vrider på skruven så att du kan återställa inställningen framöver.
Du kan stänga ena slingan helt, men du behöver också sänka hastigheten på pumpen.J Joakim_79 skrev:
Jag hade troligen låtit ventilen vara lite öppen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips vid installation av vattenburen golvvärme - flytspackla vs EPS?
Golv -
Vilken panna för vattenburen golvvärme i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förlänga vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Golv -
Injustering vattenburen golvvärme, Uponor
Värme allmänt