Hej!

Har vattenburen golvvärme i två olika zoner/utrymmen. Skulle vilja skruva ner temperaturen i en av zonerna (för att spara lite el i dessa bistra tider), men vet inte riktigt hur jag gör!

Är det så enkelt att det bara är att justera flödet i slingan med hjälp av de fyrkantiga ”skruvarna” som sitter på toppen av fördelaren med den vita texten IK, nere till vänster i bild, eller är de för avluftning!!?

Hur mkt kan man skruva, går det att stänga av slingorna helt utan att riskera att skada pumpen?!? Skulle behöva stänga av en av slingorna helt då jag inte vet vilken som går till vilken zon. Eller måste man justera hastigheten på pumpen också?

// Joakim

• VVS-installation med rör, ventiler och mätare, troligtvis i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå cirkulationspump av märket Wilo med grön lysande skärm, monterad på rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joakim_79 skrev:
Är det så enkelt att det bara är att justera flödet i slingan med hjälp av de fyrkantiga ”skruvarna” som sitter på toppen av fördelaren med den vita texten IK, nere till vänster i bild,
Ja,
Skriv ner hur många var du vrider på skruven så att du kan återställa inställningen framöver.
J Joakim_79 skrev:
Hur mkt kan man skruva, går det att stänga av slingorna helt utan att riskera att skada pumpen?!? Skulle behöva stänga av en av slingorna helt då jag inte vet vilken som går till vilken zon. Eller måste man justera hastigheten på pumpen också?
Du kan stänga ena slingan helt, men du behöver också sänka hastigheten på pumpen.

Jag hade troligen låtit ventilen vara lite öppen.

• Gilla
Joakim_79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.