Hej,
Jag har rivit ner en vägg som tidigare dolde en skjutdörr. Anledningen till detta var egentligen en annan, men nu när jag har den exponerad vill jag gärna passa på att trimma in den, så den kan stå ytterligare 100 år.
Det är egentligen två grejer jag tänker mig att man skulle göra:
Frågan är alltså: Vad bör jag använda för olja / fett, och är det något speciellt jag ska tänka på? Hur går jag till väga för att justera upphängningen för att åstadkomma det jag vill? Jag är inte säker på om det syns på bilden men det är alltså ett gäng stål-stag med en fjäder. Stagen är fästa i dörren med en gängad axel (både uppe och nere) med tillhörande bultar.
Jag har rivit ner en vägg som tidigare dolde en skjutdörr. Anledningen till detta var egentligen en annan, men nu när jag har den exponerad vill jag gärna passa på att trimma in den, så den kan stå ytterligare 100 år.
Det är egentligen två grejer jag tänker mig att man skulle göra:
- 1. Smörja upp allt och eventuellt byta ut någon del
- 2. Justera in dörren, som i dagsläget slokar lite i framkant. Rätt läge skulle alltså vara motsvarande om man lyfter den i handtaget, ungefär 1 cm.
Frågan är alltså: Vad bör jag använda för olja / fett, och är det något speciellt jag ska tänka på? Hur går jag till väga för att justera upphängningen för att åstadkomma det jag vill? Jag är inte säker på om det syns på bilden men det är alltså ett gäng stål-stag med en fjäder. Stagen är fästa i dörren med en gängad axel (både uppe och nere) med tillhörande bultar.
tack för svar, men den hänger enbart på konstruktionen man ser i bild. inga hjul eller skenor.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Den sorten har jag inte sett tidigare, men är det så enkelt att den nedre glidskenan är borta eller nedsliten, har kanske varit en eklist som i så fallska vara polerad och smord med stearin/parafin
Så kan det absolut vara! Det sitter en liten styrbit precis på insidan i väggen. Kanske det är så att den tidigare varit aningen högre. Ska undersöka!
Ingen som har någon teori om att man kan skruva lite på de där bultarna?
Ingen som har någon teori om att man kan skruva lite på de där bultarna?
Hej, ursäkta att jag skriver i en så urgammal tråd.
Jag har samma skjutdörr med fjäder frågeställning som trådstartaren här. Är det någon annan som sett nåt sånt här och kanske har fler bilder och tips om hur man kan justera en sidohängd skjutdörr med fjäder? Bor i ett hus byggt 1926-1928 om det kan vara till någon hjälp.
Stort tack på förhand för alla tips!
Jag har samma skjutdörr med fjäder frågeställning som trådstartaren här. Är det någon annan som sett nåt sånt här och kanske har fler bilder och tips om hur man kan justera en sidohängd skjutdörr med fjäder? Bor i ett hus byggt 1926-1928 om det kan vara till någon hjälp.
Stort tack på förhand för alla tips!
Lyfter en gammal tråd i hopp om respons.
Jag har köp en gammal parskjutdörr med helt identisk mekanism som på bilderna.
Tänkte nu ge mig på att montera den i vår tillbyggnad och vill gärna undvika misstag.
Något att tänka på?
Noterar att hobbyhackarens dörr verkar vara monterad med en trä-stopp i golvet typ 15cm från vägg, verkar det bra och lagom?
Har ni fler bilder så tas det mycket tacksamt emot!
Jag har köp en gammal parskjutdörr med helt identisk mekanism som på bilderna.
Tänkte nu ge mig på att montera den i vår tillbyggnad och vill gärna undvika misstag.
Något att tänka på?
Noterar att hobbyhackarens dörr verkar vara monterad med en trä-stopp i golvet typ 15cm från vägg, verkar det bra och lagom?
Har ni fler bilder så tas det mycket tacksamt emot!
Klicka här för att svara

