Hej,

En hantverkare satte in en glassdörr i vår källare för ca 1 år sen, när sommaren kom så började den slå i lite i karmen, såhär ser det ut :

cUemgqr.jpg

Man kan här se att den har ett mindre avstånd till karmen upp mot höger hörn.
trNTHDi.jpg

På vänster sidan ser avståndet ut att vara jämnt och fint.
E7IWSwL.jpg

Här kan man se inifrån när dörren öppnas/stängs att den går väldigt när karmen längst upp.
leTZBjg.jpg

Såhär sitter karm och lister på insidan
e8xiagO.jpg

cDMGxBm.jpg

Man kan se i fogarna(latexfox) att det spruckit en aning vilket troligen tyder på att karmen kan ha förflyttat sig.

Öppnar man dörren lugnt och fint utan någon kraft neråt så går går det bra, men öppnar man den i en hast med mer kraft ner på handtaget så hör man att den går i.

Karmen sitter med karmskruv och jag har känt lite lätt på dessa. Den som sitter i högra hörnet går väldigt tungt så den vågar jag inte röra mer. Den som sitter i vänstra hörnet verkar inte ta gängor i karmen.

Måste alla lister ner för att justera? Och om en karmskruv verkligen inte tar gängor i karmen, kan man då använda kil istället för att justera? Eller måste det till ett nytt hål?

Aha, de låter ju super! Var rädd att jag skulle behöva ta ner alla lister igen. Får köpa en sådan och sätta mig in i hur den fungerar. Såga att de lokala butikerna Jula och Biltema hade liknande.

Tack för rådet! Det gick utmärkt med Biltemas, visst gångjärnet blev lite avskavt men nu sitter dörren rätt :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.