Vi har två stycken innerdörrar som skulle behöva riktas eftersom de går i tröskeln. Men det finns inga ställskruvar på den här typen av gångjärn. Jag har försökt att trycka upp dörren i ytterkant lossa och skruva åt skruvarna igen men det är ingen skillnad.
Med vänlig hälsning,
Mathias Lindskog

• Närbild på ett öppet innerdörrsgångjärn utan ställskruvar fäst i en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande bild visar ett detaljerat perspektiv av en innerdörrs gångjärn utan ställskruvar, fotograferad nära där dörren möter karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Köp en gångjärnsriktare.

• Gilla
Mathias Lindskog
  • Laddar…
Mats-S
M Mathias Lindskog skrev:
Vi har två stycken innerdörrar som skulle behöva riktas eftersom de går i tröskeln. Men det finns inga ställskruvar på den här typen av gångjärn. Jag har försökt att trycka upp dörren i ytterkant lossa och skruva åt skruvarna igen men det är ingen skillnad.
Med vänlig hälsning,
Mathias Lindskog
Skruva av gångjärnet som sitter på karmsidan, sätt det i ett skruvstäd, lägg en träbit mot gångjärnsdelen (som skydd), rikta sedan gångjärnet i önskad ritkning.
Är det det övre gångjärnet ska du slå så att dörren kommer närmare karmen.

Skruva därefter fast gångjärnet och testa ... kan krävas mer justering ...

Om det är en mindre justering kan det ibland funka med att justera (i det här fallet) nedre gångjärnet genom att lägga någon liten distans (typ masonitebit) "inuti gångjärnet" mellan dörrbladsdelen och karmdelen, sedan stänga dörren så att gångjärnet vidgas lite.

Redigerat:
Mats-S
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Köp en gångjärnsriktare.
... med risk att man bryter sönder infästningen i dörren/karmen :sweat:
Skulle absolut inte rekommendera den metoden på den här typen av innerdörrsgångjärn... better safe than sorry :thinking:

Düsseldorff
Mats-S Mats-S skrev:
... med risk att man bryter sönder infästningen i dörren/karmen :sweat:
Skulle absolut inte rekommendera den metoden ... better safe than sorry :thinking:
Nåja, du tar då i. Har man klen infästning får man väl montera loss och bryta i skruvstädet.

Mats-S
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja, du tar då i. Har man klen infästning får man väl montera loss och bryta i skruvstädet.
precis som jag svarade i mitt första inlägg :)
Så varför ta risken, infästningen på dom gångjärnen ÄR klena, det är inte frågan OM dom är det ;)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vilken del av dörren tar i tröskeln? Sitter dörrbladet snett i förhållande till karmen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.