Hej, jag är en relativt nybliven husägare med mer eller mindre noll erfarenhet och kunskap sedan tidigare. Jag börjar med att tacka er alla för den hjälp ni och byggahus har gett mig hittills, en riktig räddare i vardag och i nöd.

Vi har en altandörr som har kärvat lite sedan inflytt, den tog emot i underkant och kunde stängas/öppnas genom att dra till lite. Då vi har små barn öppnas och stängs dörren för jämnan och ibland med onödigt våld.. Jag tippar på att dörren är från 2015-2018.

Tidigare i våras justerade jag dörren genom att skruva underifrån i gångjärnen. Dörren blev helt perfekt och gick och stänga/öppna utan bekymmer.

Nu har dörren börjat kärva lite smått igen (mindre än innan jag fixade den senast) och jag upprepade skruvandet. Återigen går nu dörren upp och igen hur fint som helst utan minsta motstånd. Däremot märkte jag att "metallsprinten" i det översta gångjärnet nu sticker upp så pass mycket ovanför så att täcklocket inte går på mer. Jag har provat att skruva ner det gångjärnen i "bott" underifrån men sprinten håller sig uppe oförändrat. Jag har bifogat bilder som förhoppningsvis visar på vad jag menar. I de övriga två gångjärnen ligger sprinten i ett läge strax ovanför höljet, täcklocken passar fint.

Är det något jag alls behöver bry mig om? Dörren stängs fint och den är under altantaket och utsätts inte för regn. Jag vill bara vara säker på att jag inte gjort något tokigt som utsätter dörren för slitage eller skada i onödan.

Tack!

20260805_140511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr

20260805_140523.jpg
Skapa konto

Justeringsskruv undersida gångjärn

20260805_140530.jpg
Skapa konto
20260805_140537.jpg
Skapa konto

Förhöjd metallsprint i översta gångjärnet

20260805_140548.jpg
Skapa konto

Övriga gångjärn

Hur ser det ut på karmens och dörrbladets sidor när dörren är öppen?

Finns det några etiketter, dokument mm angående dörren?

Är dörren av trä eller PVC?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut på karmens och dörrbladets sidor när dörren är öppen?

Finns det några etiketter, dokument mm angående dörren?

Är dörren av trä eller PVC?
Tack för svaret.

Jag hittar tyvärr igen etikett förutom en märkning om 2018. Det finns en märkning "Joker" med en clown ikon på täcklocken och "Maco" samt "GM1050 1951-2200" på låsskenan på dörrbladet.

Dörren är i PVC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.