En lite märklig fråga, men är det någon som känner till om det finns några GU10 LED lampor (själva ljuskällan alltså) där man kan göra mindre justeringar riktningen av ljusflödet?

Anledningen till att jag undrar är för att jag har en köksfläkt med där belysningen består av 2 st 50 W GU10 lampor längst in mot väggen. Jag skulle helt enkelt vilja justera ljusflödet så det blir mer koncentrerat över spishällen istället för in mot väggen.

Alternativet som jag ser är att få tag i ett par LED-armaturer som passar i GU10 hålen. I så fall undrar jag om någon har något tips på en bra spot som skulle kunna funka?

Har inte sett att det finns några sådana ljuskällor.
Pröva med en GU10 med större spridningsvinkel, typ 70 grader...

Tack för svaret, vill dock även få bort ljuset direkt mot väggen eftersom jag inte tycker det ser så snyggt ut. Jag får se om jag kan hitta några led spottar som kan funka istället.

Om du önskar få bort ljuset från väggen är du näst intill tvungen att välja en riktbar armatur. Ljuskällor som halogen är rundstrålande och finns inte med justerbara spridningsvinklar.
Det är armaturens reflektor och inte ljuskällan som ställer in spridningen (ej reflektorhalogen).
Ditt val borde vara en riktbar armatur med en inte fullt så bred spridning som 70 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.