Hej!

Jag bor i ett tvåvåningshus med golvvärme på nedre plan och vattenburen värme via radiatorer på övre plan. Det är tropisk värme på nedre plan och radiatorerna på övre plan är kalla. En av dem kan man känna spår av värme på.

Kan det vara så att man kan ställa in hur värmen skall fördelas mellan övre och nedre plan någonstans? Jag bifogar en bild på en "central" bakom en lucka. Kan man ställa in något här för att få det varmare på övre plan eller är detta endast styrning av golvvärmen? Jag noterar även att en röd diod lyser. Är detta ett fel?

Golvvärmefördelare med blå rör, nummermärkta ventiler, en pump, och en styrenhet med lysande röd diod bakom en lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Torsten234 skrev:
Hej!

Jag bor i ett tvåvåningshus med golvvärme på nedre plan och vattenburen värme via radiatorer på övre plan. Det är tropisk värme på nedre plan och radiatorerna på övre plan är kalla. En av dem kan man känna spår av värme på.

Kan det vara så att man kan ställa in hur värmen skall fördelas mellan övre och nedre plan någonstans? Jag bifogar en bild på en "central" bakom en lucka. Kan man ställa in något här för att få det varmare på övre plan eller är detta endast styrning av golvvärmen? Jag noterar även att en röd diod lyser. Är detta ett fel?

[bild]
Ett mycket vanligt problem med Ellement och GV. GV stjäl flöde från ellemneten. Inga termometrar ( 2 st ) på fördelarna. Du har en cirkpump i värmekällan ( vad har du ) Börja med att se vulken fart den har och om det går att ställa upp den. Sen den vita ( strypventil ) till höger om maxtermostaten kan du skruva in lite och se vad som händer. Ställ även ner maxtermostaten till ca 4 med.
3 st ställdom är helt öppna och ger max temp, det är den temp som kommer från värmekällan, styrs av termostaterna i dom rummen. Ställ även ner dom lite. 8 som går till badet ska ta bort donet på. Detta för att om alla termostater i huset stänger, så kommer pumpen i värmekällan gå mot stopp, samt om det är VP kommer den att storkna. En VP måste alltid ha ett flöde över sig.
Börja där och kom tillbaka.

Vad har du för "panna"?
Vilken hastighet går cirkulationspumpen I "pannan" på?

Ja, det går att justera in golvvärmeshunten så att det blir lägre flöde till golvvärmen och mer flöde till radiatorerna.

Tack för svar!

Det är en Nibe F730. Är cirkulationspumpen den svarta som man ser på bilden?

Jag upptäckte även nu att det fanns luft i elementen på ovanvåningen. Jag har luftat av dem nu och fyllt på systemtrycket i Niben till lite drygt 1 bar.

Förstår jag det rätt som att det som finns på min bild styr GV och om jag minskar på maxtermostaten och den vita strypventilen så kommer mindre värme att gå till GV och mer värme att gå över elementen på ovanvåningen?

T Torsten234 skrev:
Tack för svar!

Det är en Nibe F730. Är cirkulationspumpen den svarta som man ser på bilden?

Jag upptäckte även nu att det fanns luft i elementen på ovanvåningen. Jag har luftat av dem nu och fyllt på systemtrycket i Niben till lite drygt 1 bar.

Förstår jag det rätt som att det som finns på min bild styr GV och om jag minskar på maxtermostaten och den vita strypventilen så kommer mindre värme att gå till GV och mer värme att gå över elementen på ovanvåningen?
Inte mindre värme kanske, VP pyttsar ut en temp i förhållande till utetempen. Det är flödet som måste bli större, så det orkar tryckas upp till ellementen. Ökas farten på pumpen i VP och minskas lite på pumpen ( den svarta på bild ) så stjäl inte GV så mycket av flödet. Tempen ut ska ställas för ellementen i VP, dom behöver lte mer temp än GV.

Cirkulationspumpen på bilden är bara för golvvärmen, det finns en cirkulationspump inuti Nibe F730 som matar radiatorerna samt golvvärmeshunten.

Maxtermostaten ska du inte ändra på, den bör stå på ca 40-50⁰, den begränsar så att det inte kan bli för varmt på golvvärmen, den bör normalt aldrig strypa flödet, utan gör det undantagsvist bara när det är som kallast ute då det behövs mest värme.

Det är "blandningsventilen" i golvvärmeshunten som kan behöva justeras, blåa pilen, samt eventuellt förinställningen/Kv-värdet på radiatorerna.
Cirkulationspump för golvvärme med en blå pil som pekar på blandningsventilen.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Inte mindre värme kanske, VP pyttsar ut en temp i förhållande till utetempen. Det är flödet som måste bli större, så det orkar tryckas upp till ellementen. Ökas farten på pumpen i VP och minskas lite på pumpen ( den svarta på bild ) så stjäl inte GV så mycket av flödet. Tempen ut ska ställas för ellementen i VP, dom behöver lte mer temp än GV.
Jag förstår. Jag ser att ett av ställdonen står i läge Open. Är det ok att står så eller skall de alltid stå i läge auto? Jag har tagit bort den från badet helt också.

Går det att reglera GV ställdonen så att när flera kretsar styrs av en termostat så fördelas flödet olika mellan kretsarna? I mitt fall så skulle jag vilja ha mer värme på entrén men den styrs av samma termostat som vardagsrummet.

T Torsten234 skrev:
Jag förstår. Jag ser att ett av ställdonen står i läge Open. Är det ok att står så eller skall de alltid stå i läge auto? Jag har tagit bort den från badet helt också.

Går det att reglera GV ställdonen så att när flera kretsar styrs av en termostat så fördelas flödet olika mellan kretsarna? I mitt fall så skulle jag vilja ha mer värme på entrén men den styrs av samma termostat som vardagsrummet.
Med en termostat kan flera don påverkas. I auto så är det termostaten som styr. För att få mer värme på en slinga, så måste flödet ökas. Då får du ändra så att flödet blir större för entren, det gör du med inställning på övre fördelaren. det är ett lock där och under sitter en ställskruv, den ska vridas motsols så den kommer högre upp i hålet. Vrid bara ett halvt varv i taget, mellan justeringarna. Kan bli att ändra några gånger, för att hitta rätt.

Demmpa Demmpa skrev:
Cirkulationspumpen på bilden är bara för golvvärmen, det finns en cirkulationspump inuti Nibe F730 som matar radiatorerna samt golvvärmeshunten.

Maxtermostaten ska du inte ändra på, den bör stå på ca 40-50⁰, den begränsar så att det inte kan bli för varmt på golvvärmen, den bör normalt aldrig strypa flödet, utan gör det undantagsvist bara när det är som kallast ute då det behövs mest värme.

Det är "blandningsventilen" i golvvärmeshunten som kan behöva justeras, blåa pilen, samt eventuellt förinställningen/Kv-värdet på radiatorerna.
[bild]
Är maxtermostaten den vita som står på 5?

Jag hittar inte hur man ställer in flödet på F730 på värmepumpen. Den verkar stå på 68% om jag ser rätt.

Var hittar jag förinställningen/Kv-värdet på radiatorerna?

J jonaserik skrev:
Med en termostat kan flera don påverkas. I auto så är det termostaten som styr. För att få mer värme på en slinga, så måste flödet ökas. Då får du ändra så att flödet blir större för entren, det gör du med inställning på övre fördelaren. det är ett lock där och under sitter en ställskruv, den ska vridas motsols så den kommer högre upp i hålet. Vrid bara ett halvt varv i taget, mellan justeringarna. Kan bli att ändra några gånger, för att hitta rätt.
Är detta locket som man kan ta bort med en insex och under den sitter ställskruven? Metallock med insexhål, troligen del av ventil, nedsmutsat och omgiven av kablar och rör.
Skapa konto

T Torsten234 skrev:

Jag hittar inte hur man ställer in flödet på F730 på värmepumpen. Den verkar stå på 68% om jag ser rätt.

Nu är jag inte förtrogen med F730 riktigt. Men om den går på 65 % nu, så styrs den säkert av datan. I menyn finns det inställning att ändra från auto ( bara skit i mina ögon ) till fast fart och % - sats, ställ in på kanske 75 % .
Med auto så kan pumpen gå ner i fart en hel del och då orkar inte flödet med att komma längst ut i systemet.
Sen det med Kv-värdena får någon annan ta hand om, inte mitt bord riktigt, så det ska jag inte svara på.

• Gilla
Torsten234
  • Laddar…
T Torsten234 skrev:
Ja, det är maxtermostaten.

T Torsten234 skrev:
I bästa fall på installationsritningen för värmesystemet.

Annars så kan man räkna fram det om man vet rummens värmebehov, radiatorernas effekt, mm.

Man kan även mäta framlednings- och returtemperaturen på varje radiator, difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över en golvvärmeshunt bör också vara 7-10⁰ och difftemperaturen över golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.

T Torsten234 skrev:
Är detta locket som man kan ta bort med en insex och under den sitter ställskruven? [bild]
Ja.
Bifogar en manual över likvärdig golvvärmeshunt, delarna sitter i olika ordning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Lista över PDF-filer för värmesystemsjustering och energieffektivitet, inklusive handböcker och faktaböcker, publicerad i diskussionsforum.
Skapa konto

Edit:
Lägger in en liten film från RörmokarLäraren angående injustering,

Tusen tack för alla svar!

Jag har nu värme på ovanvåningen! Det var nog en kombination av luftning av systemet, trycksättning och justering så att övervåningen får mer av flödet.

På kuppen har jag lärt mig massor. Jag bockar och bugar.

U
Demmpa Demmpa skrev:

[bild]
Nja den blåa pilen är inte för shuntning. Termotech saknar 3-vägsshunt, utan de jobbar istället med att strypa returen (vita hatten på röret bredvid max-termotstaten) för injustering av shunt.

Den pilen du pekar på är om shunten sitter långt från pannan, så kan man ändra tryckskillnaden mellan tillopp och shunt-retur. Det är för att minska risken för att den bara cirkulerar vattnet (risk utan 3-vägsventilen).
Så stryper man returen och ser att den har svårt att få upp värme efter så får man skruva in insex’an där din pil pekar.
Den är fullt öppen vid leverans, samt är strypningen också fullt öppen så shuntar den inget ändå. Och stänger du där din pil pekar så får den svårare att suga shunt-vatten.

Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.