2 169 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Justera tryck i radiatorer.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Vi har precis flyttat tillbaks in i vårt sovrum efter renovering och ommöblering. Det hela medför att jag sover med huvudet precis vid elementet, som sedan sommaren börjat väsnas något förfärligt.
Nu när jag hör det hela nätterna är det lite av ett problem. Det känns dom att vattentrycket i det är på tok för högt, men jag lyckas inte lista ut hur jag ska sänka det.
Detta är vad jag har på elementet i fråga:
Bakom termostaten:

Insexskruv bakom detta. Kan öka oljudet om jag drar den i botten, annars ingen skillnad:

Inga övriga element har liknande ventiler på utsidan.
Det finns ett rum mellan sovrum och trapphuset, där susar det lika mycket. I elementen efter sovrumet är det mycket lägre ljud.
Kan tillägga att det inte hjälper att vrida termostaten i botten. Elementet blir kallt, men ljudet oförändrat. Jag tror dock att det är elementet som låter, och inte rören.
Nu när jag hör det hela nätterna är det lite av ett problem. Det känns dom att vattentrycket i det är på tok för högt, men jag lyckas inte lista ut hur jag ska sänka det.
Detta är vad jag har på elementet i fråga:
Bakom termostaten:

Insexskruv bakom detta. Kan öka oljudet om jag drar den i botten, annars ingen skillnad:

Inga övriga element har liknande ventiler på utsidan.
Det finns ett rum mellan sovrum och trapphuset, där susar det lika mycket. I elementen efter sovrumet är det mycket lägre ljud.
Kan tillägga att det inte hjälper att vrida termostaten i botten. Elementet blir kallt, men ljudet oförändrat. Jag tror dock att det är elementet som låter, och inte rören.
Produkter som diskuteras: "Insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Yes, någon luft är det inte.
Glömde dock nämna den ytterst relevanta detaljen att detta är en bostadsrätt. Så mer än själva elementen har jag inte tillgång till själv.
Glömde dock nämna den ytterst relevanta detaljen att detta är en bostadsrätt. Så mer än själva elementen har jag inte tillgång till själv.
Det är säkert ljud pga högt flöde i rören och inte bara i ditt element utan även intilliggande stammar. Du får ta det med fastighetsskötaren de har troligtvis alldeles för hög pumpkapacitet och/eller dålig balansering mellan olika delar av systemet. Ser ut att vara riktigt klena rör, så även det tyder på att det krävs ganska rejält difftryck. Ligger din del nära värmecentralen blir det också mer markant på det sätt du upplever.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag får göra en noggrannare analys ikväll och se om det verkar vara rör eller element som orsakar oljudet.
Dock så tror jag att vårt tryck ska gå att ställa oberoende av andra lägenhetsslingor.
När vi flyttade in hade vi flödet nästan helt strypt, och levde ett par vintrar med väldigt knapp vattenvärme.
När dom åtgärdade det så har jag för mig att det var vid just detta element dom var och justerade.
Vi ligger på vån 4 av 9, så andra borde ha betydligt värre isåfall.
Dock så tror jag att vårt tryck ska gå att ställa oberoende av andra lägenhetsslingor.
När vi flyttade in hade vi flödet nästan helt strypt, och levde ett par vintrar med väldigt knapp vattenvärme.
När dom åtgärdade det så har jag för mig att det var vid just detta element dom var och justerade.
Vi ligger på vån 4 av 9, så andra borde ha betydligt värre isåfall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden