Hej,
Har precis flyttat till hus där det sitter en Swedoor ytterdörr som ser ut att inte sitta som den ska. Så jag behöver er expertis i hur jag ska få den bra. Har sökt runt och även kollat en video i hur man ställer in gångjärnen men jag blir inte riktigt klok.

Dörren är en Swedoor med två infällda gångjärn.

Nu till problemet.
Som ni kan se på bilden så är glipan vid övre gångjärnet större än vid nedre, även glipan upptill är sned. Hur löser jag detta? Vilka skruvar ska jag skruva på om det nu är gångjärnen jag ska justera?

• Vit Swedoor ytterdörr monterad snett med synligt större glipa vid övre gångjärn och sned glipa upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten tttomten skrev:
Det är väl dessa gångjärn du har?
[länk]
Det stämmer(y)

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
0,57 in i videon har du lösningen.
Troligen skruva in det övre, kanske även ut det nedre.

tttomten tttomten skrev:
0,57 in i videon har du lösningen.
Troligen skruva in det övre, kanske även ut det nedre.
Det där ska testat imorgon. Återkommer om hur det gick :D

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Har nu försökt och det gick inte bra. Vad är det för nyckel man ska använda? Är det inte en vanlig insexnyckel? Provade med flera som såg ut att ha rätt storlek men ingen av dom gick in helt i hålet, bottnade liksom inte. Bara slant när jag skulle försöka att skruva.

Skumt.
Enl instruktionen som följde med mina dörrar är det 4 mm insex.

• Monteringsinstruktion för dörr med indikering av 4 mm insexnyckel och justering av gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om du får ordning på det annars kan jag skruva lite på min dörr i morgon och ta något foto.

Vad jag kommer ihåg att är det är jäkla meck och att när skruven gick i botten så snurrade den bara. Ev att du också är tvungen att släppa en låsning för göra denna justering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.