Vi har ett äldre IKEA-kök, tror modell Faktum, och skulle behöver justera köksluckornas höjd. På gångjärnen finns det dock bara två skruvar som justerar i sidled och ut och in. På andra gångjärn finns det en tredje skruv i mitten som man kan justera höjden på luckorna med.
Se bilden, vet ni hur man justerar på höjden på dessa mjukstängande gångjärn?
Se bilden, vet ni hur man justerar på höjden på dessa mjukstängande gångjärn?
En gissning - upplevde samma problem på någon av mina metodgångjärn (Blum/Ikea) efter en del svordomar och huvudkliande visade det sig att skruven för att justera höjden igenom hålet i mitten på gångjärnet hade täckts över av resten av beslaget. Löste det på något ställe genom att centrera resten av beslaget och justera den skruven först. På någon annan lucka genom att koppla isär gångjärnet, justera och sedan sätta tillbaks dörren (löste det på så vis på någon av de lättare luckorna som jag lagt för mycket tid att justera i andra riktningar).
Det är inte samma gångjärn då infästningen på mina är horisontell och inte vertikal, men kan tänka mig att mekaniken kan vara samma. På mina sitter alltså höjdjusteringen om jag kommer ihåg rätt på den halvan som sitter skruvad i stommen. Men tar man bort dörren får man se upp lite så man inte bara justerar iväg en av fästpunkterna då det kan bli svårt att tvinga fast gångjärnen igen om avståndet på fästpunkterna förändrats för mycket i förhållande till varandra. Ganska förlåtande, men kör man punkterna till olika ändlägen är det nog svårt att få dit dörren igen..
Klicka här för att svara