Har ett gammalt kök där köksluckorna går i varandra så jag behöver justera gångjärnen, dock osäker på hur jag justerar dem?
Beslagen sitter bra så det är inte några lösa skruvar som jag kan dra åt för att lösa problemet
Bifogar ett par bilder
Träpaneler närbild, ljusbrun, vertikala linjer, smutsfläckar, vit bakgrund uppåt, strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träskåpsluckor med metallhandtag och gångjärn på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske dum fråga, men luckorna har inte varit avhängda och sedan hamnat på fel skåp än de varit tidigare.

A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, men luckorna har inte varit avhängda och sedan hamnat på fel skåp än de varit tidigare.
Så kan det vara av tidigare ägare. Ska testa att flytta runt dem lite

MultiMan
Jag tycker mig ana svarta fläckar vid gångjärnen och den typen av gångjärn behöver smörjas någorlunda regelbundet, annars slits de och det är metall från gångjärnet som sedan syns utanför. Slitaget gör också att de hänger ner mer än normalt. Jag använder vanligt mineralfett på tub, håller länge, minst ett år mellan smörjningrna. Har samma gångjärn själv.

T ex

En tub med CRC Multi Grease, mångsidigt smörjfett, vitt och blått förpackningsdesign, används för smörjning, industriellt bruk.

Eller motsvarande.

Vanlig olja håller inte alls lika länge.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
MultiMan
Det ser ut att vara väldigt tät passning både mellan dörrarna och mellan gångjärnsparen, så det verkar inte finns utrymme att göra så mycket. Antingen nya gångjärn eller i detta fallet ta loss övre gångjärnet i dörren, ta bort 1 mm av träet med stämjärn och skruva tillbaka. Kanske räcker. Man måste se det på plats pga små toleranser, så bedöm själv innan du börjar hugga. Kan du hitta identiska gångjärn kanske det är bästa vägen. Övre gångjärnets två delar ser inte ut att linjera exakt så jag tror detta beror på slitage.

Dörrarna ser väldigt solida ut och troligen rätt tunga, då är underhållet med smörjning extra viktigt.

Redigerat:
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det ser ut att vara väldigt tät passning både mellan dörrarna och mellan gångjärnsparen, så det verkar inte finns utrymme att göra så mycket. Antingen nya gångjärn eller i detta fallet ta loss övre gångjärnet i dörren, ta bort 1 mm av träet med stämjärn och skruva tillbaka. Kanske räcker.
Ska lacka om luckorna så får se till att ta bort lite innan jag gör det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.