Hej!

Mitt gamla hus har satt sig rejält och ett par innerdörrar går inte längre att stänga. Karmarna är relativt lodräta men däremot är det ordentligt lut på över- och underkarmarna.

Dörrarna hänger rakt och fint men tar därför i i överkant i änden bort från gångjärnen.

Googling säger att jag kan räta upp karmarna genom att justera på karmskruven men problemet är att jag hittar inga skruvar över huvud taget. Huset är från 1965 så jag gissar att dörrarna helt enkelt är monterade enligt äldre standard och saknar karmskruv.

Men hur löser jag i så fall problemet? Jag har funderat på att böja gångjärnen lite men i så fall kommer ju dörrarna inte längre att hänga rakt. Finns det något annat sätt?

Hyvla av dörrarna

F fribygg skrev:
Hyvla av dörrarna
Dörrarna är gamla gabondörrar. Om jag förstått det rätt är de ihåliga så jag är rädd att det blir hål i dem om jag hyvlar.

Dörrarna brukar ha några cm massivträ i upp och ner kant även om de är faner klädda eller har vanlig masonite på sidorna.

F fribygg skrev:
Dörrarna brukar ha några cm massivträ i upp och ner kant även om de är faner klädda eller har vanlig masonite på sidorna.
Aha! Men då kanske jag vågar mig på det. Hellre det än att de hänger snett sen!

Ta bort fodren, demontera eller såga av spikarna/skruvarna och montera dörrarna på nytt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.