Jag ska lufta och justera in min golvvärme i helgen och behöver tips på hur Ni tycker jag skall gå tillväga.

Jag har en anläggning med en Nibe F1245 bergvärmepump och har 3st radiatorer på övervåningen som det är luft i varje gång jag luftar. På bottenvåningen i samma rum som jag har bvp så har jag min golvvärmeanläggning

Jag får inte ut någon luft genom luftningsnipplarna 5 & 6 och jag hoppas det beror på att jag inte har någon luft. Men jag har inte förstått redigt hur jag skall ha flödesregulatorerna (1) injusterade? De är markerad med 0,5-5 l/min? Och vad justerar jag med den? Är det trycket på slingorna? Ska det vara samma på alla eller olika beroende på längd på slingorna? Och är det någon fara att jag har testar en slinga och har den på 5 och 2:an max utskruvad?

Sen när jag är klar hur ska jag grundinställa 1:an på fördelaren?

Sista till shunten, förklara gärna vad 1-8 är och vad de gör!

1:an kan jag bara ställa mellan 45-50, är det rätt?
2:an är ställd på III vilket motsvarar 2200, är det rätt eller för snabbt?
3:an pekar på 0,4/94w
4:an saknar jag och behöver köpa någonstans, men var? Och vad skall jag ha för värde i den?
6:an står på 50
7:an är en insexa, ska den vara fullt utskruvad eller helt stängd eller mittimellan?
8:an se 4:an

• komplett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fördelare.jpg
    Skapa konto
  • shunt.jpg
    Skapa konto
Jag öppnade 1 på fördelaren men fick det inte till att öppna merän ner till 3-strecket, dvs från 0,5 till 3, räcker det?
Sen öppnade jag även 2:an på fördelaren max på de tre slingorna jag provar nu att köra på. Och det blir varmare på golvet så långt verkar det funka!
Men jag skulle uppskatta om någon har lite mer info om hur jag ställer in shunten samt hur jag skall tänka ut hur jag gör med 1 & 2 på fördelaren för att få grundinställning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.