N
Vi har 2st Hoppe handtag till våra altandörrar. Den ena funkar fint, men i den andra så går bara ytterhandtaget runt när man vrider det. Båda sidor har varsin "pinne" som går in i den fyrkantiga cylindern. Pinnen för ytterhandtaget går inte in i cylindern så det bara snurrar runt. Hur kan man justera detta? Verkar inte som man kan flytta cylindern där pinnarna går in? Cylindern skulle nämlingen behöva skjutas ut en bit så den andra pinnen får fäste.

Bifogar bild på cylindern samt handtag.

Tips?

• En närbild av en dörrcylinder och hål för handtag med synlig skada och slitage på dörrens yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörr med Hoppe-cylindertapp för altandörrhandtag som behöver justeras.
    Skapa konto
  • Altandörrshandtag med en fast och en lös "pinne" som går in i en fyrkantig cylinder.
    Skapa konto
De handtagen ska inte mötas i spanjolettens roddare utan i en handtagskoppling exempelvis handtagskoppling 833.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
N
Jag tror att jag menar den du skrev. Googlade på 833 och såg att det är den jag kallar cylindern. Ena handtaget går inte in i den, och frågan är hur man justerar den åt ett visst håll?

N nergal skrev:
Jag tror att jag menar den du skrev. Googlade på 833 och såg att det är den jag kallar cylindern. Ena handtaget går inte in i den, och frågan är hur man justerar den åt ett visst håll?
Om en fyrkantspinne (sprint) är för kort så måste den bytas det enda justering som finns är att man kapar om fyrkantspinnen om den är för lång.
Det inre handtagets sprint ska gå igenom spanjoletten in i handtagskopplingen som sedan det yttre handtaget sammankopplas i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.