Hej,

Jag behöver tips på hur jag skall justera höjden på mitt bjälklag. Huset är från 1972 tidigare har man gjutit in träribbor och använt två trä kilar som man knackat ihop för att justera höjden, och säkrat med ett par spikar. Funkade bra tills kilarna torkade och sprack, med ett spik gnissel och sviktande golv som resultat.

Ha funderat på att gjuta klumpar under bjälkarna och räknar med att de krymper något. Sedan justera med masonit remsor.

Plast kilar kan en bättre lösning bra men de torkar väl också. De får inte användas till betongelement, men det är ju inte fallet. exempel. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/kil-15-mm-16-st-2000051381

Andra förslag?
Hur gör proffsen?

Hur mycket lutar golvet ?

När vi rättar upp lutande golv så åker allt ut så man ser reglarna , sätt upp en laser å kolla vart högsta punkten är , sen skruva nya reglar i sidan på de gamla men helt i våg med laser

R Rickard.lj skrev:
Hur mycket lutar golvet ?

När vi rättar upp lutande golv så åker allt ut så man ser reglarna , sätt upp en laser å kolla vart högsta punkten är , sen skruva nya reglar i sidan på de gamla men helt i våg med laser
Bjälkarna har ganska varierande höjd, inte mer än 9 mm som värst. Det är ju smart att använda de befintliga bjälkarna för att få det helt rakt. De befintliga bjälkarna är skarvade. Funderar på att ta bort alla bjälkar och installera nya med CC300 eftersom jag skall lägga klinkers senare. Mitt största problem är att hitta bra metod för att justera höjderna utan träkilar.

Om du ändå funderar på att ta bort de gamla å in med nya å köra cc30 så är de inget å fundera på

R Rickard.lj skrev:
Om du ändå funderar på att ta bort de gamla å in med nya å köra cc30 så är de inget å fundera på
Tackar för feedbacken! Jag kommer att köra på plastkilar som jag skruvar.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.