Hej. Jag har en ytterdörr som varit knepig att justera i sidled. När jag justerat via justerskruvarna och sedan skruvat åt blecket så hoppar blecket in igen. Idag tog jag loss blecket och det visar sig att justerskruvarna är fingängade skruvar som satt direkt i karmen. Alltså ingen mutter eller liknande som låste den utan skruven sköts in igen av trycket när övriga skruvar drogs åt. Är det inte en konstig installation eller ska det vara så här?
Jag fick sätta en bricka i justerskruvarna för att tvinga ut blecket men det var en workaround.
Justerskruvarna 2st är de med vit skalle.
Jag fick sätta en bricka i justerskruvarna för att tvinga ut blecket men det var en workaround.
Justerskruvarna 2st är de med vit skalle.
Personligen brukar jag skruva av hela gångjärnet, placera det i ett skruvstäd, och sedan slå till gångjärnet inåt/utåt så att det får korrekt "böjning". Den metoden fungerar garanterat och då kan du åter montera gångjärnet direkt mot karmen utan brickor mellan karm och gångjärn.
Dina "justerskruvar" är ju bara ett skämt, precis som du antyder
Nu kommer någon direkt att säga att det är bara att knäcka gångjärnet med en gångjärnsknäckare, teoretiskt är svaret Ja. Men efter att ha dragit sönder en karm med den metoden har jag slutat med det, better safe than sorry
Det tar inte många minuter extra att ta loss gångjärnet och slå till det i ett skruvstäd.
Dina "justerskruvar" är ju bara ett skämt, precis som du antyder
Nu kommer någon direkt att säga att det är bara att knäcka gångjärnet med en gångjärnsknäckare, teoretiskt är svaret Ja. Men efter att ha dragit sönder en karm med den metoden har jag slutat med det, better safe than sorry
ja det borde gå det också. Det funkade fint med en bricka men jag tyckte det var en märklig konstruktion/installation med en fingängad skruv direkt i trä, som gjort för att det ska gå sönder.
Hade förväntat mig att den fingängade justerskruven hade en hylsa sittandes i dörrkarmen som skruven satt i. Får kanske höra med tillverkaren av dörren om jag kan ändra något.
Hade förväntat mig att den fingängade justerskruven hade en hylsa sittandes i dörrkarmen som skruven satt i. Får kanske höra med tillverkaren av dörren om jag kan ändra något.
Klicka här för att svara