3 518 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Justera FTX och bergvärme?
Bra tips för att "lära mig" FTX-aggregatet. Har ingen koll på hur man stänger av värmebatteriet fn.H henche skrev:Vi installerade FTX i höstas. Jag har stängt av elbatteriet pga bland annat dyr el och billigare med fjärrvärme. Men tilluften ligger på runt 15 även om det är riktigt kallt ute så som det varit denna vinter, detta utan värmebatteri.
Testa att stänga av batteriet och se vad tilluften får för värme, borde väl gå att se?
surris skrev:
Du markerade ditt eget inlägg som bästa svarE extcon skrev:Tack för mycket bra och relevant beskrivning!
Ska läsa i manualen lite iallafall för att ställa rätt då displayen kan visa/justera tempvärden för uteluft, tilluft, display och rumsluft... Ingen "inblåsningsluft" men antar rumsluft då det inte sitter någon trådlös givare någonstans (Får skynda mig då elpriset går upp till 801 öre/kWh kl 17... Sorry kunde inte låta bli)
Vi har ca 22°C inne och FTX står på 19°C. Tilluften blir 18-19°C så länge det är plusgrader ute. När temperaturen ute sjönk till -18,6°C låg tilluften på 15°C helt utan någon elvärme i aggregat.
Ställ aggregatet på 18-19°C och stäng av elvärmen i det. Sen justerar du BVP för det är den som ska värma huset INTE ventilationsaggregat!!
Ställ aggregatet på 18-19°C och stäng av elvärmen i det. Sen justerar du BVP för det är den som ska värma huset INTE ventilationsaggregat!!
Tack för bra svarR Runnis skrev:Vi har ca 22°C inne och FTX står på 19°C. Tilluften blir 18-19°C så länge det är plusgrader ute. När temperaturen ute sjönk till -18,6°C låg tilluften på 15°C helt utan någon elvärme i aggregat.
Jag har inte hittat hur man stänger av elvärmen i FTXen... Dock testat att ändra från Comfort till Eco vilket ska ändra från konstant tilluft temp till uppvärmning vid behov (undrar vem som skrivit manualen...
Tror givarna sitter i kanalerna inuti aggregatet för det finns inga andra/externa givare. Den enda extra givaren är för tillvalet för kyla där man tagit hål i tilluftkanalen och petat in en kabel som går till panelen på aggregatet men detr inte driftsatt ännu (man är tvungen att vänta på rörmokare ska dra stick från köldbärarkretsen på BVP)surris skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden