230 366 läst ·
106 svar
230k läst
106 svar
Justera dörrbroms på altandörr (Fix 846f)
Jo jag tycker att de glappar. Den översta "faller ner" när man fäller ned handtaget sakta.
De andra "följer med" hela vägen, svår att förklara. Men känner jag på kilkolvarna så är de ganska lösa.
De andra "följer med" hela vägen, svår att förklara. Men känner jag på kilkolvarna så är de ganska lösa.
Stefan Bengtsson skrev:
Om spanjoletten är sliten måste den bytas. Men innan dess tycker jag att vi ska vara säkra på det. Kolvarna (utan citationstecken) sitter alltså i spanjoletten, som sitter längs med dörrens vertikala sida. Ha dörren öppen och stäng handtaget. De kolvar som då kryper ur spanjoletten ska inte glappa.
Jag lånar en bild från Flinks.se
[bild]
Du skruvar av skenan uppe i dörren, den på första bilden! Klämm ihop den lite försiktig med en tång eller skruvstäd. Montera tillbaka och den är som ny.D dmnilsson skrev:
Det går att laga dem utan att köpa nya. Gör så här: Demontera dem. Lägg skenan på sidan på hårt underlag. Banka lite utmed sidan hela vägen med en hammare. När skenan är inbockad några mm glider hylsan trögare. I låst läge kommer den att fastna. Precis som den ska. Smörj in med lite fett. Montera o det är klartF frohike skrev:
F frohike skrev:
MathiasS skrev:
Har just läst igenom tråden och testade detta. Bromsen sitter med två skruvar ovanifrån som nämnts, karmfästet är snäppmodell och infästningen i spanjoletten behövde bar en liten knack för att släppa. Lade skenan på städet och knackade på båda sidor. Monterade och det funkade utom i innersta läget (om man bara vill ha dörren lite på glänt).Cido skrev:
Det går att laga dem utan att köpa nya. Gör så här: Demontera dem. Lägg skenan på sidan på hårt underlag. Banka lite utmed sidan hela vägen med en hammare. När skenan är inbockad några mm glider hylsan trögare. I låst läge kommer den att fastna. Precis som den ska. Smörj in med lite fett. Montera o det är klart.
Det fanns en del spån i botten på skenan, kanske bromsen sliter på axeln? Nåväl, lätt att göra om igen på en 17 år gammal altandörr.
Gjorde som Kjell_G. Funkade hyfsat.. sedan tog jag istället en tång och klämde ihop skenen hela vägen vilket gjorde att glidklossen fick mycket bättre fäste. Är nu som nyK Kjell_G skrev:Har just läst igenom tråden och testade detta. Bromsen sitter med två skruvar ovanifrån som nämnts, karmfästet är snäppmodell och infästningen i spanjoletten behövde bar en liten knack för att släppa. Lade skenan på städet och knackade på båda sidor. Monterade och det funkade utom i innersta läget (om man bara vill ha dörren lite på glänt).
Det fanns en del spån i botten på skenan, kanske bromsen sliter på axeln? Nåväl, lätt att göra om igen på en 17 år gammal altandörr.
Har installerat en ny dubbeldörr hemma ut till altanen. Den ena dörren kärvar dock att öppna då ”axeln” till dörrbromsen står snett i glidskenan, se bifogad bild. Någon som vet om detta går att justera?
Andra dörren funkar perfekt men där står också axeln rakt i glidskenan.
Andra dörren funkar perfekt men där står också axeln rakt i glidskenan.
Det är olika lösningar på höger- och vänsterdörr. På den som funkar bra går kilen i topp men på den som kärvar går liksom inte kilen hela vägen ner, se bild, trots att handtaget står rakt upp. Kanske har jag på något sätt roterad låsmekanismen fel när jag satte dit handtaget?Demmpa skrev:
Spanjoletten är från Assa Abloy. Jag tror modellen är S1810 men svårt att läsa ut.1 123abc skrev:
Vet ni vad det jävligaste är med detta?F frohike skrev:
2011 hade min dörrbroms redan fungerat dåligt ett bra tag och sedan fick jag ett klart och tydligt svar enligt ovan.
Detta blev sedan nedprioriterat för andra projekt och under tiden har min hjärna gjort om detta tydliga svar till att ”det går inte att fixa utan att byta spanjolett” vilket var för jobbigt så det blev aldrig gjort.
Tills igår när jag åkte till låsaffären som en sista utväg, utan någon som helst förhoppning om en enkel lösning.
5 min tog det att montera ersättningsbeslaget och nu 15 år senare fungerar dörrbromsen igen.
Helvete vad seg hjärnan är ibland.
Har samma problem (att karmfästet i plast till dörrbromsen gick sönder), beställer denna från elitförnster o hoppas på det bästa! https://butik.elitfonster.se/karmfaste-till-fonsterbroms-eller-altandorrsbroms-1-st#prettyPhotoS satellit skrev:
Hade sådan tur att Karl Hedin byggvaror hade några i deras "alltiallo-låda". Fick förklarat för mig att SP (Svenska Fönster/Dörrar) har karmfästet i plast och Elitförnster stål/alu.S satellit skrev: