Jo, det finns flaskhalsar även där. Men det medför ju inte att påverkan helt uteblir.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på lite olika saker.
En stor anledning är att Norge har börjat importera mycket mer från Sverige.
Dels för att spara vatten i sina magasin, dels genom att vara rent transitland för el vidare till Storbritannien.
Även Finland har ökat importen, då de inte fått någon rysk el på över ett halvår nu.
Så när Finland och Norge lägger höga budpriser på el, så smittar priset av sig även till Se2 och SE1.


edit:
Oj, jag såg nu att samma svar redan givits, sorry. ;)
Ingen fara, det tål att sägas flera gånger!
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det finns flaskhalsar även där. Men det medför ju inte att påverkan helt uteblir.
Ok, det finns alltså flaskhalsar även där men i mindre omfattning om jag tolkar dig rätt (dina andra mening var inte helt enkel att förstå).

Betyder det att när SE 3 och 4 betalar 3kr/kwh så beror det till stor del på flaskhalsavgifter, men när SE 1 och 2 betalar samma pris på samma dag som södra sverige så är det mindre flaskhalskostnader i det priset, dvs Se 1 och 2 betalar ett högre egentligt pris för elen?
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har man elbil och kör två-tre mil eller mer så kan man flytta rätt stor last till natten. Jag har dessutom flyttat en del av uppvärmningen samt varmvattenproduktion till natten och har 50% av förbrukningen under de sju billigaste timmarna.

Jag laddar dessutom för 3kr/kWh på stan (och får då gratis parkering på köpet). Om jag inte laddat gratis på affären när jag handlar förstås. Elpriset är inte ett problem när man har elbil.
Det är klart elpriset påverkar elbilar. Om jag laddar för 3 kr /kWh blir det ca 6 kr milen. Med en dieselgolf som vill ha 0.33 l/mil blir det 7 kr/mil. Kalkylen brister då för elbilen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går tyvärr inte att göra det rättvist. Det skulle kräva att man kollar vad varje enskild faktura och hur varje hushåll har förändrat sitt beteende utifrån förutsättningarna. Det går nog inte göra så mycket bättre än så här med rimliga medel tyvärr.
Då subventionerar staten min el till 100% för bägge månaderna och ytterligare 440kr i bonus.

Lägger man till de 5700kr som ramlade in i våras efter missriktade första stödet så innebär det att perioden 2021-12-01 till 2022-12-31 har det kostat inkl ALLT 13.000kr för 13 månader att driva huset.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
Ja och FI, NO1, NO3 och NO4 betalar mer än SE1 och SE2, vilket gör att även här är det omkringliggande områden som får betala mer. Men ökad export från SE1 och SE2 till områden med betydligt högre elpris drar ju upp priset i SE1 och 2. På samma sätt som att högt pris i DK1, DK2, LI osv drar upp priset i SE4.
 
Vi kanske pratar om olika flaskhalsar, jag pratade om öst/väst i norr. Dvs. Mot Norge och Finland.

Elpriset är det egentliga elpriset oavsett. När norr har höga priset beror det på att flaskhalsarna inte är mättade och priser i söder då även gäller i norr.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Vi kanske pratar om olika flaskhalsar, jag pratade om öst/väst i norr. Dvs. Mot Norge och Finland.

Elpriset är det egentliga elpriset oavsett. När norr har höga priset beror det på att flaskhalsarna inte är mättade och priser i söder då även gäller i norr.
Och när SE2 exporterar mer till Norge, och SE1 mer till Norge och Finland, så blir inte stamledningarna söderut i Sverige mättade längre. Man når produktionstoppen innan mättnad.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Muhrman skrev:
Det är klart elpriset påverkar elbilar. Om jag laddar för 3 kr /kWh blir det ca 6 kr milen. Med en dieselgolf som vill ha 0.33 l/mil blir det 7 kr/mil. Kalkylen brister då för elbilen.
Varför då?
Som jag ser det så är det fortfarande 1kr/mil plus.
Sen borde elbilen ha lägre driftskostnader, behöver ingen motorolja, oljefilter t.ex. Vilket brukar slå ytterligare en krona per mil, ca.

Förövrigt kommer inte ens LUPO 3L-ägare ner till 0.33l/mil, så du kan glömma att en golf fixar det.
Och har du en sån liten elbil drar den 1,5kWh/mil, dvs 4:50/mil vid 3kr/kWh. (Men nu har ju priset några dagar i år passerat 7-8kr/kWh - dagtid. Jag laddade givetvis inte när det var som dyrast, utan då körde jag bilen och använda senaste nattens el, som inte heller var snorbillig, men lite bättre. Men som sagt, det var ju bara några dagar som det var så illa, så totalt över året blir det en lysande affär).
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Intressant läge, elen måste ju ha blivit så mycket dyrare att producera eftersom priserna skenar som de gör, eller inte. Det rör sig snarare om beskattning i flera led, SVK gör rekordvinst, Vattenfall lika så, båda ägda av staten, och som grädde på moset så betalas det även moms på hutlösa priser och nätavgifter, och det är pengar rakt in i skattkistan hos staten.

Vettlöst och hutlöst, ta och surfa på BEKEN metodiken och se vad man kan/bör göra åt det här eländet.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför då?
Som jag ser det så är det fortfarande 1kr/mil plus.
Sen borde elbilen ha lägre driftskostnader, behöver ingen motorolja, oljefilter t.ex. Vilket brukar slå ytterligare en krona per mil, ca.
Det är en ganska markant prisskillnad i inköp.
Sen är underhåll på en dieselbil lågt, några liter olja och ett filter årligen är det som skiljer mot elbilen. Högt räknat 600 kr/årligen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Muhrman skrev:
Det är en ganska markant prisskillnad i inköp.
Sen är underhåll på en dieselbil lågt, några liter olja och ett filter årligen är det som skiljer mot elbilen. Högt räknat 600 kr/årligen.
3kr/kWh är också högt om du inte laddar på stan. Hemma laddar jag i snitt betydligt billigare än så.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Jante Jante skrev:
Intressant läge, elen måste ju ha blivit så mycket dyrare att producera eftersom priserna skenar som de gör, eller inte. Det rör sig snarare om beskattning i flera led, SVK gör rekordvinst, Vattenfall lika så, båda ägda av staten, och som grädde på moset så betalas det även moms på hutlösa priser och nätavgifter, och det är pengar rakt in i skattkistan hos staten.

Vettlöst och hutlöst, ta och surfa på BEKEN metodiken och se vad man kan/bör göra åt det här eländet.
Nej.
Det är faktiskt så mycket dyrare att producera, ja den sista elen då, som, kommer från gas och kolkraftverk.
Detta i kombination med marginalprissättning ger det resultat vi fått.
Pungslår skiten ur oss elköpare, och superfina vinster för kraftbolag som kan producera el billigt.
De kraftbolag som har höga produktionskostnader gör dock inga lysande affärer, men de går inte back heller, då struntar de i att starta sin anläggning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
3kr/kWh är också högt om du inte laddar på stan. Hemma laddar jag i snitt betydligt billigare än så.
Inte så värst högt om man räknar in överföringen mm. Jag tror på att ekonomin blir fördelaktig med en elbil på sikt. Bara att dagens elpriser har försämrat kalkylen, förhoppningsvis väldigt tillfälligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.