33 784 läst ·
344 svar
34k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det är det nog ingen som vill tyvärr. Att reparera de många misstag som gjorts på elområdet och då inte bara i Sverige lär ta tid. Dessutom finns ju en farlig kille i Moskva som inte direkt underlättar.H hellem skrev:
Jag har också bundet lågt i flera år framöver men i detta läge tycker jag att man ska vara solidarisk och spara för att påverka månadsmedelvärdet för de med rörligt elpris. Använd pengarna du sparar på en energiinvestering i fastigheten istället. En vacker dag kommer ditt fasta avtal löpa ut. Jag installerade en kamin som jag nu regelbundet eldar i. Tack vare den har jag sänkt min elförbrukning med ca 50% och ändå har jag högre medeltemperatur inomhus nu än innan kaminen installerades eftersom den blir tokvarm när man eldar.J plywoodskiva skrev:
Måste man vara oskön och raljera över det?J plywoodskiva skrev:
Det finns ju dessutom något som heter solidaritet och om alla tänker som dig så kommer priserna gå upp ännu mer för de som inte bundit. Inget dåligt samvete över det?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Samma här! Har inte slösat och kommer inte att slösa för det. Finns ingen som helst anledning.E Einh skrev:Jag har också bundet lågt i flera år framöver men i detta läge tycker jag att man ska vara solidarisk och spara för att påverka månadsmedelvärdet för de med rörligt elpris. Använd pengarna du sparar på en energiinvestering i fastigheten istället. En vacker dag kommer ditt fasta avtal löpa ut. Jag installerade en kamin som jag nu regelbundet eldar i. Tack vare den har jag sänkt min elförbrukning med ca 50% och ändå har jag högre medeltemperatur inomhus nu än innan kaminen installerades eftersom den blir tokvarm när man eldar.
vadå raljera?R RoAd skrev:
Jag ska maximera elförbrukningen så jag får maximalt bidrag nästa år med. Kanske behöver säkra upp..
Om detta är vad vi har röstat fram så får vi väl anpassa oss. Jag gör det iaf.
Det innebär alltså att jag betalar 4 kronor/kWh istället för 4,50/kWh på decemberräkningen, om jag förstått det rätt. Eller ca 7.600 kr med elstöd istället för 8.500 kr.
Jag tyckte det var dyrt redan 2020 då december kostade ca 4.500, även om jag då förbrukade snudd på dubbelt så mycket el.
Jag tyckte det var dyrt redan 2020 då december kostade ca 4.500, även om jag då förbrukade snudd på dubbelt så mycket el.
Jag är medveten om hur problemet uppstått, hoppades bara på att de skulle kunna komma med en mer långsiktigt hållbar plan. Till exempel att Svenska kraftnät blir ett kundkooporatov som återbetalar all vinst efter avsättningar för underhåll mm till svenska elkunder enligt förbrukning.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Röstat fram? Du vet om att det är Svenska Kraftnät som tagit fram och har fått i uppdrag att ta fram de elstöd som nu är aktuella?J plywoodskiva skrev:
Tyckte du hafsverket förra våren var bättre? Det som i mitt fall hade gjort det betydligt billigare för mig om jag hade gjort av med 1900 kWh i t.ex. februari än de 1100 jag de facto gjorde av med. Inte ett spår av incitament att spara el.
H hellem skrev:
Jag håller med. Bidrag är inte en lösning på sikt. Framtiden blir oviss för både hushåll och företag.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Vet inte hur EU skulle se på det (de brukar ju ha åsikter om det mesta som verkar klokt).H hellem skrev: