R RoAd skrev:
Detta nya stöd ska också baseras sig på historisk förbrukning. Så om du pratar om ett nybygge så kommer du inte få något bidrag alls.
Jag är lite besviken på det faktiskt, jag har dragit ner så mycket att det är lagom obehagligt. Jag vill in ute ha det så här i flera år.
 
N
O olotor skrev:
Oavsett var i landet är det korvören. 2 000 kWh för 3 kr (lågt räknat) blir 6 000 kr plus fasta avgifter och överföringsavgifter. Får 1 000 kr tillbaka, alltså en mkt liten del av totalen.
Bättre än inget eller?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
O olotor skrev:
Oavsett var i landet är det korvören. 2 000 kWh för 3 kr (lågt räknat) blir 6 000 kr plus fasta avgifter och överföringsavgifter. Får 1 000 kr tillbaka, alltså en mkt liten del av totalen.
Hur det nya stödet ser ut vet vi inte än.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N
H hellem skrev:
Jag är lite besviken på det faktiskt, jag har dragit ner så mycket att det är lagom obehagligt. Jag vill in ute ha det så här i flera år.
Det är det nog ingen som vill tyvärr. Att reparera de många misstag som gjorts på elområdet och då inte bara i Sverige lär ta tid. Dessutom finns ju en farlig kille i Moskva som inte direkt underlättar.
 
J plywoodskiva skrev:
Jag har bundit lågt som fan i flera år. Gött med ännu mer pengar. Ska bli bastu i hela huset framöver!!!
Jag har också bundet lågt i flera år framöver men i detta läge tycker jag att man ska vara solidarisk och spara för att påverka månadsmedelvärdet för de med rörligt elpris. Använd pengarna du sparar på en energiinvestering i fastigheten istället. En vacker dag kommer ditt fasta avtal löpa ut. Jag installerade en kamin som jag nu regelbundet eldar i. Tack vare den har jag sänkt min elförbrukning med ca 50% och ändå har jag högre medeltemperatur inomhus nu än innan kaminen installerades eftersom den blir tokvarm när man eldar.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 17 till
  • Laddar…
R
J plywoodskiva skrev:
Jag har bundit lågt som fan i flera år. Gött med ännu mer pengar. Ska bli bastu i hela huset framöver!!!
Måste man vara oskön och raljera över det?

Det finns ju dessutom något som heter solidaritet och om alla tänker som dig så kommer priserna gå upp ännu mer för de som inte bundit. Inget dåligt samvete över det?
 
  • Gilla
Skandiamannen och 13 till
  • Laddar…
Stickan56
K K. L skrev:
Jag betalar bara 45 öre/kwh men inte tusan inbillar jag mig att det blir större vinst ju mer el jag förbrukar.
Kul att det är någon här som begriper något.:D

Stickan
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
E Einh skrev:
Jag har också bundet lågt i flera år framöver men i detta läge tycker jag att man ska vara solidarisk och spara för att påverka månadsmedelvärdet för de med rörligt elpris. Använd pengarna du sparar på en energiinvestering i fastigheten istället. En vacker dag kommer ditt fasta avtal löpa ut. Jag installerade en kamin som jag nu regelbundet eldar i. Tack vare den har jag sänkt min elförbrukning med ca 50% och ändå har jag högre medeltemperatur inomhus nu än innan kaminen installerades eftersom den blir tokvarm när man eldar.
Samma här! Har inte slösat och kommer inte att slösa för det. Finns ingen som helst anledning.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Måste man vara oskön och raljera över det?

Det finns ju dessutom något som heter solidaritet och om alla tänker som dig så kommer priserna gå upp ännu mer för de som inte bundit. Inget dåligt samvete över det?
vadå raljera?
Jag ska maximera elförbrukningen så jag får maximalt bidrag nästa år med. Kanske behöver säkra upp..
Om detta är vad vi har röstat fram så får vi väl anpassa oss. Jag gör det iaf.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
MagicFingers och 10 till
  • Laddar…
Det innebär alltså att jag betalar 4 kronor/kWh istället för 4,50/kWh på decemberräkningen, om jag förstått det rätt. Eller ca 7.600 kr med elstöd istället för 8.500 kr.

Jag tyckte det var dyrt redan 2020 då december kostade ca 4.500, även om jag då förbrukade snudd på dubbelt så mycket el.
 
N Nalleman64 skrev:
Det är det nog ingen som vill tyvärr. Att reparera de många misstag som gjorts på elområdet och då inte bara i Sverige lär ta tid. Dessutom finns ju en farlig kille i Moskva som inte direkt underlättar.
Jag är medveten om hur problemet uppstått, hoppades bara på att de skulle kunna komma med en mer långsiktigt hållbar plan. Till exempel att Svenska kraftnät blir ett kundkooporatov som återbetalar all vinst efter avsättningar för underhåll mm till svenska elkunder enligt förbrukning.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
K
J plywoodskiva skrev:
vadå raljera?
Jag ska maximera elförbrukningen så jag får maximalt bidrag nästa år med. Kanske behöver säkra upp..
Om detta är vad vi har röstat fram så får vi väl anpassa oss. Jag gör det iaf.
Hur mycket/lite får du betala per Kwh?
 
N
J plywoodskiva skrev:
vadå raljera?
Jag ska maximera elförbrukningen så jag får maximalt bidrag nästa år med. Kanske behöver säkra upp..
Om detta är vad vi har röstat fram så får vi väl anpassa oss. Jag gör det iaf.
Röstat fram? Du vet om att det är Svenska Kraftnät som tagit fram och har fått i uppdrag att ta fram de elstöd som nu är aktuella?
Tyckte du hafsverket förra våren var bättre? Det som i mitt fall hade gjort det betydligt billigare för mig om jag hade gjort av med 1900 kWh i t.ex. februari än de 1100 jag de facto gjorde av med. Inte ett spår av incitament att spara el.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
F
H hellem skrev:
Jag är medveten om hur problemet uppstått, hoppades bara på att de skulle kunna komma med en mer långsiktigt hållbar plan. Till exempel att Svenska kraftnät blir ett kundkooporatov som återbetalar all vinst efter avsättningar för underhåll mm till svenska elkunder enligt förbrukning.

Jag håller med. Bidrag är inte en lösning på sikt. Framtiden blir oviss för både hushåll och företag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
H hellem skrev:
Jag är medveten om hur problemet uppstått, hoppades bara på att de skulle kunna komma med en mer långsiktigt hållbar plan. Till exempel att Svenska kraftnät blir ett kundkooporatov som återbetalar all vinst efter avsättningar för underhåll mm till svenska elkunder enligt förbrukning.
Vet inte hur EU skulle se på det (de brukar ju ha åsikter om det mesta som verkar klokt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.