Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
klarare fall än detta har dömts i det oväntade hållets riktning.
Vilket rättsfall är det du syftar på?

D
D Dr Jumping Jack skrev:
Vilket rättsfall är det du syftar på?
Det får du googla, senast var det en drös i samband med metoo-perioden, där de med många följare dömts därför att spridningen blivit stor.

P
D djac skrev:
Att det lutar åt att Ebba vinner kan jag hålla med om, men att vara så säker som en del här är luktar bara Dunning Kruger för mig. De flesta erfarna advokater undviker in i det längsta en domstolsförhandling pga dess oförutsägbarhet, de föredrar att förhala och förlika.

Här sitter folk som påstår sig veta ALLT, varje ord handling osv genom hela skeendet, och dessutom med total säkerhet förutspå varje steg i en eventuell förhandling, det blir bara fanatiskt i mina ögon.
Förlikning kan vara att föredra i en del fall, men förhalning tror jag faktiskt inte är i enlighet med god advokatsed.

P
D djac skrev:
Det kanske du är, i mitt tycke är alla det som tvärsäkert spår utgången av en domstolsförhandling, man kan säga att utifrån det som kommit en tillkänna så är det troligt att det döms på ett visst sätt men att säga att det måste bli på ett visst sätt är bara fånigt, klarare fall än detta har dömts i det oväntade hållets riktning.
Om man ska bedöma utfallet av domstolsprocessen mellan Ebba och Esbjörn så ska man utgå från aktibilagorna i målet hos Uppsala tingsrätt och inte från vad som skrivs i media (eller på Flashback :–)

Om man gör det så tycker jag att det sannolikaste utfallet är att domstolen dömer till Ebbas favör, helt enkelt för att Esbjörn inte har lämnat in några bevis för det som han anför till sitt försvar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Men om man som rubriken säger, "bortser från juridiken" helt, så tycker jag att om man tjafsar och inte kan komma överrens så ska ingen ha huset, sälj det och fördela pengarna så lär bägge sig en läxa. Ungefär som man gör med barn som bråkar om en leksak, ingen får den.
Vilken läxa tycker du att respektive part i målet borde lära sig av det?
Åberopa helst bara objektiva fakta, dvs sånt som respektive part har lämnat in till domstolen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag håller med om att det är väsentligt mer intressant och principiellt viktigt men jag tror som du att det läggs ner.

Men om man som rubriken säger, "bortser från juridiken" helt, så tycker jag att om man tjafsar och inte kan komma överrens så ska ingen ha huset, sälj det och fördela pengarna så lär bägge sig en läxa. Ungefär som man gör med barn som bråkar om en leksak, ingen får den.
Det verkar finnas en tredjepart, eller kanske ännu fler, som inte skulle uppskatta en sån uppgörelse.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det verkar finnas en tredjepart, eller kanske ännu fler, som inte skulle uppskatta en sån uppgörelse.
Ja, det är nog inte bara en person som följer detta från skuggorna så att säga.

F Festlund skrev:
Ja, det är nog inte bara en person som följer detta från skuggorna så att säga.
Om det är släktingarna du syftar på så har jag lärt mig att inget är som någon utomstående tror att det är. Gubben kanske har fått hjälp med massor under åren av någon och då säger han du får allt mitt när jag dör, eller ingen bryr sig, eller gubben är elak och inte snäll.

K kortis skrev:
Om det är släktingarna du syftar på så har jag lärt mig att inget är som någon utomstående tror att det är. Gubben kanske har fått hjälp med massor under åren av någon och då säger han du får allt mitt när jag dör, eller ingen bryr sig, eller gubben är elak och inte snäll.
Nej, släkten är alltid värst som det heter. Men allt känns väldigt lurt från släktens sida med tanke på hur dom agerat.

P
Det finns, såvitt jag vet, bara en släkting som är inblandad i det här och han är nog helt bortspelad vid det här laget.

P pmd skrev:
Det finns, såvitt jag vet, bara en släkting som är inblandad i det här och han är nog helt bortspelad vid det här laget.
Bortspelad - vet jag inte, men det är iallafall intressant att han inte längre är delaktig i det här.
Det kan ju lika gärna vara hans val av olika anledningar. Har undrat varför.

L larka742 skrev:
Bortspelad - vet jag inte, men det är iallafall intressant att han inte längre är delaktig i det här.
Det kan ju lika gärna vara hans val av olika anledningar. Har undrat varför.
Ja han kanske har blivit dåligt behandlad el tvärt om någon hjälpt någon länge ja mycket finns det som kan gå snett

P pmd skrev:
Vilken läxa tycker du att respektive part i målet borde lära sig av det?
Åberopa helst bara objektiva fakta, dvs sånt som respektive part har lämnat in till domstolen.
En viktig lärdom i denna tråden är väl att nästa gång man skriver under ett köpekontrakt så skall man se till att få det bevittnat (trots att det inte behövs). Min erfarenhet är att i detta läge är bara säljare mäklare och köpare närvarande och ingen bevittning som är rutin. Har man kontraktet bevittnad så borde det räcka och man kan söka lagfart. Ifall man råkar på en ”Esbjörn”

• Gilla
ylven
  • Laddar…
harry73
D Dr Jumping Jack skrev:
En viktig lärdom i denna tråden är väl att nästa gång man skriver under ett köpekontrakt så skall man se till att få det bevittnat (trots att det inte behövs)
Det hade inte hjälpt eftersom man även borde skriva i kontraktet att ett köpebrev ska upprättas vid betalning. Att inte göra det skapar helt andra och mycket allvarligare problem, om man nu inte betalar direkt vid kontraktsskrivning och då även får tillträde.
Problemet mellan Ebba och Esbjörn handlar om att Esbjörn inte vill ta emot betalning och upprätta köpebrev som han enligt kontraktet ska göra. Även om kontraktet hade varit bevittnat enligt alla konsters regler, hade Ebba inte fått lagfart med bara (bevittnat) kontrakt. Hon behövde även (bevittnat) köpebrev, och med bevittnat köpebrev behöver kontraktet inte vara bevittnat.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det hade inte hjälpt eftersom man även borde skriva i kontraktet att ett köpebrev ska upprättas vid betalning. Att inte göra det skapar helt andra och mycket allvarligare problem, om man nu inte betalar direkt vid kontraktsskrivning och då även får tillträde.
Problemet mellan Ebba och Esbjörn handlar om att Esbjörn inte vill ta emot betalning och upprätta köpebrev som han enligt kontraktet ska göra. Även om kontraktet hade varit bevittnat enligt alla konsters regler, hade Ebba inte fått lagfart med bara (bevittnat) kontrakt. Hon behövde även (bevittnat) köpebrev, och med bevittnat köpebrev behöver kontraktet
Då missuppfattade jag pmd i #1190

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.