162 353 läst ·
2 074 svar
162k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är informerad spekulation baserat på bl.a. vad som skrevs på Pernroths Facebooksida när Pernroth et al fick reda på försäljningen, på kända kopplingar mellan Binninge, Pernroth och Majkgård, på Majkgårds historia med att ärva fastighet(er) av gamla gubbar, på generalfullmakten som Pernroth har för Esbjörn, på ansökan om god man för Esbjörn som Pernroth gjorde med hjälp av sagda fullmakt (läs gärna den ansökan – den har ett intressant undantag för vad Pernroth vill ha för befogenheter som god man; Västmanlands Tingsrätt, målnummer 7012-20, aktbilaga 2), och antagligen mer som jag inte har i huvudet.L larka742 skrev:
Så, nej, det är inte vattentäta bevis, med det är en stor anhopning av indicier.
Jag skulle dra mig för att köpa en fastighet utan att en mäklare hade hand om affären, av samma skäl.L larka742 skrev:
Men det är säljaren som anlitar mäklaren så mitt val hade varit att genomföra affären utan mäklare eller avstå. Det skulle bra mycket till för att jag skulle genomföra affären, t.ex. att det var ett helt fantastiskt läge (för mig) på fastigheten.
Detta är inte ett vanligt mäklaruppdrag där jag kan förstå man sätter 10% under värdering inför visningar. Då kommer bud från flera intresserade. Eller ingen alls och då vet man det.D Dr Jumping Jack skrev:Mäklaren lägger inte motbud, han deltar inte i budgivning. Ofta sker budgivning med sms och fortgår utan mäklarens inblandning. Mäklaren sätter utgångspriset, visserligen måste säljaren godkänna, men oftast blir det som mäklaren bestämmer. Mäklaren sätter alltid ett underpris som utgångspris. Se SarB:s inlägg ovan. Minst 10%. Det betyder ett utgångspris på 3.8 milj, i det här fallet, med ett ruckel, som är svårt att värdera och där lockpris är svårt att bevisa, säkert lägre, säg 3,6 milj. Man får ett bud på 3.9 milj. Mäklaren kommer rekommendera försäljning. Du tror att mäklaren kommer rekommendera ett motbud och riskera en försäljning som är i hamn. Du måste skämta.
Detta är för EN köpare. Att sätta utgångspris UNDER värderingen till 3.6 är sanslöst sjukt. Skojar du?
Varför ska man gå köparen till mötes med lägre pris....
OM det är svårt att värdera.... hur vet att du att det "korrekta" priset inte är 5 miljoner?
Om du sätter utgångspris 3.6 och du tror att du får ett bud 3.9....??!?!
Varför i helskotta skulle nån bjuda 3.9 om man vet att man är ensam budgivare?
Självklart man sätter utgångspris runt värderingen, eller över, tex 4.4 med EN intresserad. Vill de lägga motbud kanske de säger 3.9. Då indikerar man att kan gå ned till 4.2....osv osv Tills slut möts man med ett pris som båda är ok med. Att lägga ett pris 600 000 under en värdering ... eh va?
När ska du sälja ett hus?
Du tänker på att de inte tog emot extra pengar för huset?P pmd skrev:
Säkert en principsak med nu - man ska nog välja sina strider och mål noga och här blev det nog fel beslut.
De borde tänka om. Men två dum-stolta gubbar som kör det här nu... och ett gäng kärringar i bakvattnet.
Nån kan säkert skriva en fars om det. En Stefan&Krister buskis med många överraskningar....
En buskis som slutar lyckligt med att de upptäcker att Ebba är Esbjörns sedan länge bortlämnade dotter.L larka742 skrev:Du tänker på att de inte tog emot extra pengar för huset?
Säkert en principsak med nu - man ska nog välja sina strider och mål noga och här blev det nog fel beslut.
De borde tänka om. Men två dum-stolta gubbar som kör det här nu... och ett gäng kärringar i bakvattnet.
Nån kan säkert skriva en fars om det. En Stefan&Krister buskis med många överraskningar....
Ebba flyttar in. Huset är kvar i släkten. Ridå ned. Allt slutar lyckligt.
Distansköplagen ger köparen rätt ångra affären, inte säljaren, så den är väl inte speciellt relevant som analogi?D djac skrev:Tror nog att en verbalt skicklig person som EB kan snacka en gammal ensam gubbe till att sälja sitt hus, speciellt vid ett hembesök som säkert har varit allt igenom trevligt. Jag misstänker att det är sådana här situationer som har lett fram till distansköpslagen och bl.a. den rättighet att ångra sig som denna innehåller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 301 inlägg
Om jag säljer ett hus till en sugen spekulant så gör jag precis som du skriver i sista stycket. Utan mäklare. Det som du rekommenderade hände. Ebba la ett bud. Esbjörn höjde och la ett motbud och Ebba accepterade. Vad tror du mäklaren gjort i det läget, ingenting är jag säker på. Alternativet hade varit att tvinga mäklaren att gå ut på öppen marknad men det kunde också innebära att Ebba fått huset för ett lägre pris. Eller 5 milj.L larka742 skrev:Detta är inte ett vanligt mäklaruppdrag där jag kan förstå man sätter 10% under värdering inför visningar. Då kommer bud från flera intresserade. Eller ingen alls och då vet man det.
Detta är för EN köpare. Att sätta utgångspris UNDER värderingen till 3.6 är sanslöst sjukt. Skojar du?
Varför ska man gå köparen till mötes med lägre pris....
OM det är svårt att värdera.... hur vet att du att det "korrekta" priset inte är 5 miljoner?
Om du sätter utgångspris 3.6 och du tror att du får ett bud 3.9....??!?!
Varför i helskotta skulle nån bjuda 3.9 om man vet att man är ensam budgivare?
Självklart man sätter utgångspris runt värderingen, eller över, tex 4.4 med EN intresserad. Vill de lägga motbud kanske de säger 3.9. Då indikerar man att kan gå ned till 4.2....osv osv Tills slut möts man med ett pris som båda är ok med. Att lägga ett pris 600 000 under en värdering ... eh va?
När ska du sälja ett hus?![]()
Så Esbjörn har ångrat sig om det med?L larka742 skrev:Du tänker på att de inte tog emot extra pengar för huset?
Det går lite fram och tillbaka det här med pengarna. I Expressen, den 18:e november 2020 säger Binninge att "Esbjörn vill inte sälja gården. Det handlar inte om pris.".
Senare kommer Binninge med en inlaga till tingsrätten om att han ska låta värdera fastigheten för att visa att Busch betalade för lite.
Häromdagen handlade det inte om pris längre: Expressen, den 9:e mars 2021: "Det handlar inte om pengar för honom, uppger Johann Binninge".
På det här viset drar ju Binnnge bara ut på plågan för Esbjörn. Binninge borde hålla en klar linje så att Esbjörn kan lämna den här konflikten bakom sig så snart som möjligt.
Redigerat:
Ja, och exakt samma motivering kan man lägga på Ebbas "köpsnack".P pmd skrev:
Att hon skulle velat ha mäklare när hon hade fått Esbjörn på kroken.... varför skulle det vara sannolikt?
Ju fler som känner till affären ökar risken för större bud, eller inget köp alls. Så det är nog ganska troligt att Ebba styrde in samtalen på att de kunde lösa saken själv.
Och Esbjörn som är lite egen uppskattade kanske det tankesättet.