Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
SarB
D djac skrev:
Mmm, du menade, genom att posta detta, att mäklaren, som inte ens varit med, har brutit mot lagen, jag tyckte den var minst lika konstig. Hur kan vi släppa frågan om hur hon agerat när vi inte vet hur hon har agerat, några anser att iom att hon har sagt ett par saker så vet vi medan jag nog håller sinnet mer öppet än så, men som du säger så kommer det kanske att kikas på.
Nej.
Jag har ju suttit här och sagt att mäklaren i princip inte har ett ansvar i saken över huvud taget och inte ens indikerat att han skulle ha brutit mot lagen.

D
SarB SarB skrev:
Nej.
Jag har ju suttit här och sagt att mäklaren i princip inte har ett ansvar i saken över huvud taget och inte ens indikerat att han skulle ha brutit mot lagen.
Hen finns ju inte, de använde ingen mäklare!!

SarB
D djac skrev:
Hen finns ju inte, de använde ingen mäklare!!
De har använt en mäklare för att upprätta ett kontrakt, inte för att vara behjälplig i själva affären. Mäklaren har därmed ett mycket lågt ansvar i det hela. Hur du får det till att jag påstått att mäklaren bryter mot lagen förstår jag inte, men du får gärna förklara var jag påstått det.

D
SarB SarB skrev:
De har använt en mäklare för att upprätta ett kontrakt, inte för att vara behjälplig i själva affären. Mäklaren har därmed ett mycket lågt ansvar i det hela. Hur du får det till att jag påstått att mäklaren bryter mot lagen förstår jag inte, men du får gärna förklara var jag påstått det.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer, du får scrolla tillbaks eller bara släppa. Det kommer säkert gå bra för EB, juridiskt iaf, det ska mycket till för att en så pass förankrad medborgare får på tafsen.

SarB
D djac skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer, du får scrolla tillbaks eller bara släppa. Det kommer säkert gå bra för EB, juridiskt iaf, det ska mycket till för att en så pass förankrad medborgare får på tafsen.
Du bör ju kunna förklara varför du skrivit att jag påstår att mäklaren bryter mot lagen? Jag kan ju inte förklara varför du säger det.. Det är faktiskt enkom du som kan vara behjälplig på den punkten.

D djac skrev:
Jag scrollade tillbaks och konstaterar att Ebba förmodligen kommer att åtnjuta samma lagskydd som vi övriga "förankrade" medborgare, men riskera politiska nederlag pga trollkarlar och viss media.

Åker hon på ett politiskt bakslag beror det knappast på trollande forummedlemmar och avigt inställd media utan på den politik hon företräder samt på hur "folk" uppfattar henne som person.

P
harry73 harry73 skrev:
Med fastigheter blir det lite krångligare eftersom att skriva under avtalet bara är första steget innan överlåtelse.
Kan vara och är oftast (tror jag). Det finns väl inget som hindrar att man betalar hela köpesumman direkt när man skriver ett köpeavtal och sen söker lagfart på det korrekt bevittnade avtalet?

P
L LiteForce skrev:
Med den teorin menas att Esbjörn själv inte är kapabel att hantera detta själv han styrs och kontrolleras ju av skuggpersonerna i sin omgivning. Jag ser det som att han får hjälp med saker han själv inte klarat av då han faktiskt är gammal 81år och gissningsvis har former av ålders problem. Minnes besvär mm.
Att man inte vet hur en stekpanna fungerar betyder inte att man inte klarar av att sälja en fastighet.

Redigerat:
E elmont skrev:
Åker hon på ett politiskt bakslag beror det knappast på trollande forummedlemmar och avigt inställd media utan på den politik hon företräder samt på hur "folk" uppfattar henne som person.
Politiken hon företräder är nog känd sen tidigare. Hur folk uppfattar henne kan nog påverkas.

P
L larka742 skrev:
Ser inte? Nehe - vi har en tilltrasslad situation men en mäklare hade inte kunna gjort nån skillnad alls... du har inget förtroende för mäklare alltså.

Ett) Det hade kanske inte ens blivit en affär, antar nu att Ebba tjatade direkt mot Esbjörn. OM det hade funnits en mäklare får man väl hoppas att den personen snappar upp hur pigg Esbjörn är att sälja egentligen.
Varit mellanhand för alla frågor. Kanske bett Ebba lugna ned sig och höra av sig igen om 6 månader. Eller nåt liknande, låta gården städas av i lugn och ro. Sedan... ordna försäljning. OM det trots allt fanns ett intresse av att sälja. Esbjörn hade ingen anledning att stressa.

Ett B) Ja en mäklare vill göra affär, men om mäklaren känner att det inte riktigt finns en säljlust så kan de propsa på att ta det lugnt snarare än stressa på. Tvivlar på att de vill lägga ned xx antal timmar på en säljare som egentligen inte är 100% sugen på att sälja - och som ångrar sig mot slutet. Då har lagt de tid energi i onöda.

Två) Ebba säger själv det har varit två värderingar, och att Esbjörn fått ta del av dem. Vi vet inte om detta stämmer ens.
Men INTE ens en komplett skriftlig värdering. Var är den andra värderingen?
Vi inte vad som sagts, en mäklare skulle kunna filtrerat Ebbas ord och förklarat saker bättre än Ebba som självklart är partiskt i en presentation av en värdering.

Tre).Mäklaren hade ev kunnat förklarat att 300 000 för sanering är osannolikt. Mäklare känner ibland till lokala städfirmor, skrotfirmor etc.

Fyra) Självklart skulle en mäklare pressat upp priset en del. Avdrag för renoveringar (enligt Ebbas facebook) hade hen slagit ned på tex.

Fem) Avtal. Korrekta avtal. Inte nu för att avtalet är världens sämsta, men det är inte bra eller korrekt.

Sex) En mäklare skulle säkert rekommendera att göra en egen besiktning. En egen värdering.
Säg att Esbjörns värdering då blir högre än Ebbas.... det ökar upp priset.

Visserligen skulle det vara kostnader, men är 100% säker att priset INTE hade varit 3.9 utan att högre så en mäklare hade betalat sig. Lätt.
Kan nån verkligen tro annat?
Esbjörn ville ju inte blanda in någon mäklare. Då skulle försäljningen ha blivit känd av vissa personer mycket tidigare.

Borde Busch har tjatat och tjatat ovh tjatat på Bolin för att övertala honom att anlita en mäklare?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Suck. Ebba visar alltså en värdering på 4.2 +/- 200 000. Om hon varit ärligt alltså. Vi antar det.
Du har inte förklarat varför inte mäklaren INTE skulle rekommendera ett motbud på iaf 4.4?

Ebba ger alla tecken i världen på att vara en desperat köpare. Familjen i närheten. Det finns få hus på marknaden etc. Hon har pengar att lägga mer på priset! Värderingen säger upp till 4.4.

Du måste verkligen skämta
om du inte inser att en normal människa lägger motbud på MINST 4.4

Motivera gärna varför inte?
Mäklaren lägger inte motbud, han deltar inte i budgivning. Ofta sker budgivning med sms och fortgår utan mäklarens inblandning. Mäklaren sätter utgångspriset, visserligen måste säljaren godkänna, men oftast blir det som mäklaren bestämmer. Mäklaren sätter alltid ett underpris som utgångspris. Se SarB:s inlägg ovan. Minst 10%. Det betyder ett utgångspris på 3.8 milj, i det här fallet, med ett ruckel, som är svårt att värdera och där lockpris är svårt att bevisa, säkert lägre, säg 3,6 milj. Man får ett bud på 3.9 milj. Mäklaren kommer rekommendera försäljning. Du tror att mäklaren kommer rekommendera ett motbud och riskera en försäljning som är i hamn. Du måste skämta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Esbjörn ville ju inte blanda in någon mäklare. Då skulle försäljningen ha blivit känd av vissa personer mycket tidigare.

Borde Busch har tjatat och tjatat ovh tjatat på Bolin för att övertala honom att anlita en mäklare?
"Då skulle försäljningen ha blivit känd av vissa personer mycket tidigare."
Jaså? Det är ok att spekulera nu? ;)

P
L larka742 skrev:
Ebba ville inte ha en mäklare med.
I det här fallet hade Ebba vunnit på att en mäklare hade hand om affären. En mäklare hade sett till att köpeavtalet var bevittnat, åtminstone om det hade varit en samvetsgrann mäklare, vilket hade gjort att Ebba kunnat få lagfart på köpebrevet och gjort det besvärligare för Esbjörn att ångra sig.

Då hade Esbjörn varit tvungen att stämma Ebba för att kunna tvinga fram ett återköp av fastigheten och hitta på något bra skäl till det att lägga fram i domstolen.

P
L larka742 skrev:
Återigen, 100% säker att en mäklare INTE hade sänkt priset med 300 000 från en värdering.
Ett mäklaruppdrag på säg 50 000 hade varit värt varenda öre.
Det har nyligen visat sig att Esbjörn inte ångrade sig för att han tyckte att han fick för lite betalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.