Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
P pmd skrev:
Vad syftade du på med "jag tycker inte det är ett problem"?
Att jag inte ser det som ett problem, snarare ett ofrånkomligt faktum, att politiker måste tänka sig för extra mycket och vidta åtgärder, köra med extra marginaler. Detta gäller inte bara politiker, utan gäller ledande befattningshavare etc över hela linjen.

Redigerat:
Staffans2000
D djac skrev:
Jag är säker på att ledande politiker för de större partierna både informeras och kan få hjälp i såna frågor.
Inte inom Socialdemokratin, iallafall. För när Lövén sa: -jag sticker ut en stund på stan och hämtar min klocka. Kom grabbar!", var det tyst. Ingen information och definitivt ingen hjälp!

Staffan

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte inom Socialdemokratin, iallafall. För när Lövén sa: -jag sticker ut en stund på stan och hämtar min klocka. Kom grabbar!", var det tyst. Ingen information och definitivt ingen hjälp!

Staffan
Ingen aning om detaljer men det finns gott om historier om hur krävande Göran Persson var mot sin ministrar i denna frågan.

D Dr Jumping Jack skrev:
Allt fler försäljningar sker nu utan öppen budgivning. Mäklaren annonserar inte ut objektet utan visar det för några få spekulanter eller kanske en från sitt register och du får ett bud som du tar eller förkastar. Precis som i Esbjörns fall (men utan mäklare). Fördelen är att du slipper alla nyfikna grannar och massor av spring i ditt hem. Då vet du inte heller om en öppen budgivning pressat upp priset några 100 tusen men du är nöjd för du har fått vad du begärt. Precis som Esbjörn. Är du lurad då, för du kunde ju fått mer?
Här har vi en text som började intressant som liknelse..
*bla bla bla* ... Precis som i Esbjörns fall"

sen som en lite parantes - antyder att det är inte riktigt så viktigt, är en () i sammanhanget.
Att Esbjörn/Ebba inte hade mäklare.

men DET ÄR JU ALLT! PRECIS ALLT! :crysmile:
Liknelsen dör ju totalt, det är ju inte parantes i sammanhanget.

Om en mäklare arrangerar visningar, fixar budgivning etc utan att ett objekt kommer ut på marknaden kan man trots allt känna sig trygg att pris/formalia är någotsånär rätt för alla parter.
Går alltså inte att jämföra.

P
D djac skrev:
Att jag inte ser det som ett problem, snarare ett ofrånkomligt faktum, att politiker måste tänka sig för extra mycket och vidta åtgärder, köra med extra marginaler. Detta gäller inte bara politiker, utan gäller ledande befattningshavare etc över hela linjen.
OK, men håller du med om att det är ett problem att det är dåligt att en politiker måste skydda sig mot att bli "uthängd" i media för någonting som inte är fel?

P
L larka742 skrev:
Om en mäklare arrangerar visningar, fixar budgivning etc utan att ett objekt kommer ut på marknaden kan man trots allt känna sig trygg att pris/formalia är någotsånär rätt för alla parter.
Ja, Esbjörn var lite lurig där. Han ville inte ha en mäklare och sen drog han nytta av det för att sätta Busch på pottkanten.

Inlägget kan innehålla spår av sarkasm.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, Esbjörn var lite lurig där. Han ville inte ha en mäklare och sen drog han nytta av det för att sätta Busch på pottkanten.

Inlägget kan innehålla spår av sarkasm.
Ja för tusan, han kanske har hur kul som helst - vem skulle inte vilja vara i fokus för hela landet som sista smäll i sitt liv?
(inte jag - men finns ju folk för allt, jag skulle aldrig kunna bo i radhus tex)

D
P pmd skrev:
OK, men håller du med om att det är ett problem att det är dåligt att en politiker måste skydda sig mot att bli "uthängd" i media för någonting som inte är fel?
Som jag sa, och som du svarat på, så tycker jag det varit bättre om media skriver om sånt här efter att det är utrett och klart. Dock misstänker jag att det är en önskan i nivå med fred på jorden, så tills detta inträffar så tycker jag att det är ett klokt förhållningssätt att vara väldigt försiktig och vaksam om man är en offentlig person, i synnerhet om man är partiledare. Många människor hängs ut i media, så det är nog en risk man får ta med i kalkylerna helt enkelt.

P
Jag håller helt med om att politiker lever farligt om de inte är extra uppmärksamma på att vad allt de gör kan förvridas och vändas emot dem på konstiga sätt. Jag tycker dock att det är ett systemfel som borde rättas till (precis som frånvaron av fred på många ställen på jorden också är ett systemfel, förstås).

Lite bättre skulle det dock kunna bli om barn (och vuxna!) uppfostrades till att bli ansvarstagande och förstående istället för som nu själviska och nedlåtande mot andra. Mycket beror på (a)sociala medier och a.k. alternativa media. De förra gör att det är mycket lätt att skrika okvädningsord åt andra (mycket lättare än om man ses ansikte mot ansikte). De senare har lyckats att dra ner traditionella media till sin egen nivå (åtminstone nästan).

Jag har ingen patentlösning. Vi får nog leva med ett sönderfallande samhälle ett bra tag till innan det blir bättre (om det nu blir det).

D
Känner igen mig i det du säger, medias förflyttning har i mina ögon varit enorm men jag är inte säker på att det är alternativmedias fel (som fö jag ogillar starkt) utan deras eget, de är vana vid "normala" politiker och de ställer sig då vanemässigt i mitten när de ska rapportera. I dagens läge med extrema, oftast rena lögner, utspel från politiker så representerar mitten inte längre en normal, utan det är också en felaktig extrem. Jag ser tom SVT dras med i detta idag.

Tillbaks till ämnet, jo jag håller med om att tonen är bedrövlig, sen tycker jag viljan att missförstå varandra är enorm idag. Du kommer aldrig undan missförstånd men idag klarar en del inte att tolka någonting för vad det är, utan det ska polariseras till det yttersta, gärna genom att missförstå.

D DRM skrev:
Förstår inte art detta forum håller på med denna korkade spekulation ...
Detta tyckande och ”troende” är så fullkomligt
obildat - utan insikt ...
Skvallerkärringsaktigt!
Ingen utan fakta skall uttala sig!
Så här uppstår rykten!!!
Men presentera lite egen fakta då? Jag har tagit del av all annan fakta som presenterats samt tagit del av det på andra håll. Jag är därför klar i min åsikt, och det står jag för.

Så varför kallar du mig då korkad och vräker ut dig bara skräp? Snälla, skärp dig.

Gubben försökte sig få lite egna pengar att ha kul för, släktingarna fick reda på det och började direkt hota köparen för att få tillbaka ”deras” egendom. Förenklat men tydligt vad som försegår här.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Här har vi en text som började intressant som liknelse..
*bla bla bla* ... Precis som i Esbjörns fall"

sen som en lite parantes - antyder att det är inte riktigt så viktigt, är en () i sammanhanget.
Att Esbjörn/Ebba inte hade mäklare.

men DET ÄR JU ALLT! PRECIS ALLT! :crysmile:
Liknelsen dör ju totalt, det är ju inte parantes i sammanhanget.

Parantes betyder inte att det är mindre viktigt. En parantes betyder, som den används här, att det är kända fakta, men för säkerhets skull tar jag med det, ifall någon missat. Jag ville mest tydliggöra att du är inte ”lurad” för att det ev hade kunnat gå att få ut ett högre pris. Du hävdar att Esbjörn är ”lurad” och ditt argument är att en mäklare kunde fått ut ett högre pris. Du säger att det räcker inte med att vara ”nöjd” man är lurad ändå. Om Esbjörn hade haft mäklare och denne hade fått upp priset 50’ men tagit 100’ i arvode, då är Esbjörn inte lurad?

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
D
F Festlund skrev:
Men presentera lite egen fakta då? Jag har tagit del av all annan fakta som presenterats samt tagit del av det på andra håll. Jag är därför klar i min åsikt, och det står jag för.
Man ska nog spara lite plats för "nya" okända fakta, jag är ganska säker på att parterna även i det här fallet gärna glömmer detaljer som kan vara ofördelaktiga för de själva, när man ger intervjuer framför kamerorna.

Jag tar risken att ha fel men jag köper inte att precis allt nått oss mediakonsumenter, det vore unikt.

Nu fördunklas nog dessutom folks omdöme lätt i detta fallet, det är ju en politiker, och en ganska "smal" sådan (ett litet parti), det gör nog att de få som gillar henne gör det riktigt mycket och en del som ogillar henne gör nog också detta riktigt mycket. För mig betyder det att man får skala bort åsikter och "fakta" från dessa två grupper för att få lite balans.

F Festlund skrev:

Så varför kallar du mig då korkad och vräker ut dig bara skräp? Snälla, skärp dig.

Gubben försökte sig få lite egna pengar att ha kul för, släktingarna fick reda på det och började direkt hota köparen för att få tillbaka ”deras” egendom. Förenklat men tydligt vad som försegår här.

Just detta - ”har kollat upp” fakta och läst - kvällstidningar då???
Bara inblandade parter med ombud har tillgång till fakta.
Ingen tråd på nätet får utgöra en folkdomstol.
Det är korkat att tro något annat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.