3 136 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Juridik sambolagen
Sida 1 av 2
Hej.
jag, vår son och min ex-sambo hyr för närvarande ett hus som ägs utav hennes föräldrar.
Just nu håller huset på att byggas ut och när det är klart var det bestämt att jag och hon skulle köpa huset. Det byggs alltså enbart ut för att vi skulle köpa det.
Nu har hon avslutat vår relation 3 månader innan huset är färdigbyggt.
Hur ser det ut med sambolagen, någon som vet?
Allt gott,
Alexander
jag, vår son och min ex-sambo hyr för närvarande ett hus som ägs utav hennes föräldrar.
Just nu håller huset på att byggas ut och när det är klart var det bestämt att jag och hon skulle köpa huset. Det byggs alltså enbart ut för att vi skulle köpa det.
Nu har hon avslutat vår relation 3 månader innan huset är färdigbyggt.
Hur ser det ut med sambolagen, någon som vet?
Allt gott,
Alexander
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Hyr ni huset har ni ingen egendom att dela på. Själva hyreskontraktet kan dock tilldömas den som anses ha störst behov av det, i det här fallet sannolikt den som huvudsakligen kommer bo med barnet.
I och med att det är hennes föräldrar som äger huset ser jag dock ett flertal sätt för dem att bli av med dig som hyresgäst om de skulle vilja, så du bör nog oavsett se dig om efter annat boende.
En tråkig situation med förhållandet, men då allt ägande är ytterligare en person bort är det nog bara att släppa alla tankar på att få ut något ekonomiskt.
Har du varit med och byggt på tillbyggnaden i någon större omfattning kan du försöka hävda gentemot de f.d. svärföräldrarna att du borde få någon form av kompensation för det, men det bygger i så fall på deras goda vilja, inte någon juridisk rätt.
I och med att det är hennes föräldrar som äger huset ser jag dock ett flertal sätt för dem att bli av med dig som hyresgäst om de skulle vilja, så du bör nog oavsett se dig om efter annat boende.
En tråkig situation med förhållandet, men då allt ägande är ytterligare en person bort är det nog bara att släppa alla tankar på att få ut något ekonomiskt.
Har du varit med och byggt på tillbyggnaden i någon större omfattning kan du försöka hävda gentemot de f.d. svärföräldrarna att du borde få någon form av kompensation för det, men det bygger i så fall på deras goda vilja, inte någon juridisk rätt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 624 inlägg
För säkerhets skull: du skriver att det är 'bestämt' att ni tillsammans ska köpa huset, är det så långt gånget att ni har ett undertecknat köpekontrakt på huset?
Då är det som det skrivits innan att den som har störst behov av bostaden, oftast den som kommer bo med barnen, kan bo kvar. Men i st här fallet skulle jag inte försöka bita mig fast i att få bostaden. De kommer ju sälja den och få faller nog din ”rätt” att hyra den.A Alexander Nilsson4 skrev:
Det är just inget besittningsskydd ide fallen ändå.
Hus som hyrs ut av privatperson finns ingen besittningsrätt till. Bestämmer ägaren att huset ska säljas är det bara för hyresgästen att flytta ut.
Det lärde sig en kompis till mig med make och fyra barn, trots löfte (muntligt) att få köpa huset fick de två månader på sig att hitta nytt och lämna.
Vid husköp är det skriftligt som räknas.
Det lärde sig en kompis till mig med make och fyra barn, trots löfte (muntligt) att få köpa huset fick de två månader på sig att hitta nytt och lämna.
P Pin skrev:
jo det förstår jag men nu är det ju så att hon ska bo kvar och kommer väl köpa det själv nu…Karlia skrev:
Hus som hyrs ut av privatperson finns ingen besittningsrätt till. Bestämmer ägaren att huset ska säljas är det bara för hyresgästen att flytta ut.
blir lite komplicerat
Jag hoppades att det på något sätt hade varit 50/50, för vår sons skull. Då hade inte bara ena parten kunnat surfa vidare utan vi båda hade haft råd med varsitt okej boende.Karlia skrev:
Men ni äger ju inget boende, så det finns inget att dela.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 624 inlägg
Citerar mig själv här, eftersom frågan inte är besvarad än.SågspånPappspikEternit skrev:
Har du och ex-sambon skrivit köpekontrakt på huset eller är det bara en muntlig överenskommelse att ni skulle få köpa huset? Det påverkar nämligen i högsta grad vad du får för råd i den här situationen.