Ska lägga golv i ett större utrymme ca 70 m2. Har läst på om att det ska vara minst 2 byglar per bräda, byglarna ska vara förskjutna till varandra minst 50 mm, byglarna ska vara minst 80 mm från änden på brädan, det ska vara 400 mm mellan byglarna på ändraderna och antingen 700 eller 500 i övriga rader beroende på om det är ett parkettgolv (?) eller ett brädgolv (?) jag får det till att mitt golv räknas som ett brädgolv? eller räknas det som ett parkettgolv? Alla smarta läggtips välkomna...

På instruktionsfilmen visas att man vid kortändarna bör ha en "expansion strip", någon typ av skumgummi remsa?. Men firman som sålt golvet säger att någon sådan behövs inte men man ska lägga det "en bit ifrån" väggen på alla sidor? På långsidan ska man lägga distansklossar och det är ju lättare med den sidan...behövs det expansionsmöjlighet även i längsled?

Redigerat:
Idag är det dags, håller tummarna, men alla tips mycket välkomna

Tärningen är kastad, nu är golvet äntligen på g. Säkert inte helt perfekt, men verkar än så länge som det ligger stabilt…. Trägolv, öppen spis med tegel, golvskyddsrulle, renoveringsarbete pågår inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Torkad gubbe och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tärningen är kastad, nu är golvet äntligen på g. Säkert inte helt perfekt, men verkar än så länge som det ligger stabilt….[bild]
S sepani skrev:
Tärningen är kastad, nu är golvet äntligen på g. Säkert inte helt perfekt, men verkar än så länge som det ligger stabilt….[bild]

Någon som vet vad detta innebär? 500 mm? Vad räknas som ”de övre fogarna”? Är det fogarna närmast väggen i raden före? Eller ska det räknas för samtliga fogar i raden före? I så fall har vi gjort ett par fel, men nog inget allvarligt…räknas tvåstavs Skeppsgolv som tvåstavs? Instruktioner för att lägga golvbrädor med betoning på fogarnas placering och avstånd för tvåstavsgolv.
Skapa konto

S sepani skrev:
Någon som vet vad detta innebär? 500 mm? Vad räknas som ”de övre fogarna”? Är det fogarna närmast väggen i raden före? Eller ska det räknas för samtliga fogar i raden före? I så fall har vi gjort ett par fel, men nog inget allvarligt…räknas tvåstavs Skeppsgolv som tvåstavs?[bild]
Som tvåstavs "parkett" (!) alltså, eller som "trägolv"....

Redigerat:
S sepani skrev:
Någon som vet vad detta innebär? 500 mm? Vad räknas som ”de övre fogarna”? Är det fogarna närmast väggen i raden före? Eller ska det räknas för samtliga fogar i raden före? I så fall har vi gjort ett par fel, men nog inget allvarligt…räknas tvåstavs Skeppsgolv som tvåstavs?[bild]
Nu har jag lärt mig vad "övre" respektive "nedre" fog är...jag trodde det var sista raden mot föregående raden...men den övre fogen är helt enkelt första brådan i ena änden av en "rad" och den "nedre" är den sista brädan i andra änden av samma rad.... Dessa ska vara minst 500 mm för att ge rätt stadga åt golvet....synd jag inte visste det innan dock....

Fast detta fattar jag inte…2mm för varje ”golvbredd” och minst 12 mm…det låter jättemycket? Ska det verkligen vara 12 mm mellan alla sidor på golvet och väggarna…. Instruktioner för golvläggning, visar måttagning och expansionsmellanrum, med text på svenska.
Skapa konto

S sepani skrev:
Fast detta fattar jag inte…2mm för varje ”golvbredd” och minst 12 mm…det låter jättemycket? Ska det verkligen vara 12 mm mellan alla sidor på golvet och väggarna….[bild]
Imponerande blogg!
Om de rekommenderar 12 så är det så. Jag hade dock kanske prutat nån mm på det så listerna verkligen täcker.

K Kane skrev:
Imponerande blogg!
Om de rekommenderar 12 så är det så. Jag hade dock kanske prutat nån mm på det så listerna verkligen täcker.
just det var oxo min tanke. Man vill ju inte ha glipor vid listerna…

S sepani skrev:
just det var oxo min tanke. Man vill ju inte ha glipor vid listerna…
om du får glipor så har du fel golvsockel/list 12mm socklar/lister är till för plastmattor. För trägolv bör man ha +20mm socklar. Jag vet att det är det som de flesta bygghandlare har på hyllan men det innebär inte att det är rätt för det.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
T Torkad gubbe skrev:
om du får glipor så har du fel golvsockel/list 12mm socklar/lister är till för plastmattor. För trägolv bör man ha +20mm socklar. Jag vet att det är det som de flesta bygghandlare har på hyllan men det innebär inte att det är rätt för det.
jag kommer ha lite grövre och högre lister så det löser sig. Om det behövs ja jag fräsa ur lite mer glipa intill väggarna…

• Gilla
Torkad gubbe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.