22 990 läst ·
40 svar
23k läst
40 svar
Julas IP65 T8 Lysrörsarmatur
Ok, då får Jula armaturer stå kvar o samla damm
Råkade bli så att jag skrev även i denna tråd
Är dessa från Bauhaus bästa budgetvalet som ni varit nöjda med? Nordlux Lysrörsarmatur Works - vit inkl lysrör
http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-1.html
Jag tänkte i så beställa 10st i webshopen, och litar på ert goda omdöme
Dessa Nordlux är alltså med gammeldags glimtändare, men ändå tysta o faskompenserade?
Råkade bli så att jag skrev även i denna tråd
Är dessa från Bauhaus bästa budgetvalet som ni varit nöjda med? Nordlux Lysrörsarmatur Works - vit inkl lysrör
http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-1.html
Jag tänkte i så beställa 10st i webshopen, och litar på ert goda omdöme
Dessa Nordlux är alltså med gammeldags glimtändare, men ändå tysta o faskompenserade?
Jag var på Jula igår och såg en stapel med lysrörsarmaturer intill huvudstråket, som alltså låg på kampanjpris på något ...
Ja det var väl något runt 200:- spänn då. Eh jag minns inte.
Men jag tyckte mig uppfatta att dom hade elektroniska drivdon, men jag såg kanske fel.
Nordlux-armaturen från Bauhaus verkar rätt OK. Den mekaniska kvaliten är bedrövlig, jättesmäckig.
Så man får hantera allt ultraförsiktigt när man monterar. Men när det väl sitter uppe borde det väl fungera bra åtminstone de första rörens livslängd ...
Jag har nu dessa Nordlux armaturer, och byter inte ytterligare en gång. Men visst vore det trevligt att för ytterligare en hundring hitta en armatur som också känns mekaniskt rejäl.
Går man över ca 500:- så blir det ganska lätt att finna armaturer som är bra på alla punkter, men då drar det ju iväg rätt bra med kosing om man ska fylla ett garagetak med armaturer.
Vad det gäller mina "gamla" jula-armaturer så tänker jag mig att jag ska försöka hitta lite undangömda platser att råka lägga dom på.
Funderar bl.a. på en uppe på garagets kallvind där jag förvarar lite virke, lite kartoner och något annat skräp.
Där tänder jag max 2 ggr per år, så där gör det inget om det brummar eller blinkar lite.
Men jag tyckte mig uppfatta att dom hade elektroniska drivdon, men jag såg kanske fel.
Nordlux-armaturen från Bauhaus verkar rätt OK. Den mekaniska kvaliten är bedrövlig, jättesmäckig.
Så man får hantera allt ultraförsiktigt när man monterar. Men när det väl sitter uppe borde det väl fungera bra åtminstone de första rörens livslängd ...
Jag har nu dessa Nordlux armaturer, och byter inte ytterligare en gång. Men visst vore det trevligt att för ytterligare en hundring hitta en armatur som också känns mekaniskt rejäl.
Går man över ca 500:- så blir det ganska lätt att finna armaturer som är bra på alla punkter, men då drar det ju iväg rätt bra med kosing om man ska fylla ett garagetak med armaturer.
Vad det gäller mina "gamla" jula-armaturer så tänker jag mig att jag ska försöka hitta lite undangömda platser att råka lägga dom på.
Funderar bl.a. på en uppe på garagets kallvind där jag förvarar lite virke, lite kartoner och något annat skräp.
Där tänder jag max 2 ggr per år, så där gör det inget om det brummar eller blinkar lite.
Redigerat:
Jag råkade köpa 2 st av dessa från jula senast:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
De verkar vara faskompenserade tror jag för i bruksanvisning står det inget om max antal och koppla via kontaktor. Den är smalare till utseendet. Drar ju iväg som sagt kostnadsmässigt när man ha till hela taket i verkstan
Märkspänning 230 V ~ 50 Hz
Aktiv effekt 72 W
Effektfaktor (cos) 0,98
Lysrör 2 x 36 W
Sockel T8
Kapslingsklass IP65
Skyddsklass I
Ska bestämma mig ikväll om beställning av Nordlux från bauhaus
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
De verkar vara faskompenserade tror jag för i bruksanvisning står det inget om max antal och koppla via kontaktor. Den är smalare till utseendet. Drar ju iväg som sagt kostnadsmässigt när man ha till hela taket i verkstan
Märkspänning 230 V ~ 50 Hz
Aktiv effekt 72 W
Effektfaktor (cos) 0,98
Lysrör 2 x 36 W
Sockel T8
Kapslingsklass IP65
Skyddsklass I
Ska bestämma mig ikväll om beställning av Nordlux från bauhaus
Fast på hemsidan (länken du postade) står det om max antal och kontaktor ...johan5588 skrev:
Om detta stämmer (får vi väl hoppas) är dom kompenserade. Effektfaktorn är nog långt under 0,7 för alla helt okompenserade armaturer.
Det där är alltså en ganska perfekt effektfaktor. Vid cos(phi)=1 är det noll fasvridning.
Om armaturen saknar glimtändare så är det elektroniskt drivdon.
I hemsidetexten står det "glimtändare ingår" ... hmm
Dels har Jula skrivit fel förut. Dels kan det betyda "Du behöver inte köpa till glimtändare".
Ja, länken blev fel (gick till den jag har 8st av)
Här är den smalare jag har 2st av
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424063/
Just nu undrar jag mest när Bauhaus har kampanj på nordlux igen
Här är den smalare jag har 2st av
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424063/
Just nu undrar jag mest när Bauhaus har kampanj på nordlux igen
Jag har ett gäng Nordlux från Bauhaus, 16 st tror jag det är. De är som sagt lite plastigt smäckiga, men väl på plats funkar de utmärkt med sina elektroniska drivdon. Att man måste vara ultraförsiktig vid montering håller jag inte riktigt med om, fullt normal försiktighet räcker gott.
Ja visst överdrev jag lite.thomasx skrev:
Och Julas som jag har är nästan identiskt lika smäckiga. Men just plåten som håller lysrörshållarna verkar dock vara typ en halv tiondels mm tjockare på Julas, eller något sådant.
Ok, så nordlux har elektroniska drivdon, låter ju utmärkt
Antar att man koppla rätt många i serie av denna typ. Lysrör ingår o kostar ju 30kr/st så priset är ju helt OK. Nu ska jag bara komma fram hur många jag ska beställa.....
Nja, i serie kanske du inte ska koppla dem, men väl parallelltjohan5588 skrev:
Om du seriekopplar tio laster får du 1/10 av spänningen över varje last, lite förenklat uttryckt. Dvs seriekopplar du tio st nätanslutna lampor får du 24 volt per lampa. Ett bra exempel är julljusstakar, dessa är som regel seriekopplade och därfår måste man se till att få exakt rätt lampor till varje ljusstake, med rätt spänning på lamporna och samma effekt på alla lampor som kopplas i serie, annars blir det galet och ljusstaken funkar inte som tänkt.
Lysrörsarmaturer är inte avsedda att seriekopplas, utan går på 240V och måste parallellkopplas.
Bra att du inte kopplar själv
Lysrörsarmaturer är inte avsedda att seriekopplas, utan går på 240V och måste parallellkopplas.
Bra att du inte kopplar själv
Ja, det är nog det jag lurar mig påGK100 skrev:
Ja precis så är det.johan5588 skrev:
Och det är väl ofta ganska onödigt att anmärka på parallell- resp serie-koppling när någon skriver något och det egentligen inte har med frågeställningen att göra.
Man får ju försöka förstå vad som menas.
Ja, nja ...johan5588 skrev:
Det är inte helt lätt att veta hur många man kan sätta på samma säkring/samma strömbrytare.
Vi vet att de är fullt fas-kompenserade, så de drar inga fasvridna högre strömmar vid drift.
Dvs t.ex. 230W lysrör ger exakt 1 A ström i ledningen, inte högre ström som det skulle vara med okompenserade armaturer.
Så i den aspekten är dom bra, man kan ha många.
Men, vi vet inte hur stor startström de drar. Jag lyckades aldrig få tid att sätta mig in i hur instrumentet fungerar för att även mäta startströmmen. Det var synd, för det hade varit intressant att få veta hur bägge armaturerna uppför sig i startögonblicket.
Och jag har inte heller funnit någon uppgift från Bauhaus eller tillverkaren.
Så utan att veta något så tror jag att man bör vara försiktig att sätta mer än runt 10 st. Då är det kanske läge att kontakta Nordlux och be att få lite information.
När någon frågar om el på ett forum som detta, tycker jag det är ganska viktigt att man förklarar hur saker och ting fungerar, och definitivt hur man inte ska koppla. El är inte att leka med och än mindre att koppla fel med.
Och i detta fallet är det ju ganska klart att Johan tillgodogjort sig lite ny kunskap i ämnet, även om du tyckte det var onödigt.
Och i detta fallet är det ju ganska klart att Johan tillgodogjort sig lite ny kunskap i ämnet, även om du tyckte det var onödigt.
Redigerat:
