6 746 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Julas halogenbelysning med sensor
Har antingen haft otur eller också är det nåt som inte stämmer, glödtråden slut efter tre veckors inkoppling (den sitter under carporten o aktiveras inte särskilt ofta tror jag). När jag provade en från arbetsbelysningen gick den samma dag. Otur eller är konceptet inte det bästa, armaturen har både sensor, timer o skymningsfunktion.
Kjell G
Kjell G
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Halogenstrålkastare 500 W med rörelsevakt
IR-sensor
Strålkastare med aluminiumkåpa och skyddsglas. Infraröd rörelsedetektor. Halogenrör ingår. 1-fas/230 V. Aktiveras efter skymning då någon närmar sig den. Tänder och släcker automatiskt. Avkänningsområde 110° vinkel, upp till 9 m. Reglerbar släcktid och skymningsomkopplare. Fyrkantigt väggfäste. Höjd 320 mm, bredd 190 mm, djup 190 mm. Utan kabel. (Artnr: 427591)
Ovanstående hämtat från Julas hemsida om det kan vara till nån hjälp.
Kjell G
IR-sensor
Strålkastare med aluminiumkåpa och skyddsglas. Infraröd rörelsedetektor. Halogenrör ingår. 1-fas/230 V. Aktiveras efter skymning då någon närmar sig den. Tänder och släcker automatiskt. Avkänningsområde 110° vinkel, upp till 9 m. Reglerbar släcktid och skymningsomkopplare. Fyrkantigt väggfäste. Höjd 320 mm, bredd 190 mm, djup 190 mm. Utan kabel. (Artnr: 427591)
Ovanstående hämtat från Julas hemsida om det kan vara till nån hjälp.
Kjell G
Har också för mig att halogenrören inte gillar vibrationer...jakim skrev:
Överspäning är också något som halogenlampor inte gillar... Kommer inte ihåg livslängd vid överspänning på 230V halogen, men vet däremot att 5% överspänning på en 12V halogen = halva livsängden.
Men det låter konstigt att ljuskällorna bara klarar sig i 2-3 veckor...
Något annat som har stor betydelse för livslängden är temperaturen på ljuskällan.
Borde dock inte vara några problem då glaset får bli max 900'C och lampsockeln max 350'C.
Såg även att livslängden på ljuskällan (Philips) var 1500-2000h vid 50% bortfall.
Någon som har ett vettigt förslag på vad problemet kan vara?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För länge sedan fick inte halogenrör luta mer än 4 grader, det är lite.
Ett nonJULA rör löser säkert problemet, inget i armaturen påverkar livslängden på röret.
Protte
Ett nonJULA rör löser säkert problemet, inget i armaturen påverkar livslängden på röret.
Protte
Originalet var Julas, första bytet en använd lampa från byggbelysningen så den kanske hade gjort sitt. Nu har jag satt i en "skaktålig" historia märkt Gelia. Det är förvisso inga vibrationer där lampan sitter men de hade ingen annan på COOP. Får se hur länge den här håller.
Kjell G
Kjell G
River upp en gammal tråd då jag har samma problem. Har vetat om detta i flera år nu men jag hittar aldrig några lampor av bättre kvalitet. Problemet ligger i varmgång i stiftet som ansluter till halogenröret. Det blir alltid varmgång på en av sidorna vilket utvecklar så mycket värme att keramiken i ändarna av halogenröret spricker och försvinner.
Jag har tidigare bara köpt en ny armatur varje höst för 100kr men nu skulle jag vilja ha tag i lampor med bättre kvalitet. Kravet är ungefär lika mycket ljus som en 500W halogen samt rörelsevakt med skymningssensor. Någon som har tips?
Jag har tidigare bara köpt en ny armatur varje höst för 100kr men nu skulle jag vilja ha tag i lampor med bättre kvalitet. Kravet är ungefär lika mycket ljus som en 500W halogen samt rörelsevakt med skymningssensor. Någon som har tips?
köp en bättre(läs: dyrare) armatur.. jag brukar köpa en som kostar ca 300:- vårat inköp exkl moms.. har aldrig varit problem med dom.. och dom går att montera/koppla in utan att man ska slita sitt hår också 
Kommer inte ihåg vad den heter eller enr, men nån annan här har säkert bra koll..
Kommer inte ihåg vad den heter eller enr, men nån annan här har säkert bra koll..
Precis det jag tänkt, men problemen är ju många. Det går inte att handla hos en elgrossist när man är privatperson samt att elbutikerna på nätet inte verkar ha något. Alla andra affärer har ju bara 99kr varianterna.
Om ni verkligen inte behöver ha 500 W rekomenderar jag starkt att ni byter mot ett 300 W rör.
500 är otroligt mycket känsligare och tål knappt vibrationerna från att man stänger en dörr på samma vägg.
Vidare, kom ihåg att inte ta på själva lampan med fingrarna. Gör ni det förstår jag att den inte håller.
För övrigt, Osram brukar fungera klockrent för min del...
500 är otroligt mycket känsligare och tål knappt vibrationerna från att man stänger en dörr på samma vägg.
Vidare, kom ihåg att inte ta på själva lampan med fingrarna. Gör ni det förstår jag att den inte håller.
För övrigt, Osram brukar fungera klockrent för min del...
Hos Elproffset http://www.elot.se/ kan du beställa vad som helst med ett e-nummer
För att hitta rätt e-nummer kollar du smidigast i Elektroskandias katalog på nätet. I Elektroskandias butik kan du handla som privatperson och betala med kort, men det blir betydligt dyrare än Elproffset.
För att hitta rätt e-nummer kollar du smidigast i Elektroskandias katalog på nätet. I Elektroskandias butik kan du handla som privatperson och betala med kort, men det blir betydligt dyrare än Elproffset.
Klicka här för att svara