56 864 läst ·
38 svar
57k läst
38 svar
Julas garageportöppnare
Jag jobbar med dörrautomatiker. Jag har endast monterat vårat fabrikat och det är stor skillnad mot typ julas eller k-rautas automatiker. Våra är så starka så kör man dom på automatisk inlärning så bänder den troligen sönder billiga garageportar, eller den gör det, har råkat ut för det själv.
Du har rätt så hög utväxling i växeln i öppnaren så det är ingen större risk, finns lättare sätt att ta sig in på än att bända upp porten. Man skruvar alltid bort eventuella manuella låsningar, så man inte låser av misstag.
Någon som har monterat öppnare för två svängande dörrar? Aldrig sett dem i Sverige. Mycket vanligt på andra sidan Atlanten. Det har två stag som drar/puttar var sin dörr. Ser i övrigt identiska ut. Har de man köper i Sverige instruktioner samt material för detta eller det får bli hemsmide?
http://www.somfy.com/nordic/index.c...products/doors_and_gates/gates&language=se-se
De har en del för grindar och dörrar.
De har en del för grindar och dörrar.
Portarna är ca 2m breda 2,5 höga 8 cm tjocka, av trä, isolerade.
Julas öppnare, och andra i den prisklassen, gör väl sitt jobb. Ungefär som en pasta bolognese på en vägkrog, fyller magen men ger inte lustkänslor direkt.
Alla portöppnare av den typen fungerar som ett mekaniskt lås - det krävs oerhörda krafter för att forcera motorn bakåt. Som någon skrev tidigare, det finns enklare sätt att ta sig in.
Vill man ändå ha ett lås på en ny port, eller behålla sitt gamla lås på den gamla porten, bör man installera en mikrobrytare till motorn som förhindrar att man kör sönder motor eller infästningar i porten. Eller också måste man helt enkelt komma ihåg om man låste porten eller inte inför varje gång man ska öppna den.
Men för att knyta ihop säcken: jula funkar om bara priset styr.
Alla portöppnare av den typen fungerar som ett mekaniskt lås - det krävs oerhörda krafter för att forcera motorn bakåt. Som någon skrev tidigare, det finns enklare sätt att ta sig in.
Vill man ändå ha ett lås på en ny port, eller behålla sitt gamla lås på den gamla porten, bör man installera en mikrobrytare till motorn som förhindrar att man kör sönder motor eller infästningar i porten. Eller också måste man helt enkelt komma ihåg om man låste porten eller inte inför varje gång man ska öppna den.
Men för att knyta ihop säcken: jula funkar om bara priset styr.
Ett par kraftiga slagdörröppnare med elslutbleck/motorlås samt automatisk kantregel kan också funka, dock "lite" dyrare lösning.
Kolla efter begagnade besam hydrauliska dörröppnare på blocket, brukar gå att göra fynd där.
Kolla efter begagnade besam hydrauliska dörröppnare på blocket, brukar gå att göra fynd där.
sitter just nu med en öppnare i handen och funderar varför i hela fridens dagar de inte har så du kan sätta en "el-nyckel" dvs en låscylinder med kontakt för att styra porten. Ingenstans i manualen står det om något sådant.
MEN,
nyfiken som man är så var jag bara tvungen att öppna de 2 skruvar som sitter där och se vad som finns inuti och om det är samma saker som är på den gamla öppnaren.
DET ÄR DET.
Det finns uttag för extra strömbrytare (inne i garage ex) Ir och 12v.
Konstigt att det inte står något om detta i bruksanvisningen?
Men det kanske inte är aktiverat på denna versionen, dessa kort används säkert på hundratals olika märken.
Men jag ska då prova.
/Ronny
MEN,
nyfiken som man är så var jag bara tvungen att öppna de 2 skruvar som sitter där och se vad som finns inuti och om det är samma saker som är på den gamla öppnaren.
DET ÄR DET.
Det finns uttag för extra strömbrytare (inne i garage ex) Ir och 12v.
Konstigt att det inte står något om detta i bruksanvisningen?
Men det kanske inte är aktiverat på denna versionen, dessa kort används säkert på hundratals olika märken.
Men jag ska då prova.
/Ronny