P
P paralun skrev:
Julas VP och Dimstal är då sedan tillverkade av Midea, Kina.
Det är en god anledning att inte köpa dem.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
electroluxaren skrev:
Halvera jordens befolkning så är vi i hamn
Jag tror att det är mycket svårare än att minska utsläppen av växthusgaser tillräckligt mycket för att hejda den globala uppvärmingen.

A
electroluxaren skrev:
Halvera jordens befolkning så är vi i hamn
Ja Putin kanske löser det inom en snar framtid..

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Rejäl skrev:
Ja Putin kanske löser det inom en snar framtid..
det låter ju förträffligt!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag tror att det är mycket svårare än att minska utsläppen av växthusgaser tillräckligt mycket för att hejda den globala uppvärmingen.
du minskar CO2 drastiskt om du halverar jordens befolkning se bara hur det såg ut för 40 år sedan när det var hälften som andades ingen snackade då om växthusgaser eller klimat eller miljö då var det ozonlager.
och detta bara primärt

sen har du alla transporter som halveras, dödskjutningar, matframställning, barnarbete osv.

• Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du minskar CO2 drastiskt om du halverar jordens befolkning se bara hur det såg ut för 40 år sedan när det var hälften som andades ingen snackade då om växthusgaser eller klimat eller miljö då var det ozonlager.
och detta bara primärt

sen har du alla transporter som halveras, dödskjutningar, matframställning, barnarbete osv.
En global enbarnspolitik i femtio år eller så är allt som krävs.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
J
Jag tror man kan köpa en, inselo ringa för att boka tid och då säga att bygglovet inte är klart eller moster har dött eller nåt. Jag var seg att installera, efter de ringt mig ett par gånger slutade de ringa. Jag satte upp allt men lät dem komma och dra snabbkopplingarna. Kanske onödigt, men jag ville ha garantin som var avhängigt det. Jag fick ringa hem dem själv. Jag är rätt övertygad inselo gett upp om jag tex sagt att pumpen blivit stulen, jag backade på den med bilen eller liknande...

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P
electroluxaren skrev:
och detta bara primärt

OK, jag formulerar om: Jag tror att det är lättare att minska utsläppen av växthusgaser på andra sätt än genom att halvera jordens befolkning.

P pmd skrev:
OK, jag formulerar om: Jag tror att det är lättare att minska utsläppen av växthusgaser på andra sätt än genom att halvera jordens befolkning.
Jag håller inte med, det krävs noll ansträngning, att inte göra något (skapa barn) är extremt enkelt.
Kom ihåg att vi har redan varit i den situationen (hälften så många som idag) och det gick alldeles jättebra.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag håller inte med, det krävs noll ansträngning, att inte göra något (skapa barn) är extremt enkelt.
Hur lång tid tar det att halvera jordens befolkning genom att all mänsklig sexuell aktivitet upphör?
Hur ska det genomföras, praktiskt?
Vad får negativ befolkningstillväxt för samhälleliga konsekvenser?
D Dilato skrev:
Kom ihåg att vi har redan varit i den situationen (hälften så många som idag) och det gick alldeles jättebra.
Jag tycker nog att det går bättre nu. För merparten av världens befolkning var levnadsstandarden mycket sämre för fyrtio-femtio år sen. Redan då pratade klimatforskare om global uppvärmning, f.ö.

Det är förstås en del av problemet. Att fler barn lever till vuxen ålder numera gör att befolkningstillväxten är större. Dock minskar befolkningstillväxten vanligen efter ett tag när levnadsstandarden har ökat tillräckligt. FNs befolkningsavdelning (som heter något flashigare än så) bedömer att om cirka femtio år kommer jordens befolkning att ha stabiliserat sig på ungefär elva miljarder människor.

Att sluta elda fossila bränslen är lättare att genomföra. Det råder ganska bra enighet i världen att det är nödvändigt att göra så för att minska den globala uppvärmningen. Parisavtalet är inte perfekt genomfört, men det går bättre än tidigare försöka att samla världen om minskade växthusutsläpp.
Huruvida världen når de uppsatta klimatmålen återstår att se. Själv tror jag inte det, men att låta bli att försöka är sämre. Det kommer ändå att krävas en hel del åtgärder för att motverka uppvärmningen (mer energiåtgång för kylning, skyddsvallar mot översvämningar, mm).

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Nej det är snabbast och varaktigaste, om 20 år är jordens befolkning dubbelt stor, och vi jagar fortfarande plastpåsar fast dubbelt så många. Alla kor döda sedan länge så vi kan heller inte spara in på rött kött, alla skall ha nya teslor det blir en störtspiral. Har vi inget värld. skrig innan så kommer vi få det när alla letar mat till sig själva. Gissa vem som vinner? Troligtvis mänskligheten. Till bekostnad för människan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
J JohanLun skrev:
Jag tror man kan köpa en, inselo ringa för att boka tid och då säga att bygglovet inte är klart eller moster har dött eller nåt. Jag var seg att installera, efter de ringt mig ett par gånger slutade de ringa. Jag satte upp allt men lät dem komma och dra snabbkopplingarna. Kanske onödigt, men jag ville ha garantin som var avhängigt det. Jag fick ringa hem dem själv. Jag är rätt övertygad inselo gett upp om jag tex sagt att pumpen blivit stulen, jag backade på den med bilen eller liknande...
Jag har tänkt i liknande tankebanor, att boka montage långt fram i tiden, för att sedan snabbt få egenvald lokal firma att montera den. Sedan kontaktar man Inselo och berättar att den redan är monterad av en annan auktoriserda firma, vad kan dom göra åt det liksom??? Montera den en gång till? 😎

P
electroluxaren skrev:
Nej det är snabbast och varaktigaste,
De flesta av oss är inte så förtjusta i den sortens enorma massmord som behövs för det.
electroluxaren skrev:
om 20 år är jordens befolkning dubbelt stor,
Enligt vilken beräkning? Enligt FNs avdelning för befolkningsfrågor kommer befolkningen att plana ut på cirka 11 miljarder mot slutet av seklet.

H Håkan V skrev:
Jag har tänkt i liknande tankebanor, att boka montage långt fram i tiden, för att sedan snabbt få egenvald lokal firma att montera den. Sedan kontaktar man Inselo och berättar att den redan är monterad av en annan auktoriserda firma, vad kan dom göra åt det liksom??? Montera den en gång till? 😎
Då kan du väl lika gärna boka installation långt fram i tiden och installera den själv? Inselo skiter nog i vilket och Julas garanti får du inte oavsett.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Farstatjej90
B b8q skrev:
En global enbarnspolitik i femtio år eller så är allt som krävs.
Finns det något ni inte vill reglera? Känns som att det finns folk på Byggahus som har någon slags fetisch för att bestämma över folk. Allt från installation av värmepump till staket till dörröppningar och nu lägger vi till antal barn till listan....

Min uppfattning är att minst hälften av alla regler bara kan strykas rakt av utan att vi förlorar något.

• Gilla
  • Älska
Lynghaug och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.