H
electroluxaren skrev:
läckte köldmediet ut för att du var slarvig eller saknade nödvändiga kunskaper?
Nej, den gick i 6 år utan problem. Sedan larmade den för låg nivå på köldmedium. Det är inte raketforskningsnivå att klämma ihop en snabbkoppling.

Antar att snabbkoppplingen inte höll helt tätt. Fick rådet av en bekant som jobbar med värmepumpar att köpa en utan snabbkopplingar nästa gång, så det fick bli så, vi får se hur länge den tänker gå den ska i alla fall gå att fylla köldmedium i om det skulle bli aktuellt.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
De flesta som köper en SC modell tar nog hål i fasaden och drar nog fram elen också om det behövs och kopplar ihop slangarna mellan ytter och innerdel oxå utan att blanda in konsumentombudsmannen eller nån annan myndighet..
Men en "S" utan snabbkopplingar borde dom kunna sälja, den installerar man inte själv utan nödvändig utrustning och kunskap.

Min första SC hade stickkontakt på innerdelen så den behövde jag inte dra någon el till då jag redan hade ett uttag i närheten. Det vara bara att hänga upp den, klämma ihop snabbkopplingen och köra.

H
A Alexn72 skrev:
Tror faktiskt att jula är ganska oskyldiga i de hela... lagar och regler....
Kravet att en behörig installatör ska montera och driftsätta köper jag rakt av, att man inte får välja installatör själv är det jag är kritisk mot.

• Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Men en "S" utan snabbkopplingar borde dom kunna sälja, den installerar man inte själv utan nödvändig utrustning och kunskap.

Min första SC hade stickkontakt på innerdelen så den behövde jag inte dra någon el till då jag redan hade ett uttag i närheten. Det vara bara att hänga upp den, klämma ihop snabbkopplingen och köra.
De säljer väl både S och SC modeller?

Förr hade de väl även vacumpump i sortimentet så man kunde välja den billigare S modellen om man inte var helt ohändig.

A Alexn72 skrev:
De slog mig att jula finns i Polen.... men de verkar inte sälja värmepumpar där....

P paralun skrev:
Tyska Amazon har ett antal VP med snabbkoppling, Quick Connect utan något svenskt trams.

[länk]

Sen får man kolla varje modell att det då uttryckligen står "Quick Connect" och förfyllt.

EU's F-gasförordning gäller inom hela EU, så det borde inte vara lättare att köpa en pump i ett annat land.

Ni kan ju testa att anmäla Julas regler som ett brott mot EU's fria konkurrens på den inre marknaden...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
De säljer väl både S och SC modeller?

Förr hade de väl även vacumpump i sortimentet så man kunde välja den billigare S modellen om man inte var helt ohändig.
Ja dom säljer flera modeller av bägge typerna, oavsett vilken modell man väljer, så borde det vara möjligt att välja en annan installatör än Inselo, tycker jag...
https://se.trustpilot.com/review/inselo.se

useless useless skrev:
EU's F-gasförordning gäller inom hela EU, så det borde inte vara lättare att köpa en pump i ett annat land.

Ni kan ju testa att anmäla Julas regler som ett brott mot EU's fria konkurrens på den inre marknaden...
Njau som med det mesta så tolkas ju det som EU kokat ihop av varje enskilt land och jag tolkar det här som en svensk tolkning av regelverket. Sedan principiellt så tar då en tillverkare fram en förfylld VP inkl snabbkopplingar så borde det duga även i Sverige. Eventuellt har vi fler med "tummen mitt i näven" i Sverige?

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau som med det mesta så tolkas ju det som EU kokat ihop av varje enskilt land och jag tolkar det här som en svensk tolkning av regelverket. Sedan principiellt så tar då en tillverkare fram en förfylld VP inkl snabbkopplingar så borde det duga även i Sverige. Eventuellt har vi fler med "tummen mitt i näven" i Sverige?
Nja... F-gasförordningen är ganska tydlig. Det finns inget undantag för maskiner med snabbkoppling utan bara för så kallade "enhetsaggregat" som är förfyllda och förseglade från fabrik och inte kräver någon ihopkoppling på plats (T ex bergvärmepumpar eller luft/vatten med vatten till utedelen).

installation: ett förfarande genom vilket två eller flera delar av utrustning eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla fluorerade växthusgaser sammanfogas, i syfte att sätta samman ett system på den plats där det ska användas, som innefattar sammanfogande av gasförande ledare i ett system för att fullborda ett kretslopp, utan hänsyn till att systemet kan behöva fyllas på efter sammansättning.

1. Fysiska personer ska vara certifierade att utföra följande aktiviteter som involverar fluorerade växthusgaser i den mening som avses i artiklarna 4.7, 5.1, och 8.2, som omfattar de fluorerade växthusgaser som anges däri, eller som involverar relevanta alternativ till fluorerade växthusgaser, inklusive naturliga köldmedier, i förekommande fall:

a) Installation, underhåll eller service, reparation eller nedmontering av den utrustning som förtecknas i artikel 5.2 a–f och i artikel 5.3 a och b.

b) Läckagekontroll avseende den utrustning som avses i artikel 5.2 a–e och i artikel 5.3 a och b.

c) Återvinning från sådan utrustning som förtecknas i artikel 8.2 och 8.3 a.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja... F-gasförordningen är ganska tydlig. Det finns inget undantag för maskiner med snabbkoppling utan bara för så kallade "enhetsaggregat" som är förfyllda och förseglade från fabrik och inte kräver någon ihopkoppling på plats (T ex bergvärmepumpar eller luft/vatten med vatten till utedelen).

installation: ett förfarande genom vilket två eller flera delar av utrustning eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla fluorerade växthusgaser sammanfogas, i syfte att sätta samman ett system på den plats där det ska användas, som innefattar sammanfogande av gasförande ledare i ett system för att fullborda ett kretslopp, utan hänsyn till att systemet kan behöva fyllas på efter sammansättning.

1. Fysiska personer ska vara certifierade att utföra följande aktiviteter som involverar fluorerade växthusgaser i den mening som avses i artiklarna 4.7, 5.1, och 8.2, som omfattar de fluorerade växthusgaser som anges däri, eller som involverar relevanta alternativ till fluorerade växthusgaser, inklusive naturliga köldmedier, i förekommande fall:

a) Installation, underhåll eller service, reparation eller nedmontering av den utrustning som förtecknas i artikel 5.2 a–f och i artikel 5.3 a och b.

b) Läckagekontroll avseende den utrustning som avses i artikel 5.2 a–e och i artikel 5.3 a och b.

c) Återvinning från sådan utrustning som förtecknas i artikel 8.2 och 8.3 a.
Jo men hur lyder den tyska tolkningen av EU-lagstiftningen?
Jag tror något blev helt galet med den svenska tolkningen!

Om vi nu har fler med "tummen mitt i näven"? och man misslyckas med snabbkopplingen vad blir egentligen miljökonsekvensen? Rent trams imho.

P paralun skrev:
Jo men hur lyder den tyska tolkningen av EU-lagstiftningen?
Jag tror något blev helt galet med den svenska tolkningen!

Om vi nu har fler med "tummen mitt i näven"? och man misslyckas med snabbkopplingen vad blir egentligen miljökonsekvensen? Rent trams imho.
Vilken tolkning? Mitt förra inlägg är ingen tolkning, utan förordningstexten ordagrant.
Det står också:

Denna förordning är till alla delar bindande och direkt tillämplig i alla medlemsstater.
Utfärdad i Strasbourg den 7 februari 2024.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202400573#d1e1915-1-1

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Miljökonsekvensen är nog tämligen försumbar numera, men påverkan på klimatet är värre. Ett enskilt utsläpp av köldmedium spelar förstås ingen roll. Det är den aggregerade effekten av många tummar mitt i handen som har en dålig påverkan på klimatet.

P pmd skrev:
Miljökonsekvensen är nog tämligen försumbar numera, men påverkan på klimatet är värre. Ett enskilt utsläpp av köldmedium spelar förstås ingen roll. Det är den aggregerade effekten av många tummar mitt i handen som har en dålig påverkan på klimatet.
Jo men hur kan man misslyckas egentligen? Sen är det nog mer troligt att "tummen mitt i näven" prickar en regel eller en elledning i väggen när håltagningen ska göras.
Julas VP och Dimstal är då sedan tillverkade av Midea, Kina.

• Säkerhetskablar med snabbkopplingsmutter för inomhus och utomhus enheter; förbättrat läcktät system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
H Håkan V skrev:
Nej, den gick i 6 år utan problem. Sedan larmade den för låg nivå på köldmedium. Det är inte raketforskningsnivå att klämma ihop en snabbkoppling.

Antar att snabbkoppplingen inte höll helt tätt. Fick rådet av en bekant som jobbar med värmepumpar att köpa en utan snabbkopplingar nästa gång, så det fick bli så, vi får se hur länge den tänker gå den ska i alla fall gå att fylla köldmedium i om det skulle bli aktuellt.
nä raketforskning är det inte men lik förbenat är det jättemånga icke raketforskare som misslyckas

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
mänsklighetens nöje i förökning är såväl primärt som sekundärt den största påverkan förutom miljön.
klimatet har inge lyckats påverka sedan dinosauriernas tid.
Halvera jordens befolkning så är vi i hamn

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.