Sugen att testa lite enkla hobbyprojekt med Kombisvets 130. Kommer att köra utan gas med flusstråd. Helt ny på svets och vad jag läst mig till i diverse kommentarer (då bruksen ska vara obefintlig) att:
- Julas egen flusstråd (0,9) är för tjock och fastnar, man får köra på Biltemas, är det då MIG-tråd för gaslös svetsning i låglegerat stål, E71T-11 (0,8) som är rätt?
- Extra munstycken behövs då det är förbrukningsvara. Vilka då? Hittar TIG förbrukningssats för brännare för 199:- men det är blandade tillbehör, om man bara vill ha munstycken?
- Svetsskyddet är uruselt men tänkte jag provar det och ser. Förslag på billig hjälm annars?
- Övrigt: svetstång, svetsmagnet, slagghacka, ngt mer?
- Var får man tag på billigt skrot att testa loss på?
- Julas egen flusstråd (0,9) är för tjock och fastnar, man får köra på Biltemas, är det då MIG-tråd för gaslös svetsning i låglegerat stål, E71T-11 (0,8) som är rätt?
- Extra munstycken behövs då det är förbrukningsvara. Vilka då? Hittar TIG förbrukningssats för brännare för 199:- men det är blandade tillbehör, om man bara vill ha munstycken?
- Svetsskyddet är uruselt men tänkte jag provar det och ser. Förslag på billig hjälm annars?
- Övrigt: svetstång, svetsmagnet, slagghacka, ngt mer?
- Var får man tag på billigt skrot att testa loss på?
Nej, det är dessa munstycken du ska ha.
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetstillbehor/tradmunstycke-5-st-2000040442
De behöver man inte byta särskilt frekvent. Men extra är bra att ha. Flusstråd är per definition inte MIG.
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetstillbehor/tradmunstycke-5-st-2000040442
De behöver man inte byta särskilt frekvent. Men extra är bra att ha. Flusstråd är per definition inte MIG.
Ok tack, 0,8-munstycket man ska ha där då.D Daniel 109 skrev:
Alla Biltemas svetstrådar heter något med "MIG-...". Gaslös, E71T-11 och Polaritet: DC- ska väl stämma ändå.
Du ska ha det munstycke som matchar din tråd. Att Biltema skriver fel är inte direkt ovanligt.
Man provar med matchande munstycke men man köper med en storlek större med. Man har ingen kylande gas och självskyddande FCAW är i princip ett mer eller mindre runt rör med flux inuti, toleranserna är bitvis lite darriga. Tråden kan nypa i rätt munstycke, speciellt när det blir varmt.D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara
