Byggahus.se

Jula gas till MAG svetsen?

1. anders07
    Medlem · Nivå 15
  2. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Prisvärd!!!!!!!????????

Dyrt verkar vara en mer rättvis benämning. Byte av 5L argon brukar jag betala en dryg 500-ring för som privatperson, och då är det 200bar, dvs en normalkubikmeter. Dyrt nog i min mening då jag vet vad det kostar att fylla stora flaskor.

Köp en femlitersflaska i stället och byt den när den är tom. Det är ingen flaskhyra på 5L, däremot är flaskan rätt dyr första gången. Ska man svetsa mycket vid ett tillfälle så är det ingen dum ide att hyra en större flaska tillfälligt.

3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag svetsar typ två gånger i året så då är det ett bra alternativ tycker jag...

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
  5. G
    Medlem Nivå 2
    Nja. Något BRA alternativ blir det aldrig. Kortsiktigt billigare, långsiktigt snordyrt.

En sån miniatyrflaska plus specialanslutningen som jag utgår från att du behöver köpa kostar lika mycket som en fyllning av en privatägd 5l flaska. Då behöver du naturligtvis även köpa en 5l flaska för förmodligen 1000-1500kr (begagnat eller nytt) så just då tömmer det plånboken lite extra. Å andra sidan har du då gas som räcker till rätt många småprojekt, du slipper åka och köpa en ny miniatyrflaska efter några få minuters svetsning, och 5l flaskan behåller sitt värde så den dagen du inte behöver den längre kan du sälja den för åtminstone en tusenlapp.

Jag hittar inget om vilket tryck det är i miniatyrflaskan, men om vi gissar på 100 bar skulle det vara 100 normalliter gas i den, då behövs det 10 såna för att motsvara en femliters. Första gången du gjort slut på 5l flaskan har du i så fall sparat in tio småflaskor och en miniatyrflaskanslutning, och tio resor för att köpa ny flaska för att den du trodde du hade gas i när du behövde svetsa var tom... Ren vinst.

• Laddar…
  6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jo, jag inser det men jag drar väl två tre 5 cm svetsar i året när järnstaketet rostar och spricker.
    Ny 5 liter kostar ju över 3000 så om du vet var jag kan hitta en för 1000-1500 så ge gärna länk.

http://airliquide.force.com/MAG har för 3200 kr 5 liter t.ex. Aga på lokala byggvaruhuset skulle de ha 4200 kr för friköpt.

7. P
    Medlem · Nivå 10
    köp en billig gasfri svets och sälj den svetsen du har?

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    "fem-flaskor" bruka dyka upp på blocket då och då!

• Laddar…
  9. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Ha, ha, ja, det skulle väl vara det bästa kanske... :)
    Har en MAG svets nu.

10. G
    Medlem Nivå 2
  11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25