De har egentligen inte fog för detta enligt Konsumentköplagen. Du ska kunna reklamera varan i den butik där du köpte den.

Garantiförfarandet däremot, där kan de be dig göra lite vad som för att nyttja garantin.

Det har retat mig ett par ggr att de fular sig på det viset. Var grinig en gång när jag för första gången fick problem med ett trasigt verktyg. Jag försökte lämna tillbaka det i samma butik, men nekades av tjejen i kassan som sa ”tyvääär, du måste ha ärendenummer …”.

Jag började rapa upp köplagen lite lätt för henne, men hon stod på sig och sa att hon tyvärr inte kunde hjälpa mig, utan jag fick vända mig till kundtjänst först. Jag började då uppretat förklara skillnaden mellan garanti och reklamation för henne.

Sen insåg jag plötsligt att hon faktiskt inte vet någonting om det här, annat än vad hennes arbetsgivare har sagt till henne, samt att kön som började bildas tycker att jag är en gubbjävel. Sa därför att jag förstod och skulle göra så som hon tipsat mig om, tackade för hjälpen och gick.

Mailade då till dem istället och de skickade hem ett nytt verktyg. Insåg då att det faktiskt inte är så krångligt att göra som de vill, även om det egentligen är fel. Faktiskt har det för mig vid reklamationer/garantiärenden varit betydligt mkt krångligare hos andra butiker. En del ska prompt skicka på verkstad under flera veckor, en del ska käfta emot in absurdum och en del är bara sura. Men tysken tar emot garantianspråket med öppna armar.

En annan sak som är väldigt bra och som faktiskt funkar i kassan, det är 90 dagars öppet köp oavsett om du använt varan eller ej, no questions asked. Det får man knappast på Jula.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är nöjd med Julas.

Skenorna skruvas ihop med två bleck undertill, går att få rakt om man lägger lite tid och sedan inte skruvar isär hela tiden.

Sågat köksbänk i valnöt på längden med den och den som kan komma och peka och se att det inte var Festool som sågade, kan få en öl :)

Däremot skulle jag aldrig ha en så billig om det var något jag använde varje vecka. Det tar lite tid att justera så den inte glappar på skenan, men när man gjort det blir det bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C
V Vardagsrum skrev:
En annan sak som är väldigt bra och som faktiskt funkar i kassan, det är 90 dagars öppet köp oavsett om du använt varan eller ej, no questions asked. Det får man knappast på Jula.
Ja, det glömde jag att skriva. Deras 90-dagars nöjd-kund-garanti hanteras tydligen i butiken. Till och med reklamationsavdelningen tipsade om det. Krångligare när det gått mer än 90 dagar.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Hade jag använt den varje dag så skulle jag köpt en Milwaukee, men nu är det inte jobbet utan jag själv som ska betala.
 
Sen är ju parkside och Lidl knappast någon lite aktör. Kaufland ingår i samma koncern och de är bland de största i Sverige.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
Nu är lidls sänksåg på kampanj igen, så hur gick det? Blev det en parside och blev du isåfall acceptabelt nöjd?
 
Jepp det blev en parkside performance (fråga mig inte om skillnaden) det funkar kanon till tex plyfa (15mm) men är lite svag till 45 reglar men det kan man ta med någon annan såg.
Enda nackdelen är den korta skenan, tänkte köpa en lång jäkel men letar efter en som passar.
 
Rickard.
S santos skrev:
Jepp det blev en parkside performance (fråga mig inte om skillnaden) det funkar kanon till tex plyfa (15mm) men är lite svag till 45 reglar men det kan man ta med någon annan såg.
Enda nackdelen är den korta skenan, tänkte köpa en lång jäkel men letar efter en som passar.
Troligtvis är det inte orken det är fel på utan klingan, på sänksågar brukar det följa med en 48t och det funkar till tunna skivor men inte så mycket mer. Jag har bytt till en 28t som oftast sitter på och upplever den mycket bättre till allt tjockare än typ 15mm. Sågar du mycket 45mm virke med sänksågen rekomenderar jag ännu färre tänder för det.
 
Redigerat:
S santos skrev:
Jepp det blev en parkside performance (fråga mig inte om skillnaden) det funkar kanon till tex plyfa (15mm) men är lite svag till 45 reglar men det kan man ta med någon annan såg.
Enda nackdelen är den korta skenan, tänkte köpa en lång jäkel men letar efter en som passar.
Inte ens de dyraste märkenas batteridrivna sänk-/cirkelsågar klarar 45mm-virke särskilt bra. Däremot brukar batteriet hålla längre, samt fler laddningscykler på de dyrare. Samt att de inte är riktigt lika känsliga för om materialet nyper lite. Saker som man klarar sig väldigt bra utan, som vanlig hemmasnickare.
Även för mig, som tidigare egenföretagande snickare, har det ofta varit mer lönsamt med dessa billiga märken. Det var först sista åren som jag övergick helt till Milwaukee. Men det var främst för att ha ett märke som hade de flesta typer av maskiner med samma batteri.
Väldigt många som ser ner på de billigare märkena, är de som är sämst på att bygga. De ser verktygen som någon form av "penisförlängare" för att dölja sin okunskap.
Jag tror du kan vara väldigt nöjd med ditt köp.
 
  • Gilla
loffman och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inte ens de dyraste märkenas batteridrivna sänk-/cirkelsågar klarar 45mm-virke särskilt bra.
Det där förstår jag inte riktigt vad du menar med. Min Makita 18 volt cirkelsåg för 2-3 000 kronor (minns inte exakt, men det är en av deras mellanvarianter) både kapar och klyver konstruktionsvirke utan några problem, med originalklingan. Jag kapar rätt ofta tvåtums ek, valnöt och annat hårt med den, utan att den gnäller. När jag försökt klyva tvåtums ek, utan att byta klinga, blir den rejält trött och bränner träet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inte ens de dyraste märkenas batteridrivna sänk-/cirkelsågar klarar 45mm-virke särskilt bra. Däremot brukar batteriet hålla längre, samt fler laddningscykler på de dyrare. Samt att de inte är riktigt lika känsliga för om materialet nyper lite. Saker som man klarar sig väldigt bra utan, som vanlig hemmasnickare.
Även för mig, som tidigare egenföretagande snickare, har det ofta varit mer lönsamt med dessa billiga märken. Det var först sista åren som jag övergick helt till Milwaukee. Men det var främst för att ha ett märke som hade de flesta typer av maskiner med samma batteri.
Väldigt många som ser ner på de billigare märkena, är de som är sämst på att bygga. De ser verktygen som någon form av "penisförlängare" för att dölja sin okunskap.
Jag tror du kan vara väldigt nöjd med ditt köp.
Att batterisågar måste vara klenare än sladd-dito är en gammal sanning, så gammal att det numera är osanning.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det där förstår jag inte riktigt vad du menar med. Min Makita 18 volt cirkelsåg för 2-3 000 kronor (minns inte exakt, men det är en av deras mellanvarianter) både kapar och klyver konstruktionsvirke utan några problem, med originalklingan. Jag kapar rätt ofta tvåtums ek, valnöt och annat hårt med den, utan att den gnäller. När jag försökt klyva tvåtums ek, utan att byta klinga, blir den rejält trött och bränner träet.
Att kapa 45mm-virke brukar inte vara något problem för billigare sågar heller. Det jag främst talar om, är klyvning av 45-virke.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Att batterisågar måste vara klenare än sladd-dito är en gammal sanning, så gammal att det numera är osanning.
Hitintills har jag inte sett en batteridriven cirkelsåg, som är i närheten av min lite större nätdrivna. Ingen batteridriven har klarat att klyva 45mm-plank på ett någorlunda tillfredsställande sätt exempelvis.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hitintills har jag inte sett en batteridriven cirkelsåg, som är i närheten av min lite större nätdrivna. Ingen batteridriven har klarat att klyva 45mm-plank på ett någorlunda tillfredsställande sätt exempelvis.
Det jag menar, i en snabbt föränderlig värld kommer ens världsbild vara dåligt överensstämmande med verkligheten om den bara bygger på egna erfarenheter.
Vad har du för såg? 😊

https://www.byggahus.se/forum/threads/klyva-langa-braedor.423902/post-4318189
35 m per batteri, tror inte min lilla Hikoki gör sämre ifrån sig heller men den har jag inte ”klockat”
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Att kapa 45mm-virke brukar inte vara något problem för billigare sågar heller. Det jag främst talar om, är klyvning av 45-virke.
Du var lite vag i ditt påstående, så jag skrev att den både kapar och klyver 45 mm konstruktionsvirke utan problem. När jag byter till klyvklinga klyver den tvåtums ek också. Svårt att se någon begränsande klenhet i det.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.