2 527 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Jula-armatur stendog?
Idag sprakade det till lite i en av två armaturer i förrådet, det är Julas utan glimtändare. Trodde det var helt enkelt att byta rören men det fungerade inte. På gamla lysrören satt inte någon märkning jag kunde tolka så det blev 36W, men som sagt - inget ljus.
Har elektroniken pajat och jag måste byta armatur? Eller kan jag kolla något annat?
Kjell G
Har elektroniken pajat och jag måste byta armatur? Eller kan jag kolla något annat?
Kjell G
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Du har ett elektroniskt drivdon i denna armatur, och det är nog inte helt ovanligt att de lägger sig på rygg. Det går troligen inte att få tag på till en kostnad som understiger en ny armatur...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Kan inte riktigt svara på det. Klart är att en traditionell drossel plus utbytbar glimtändare har alla förutsättningar för att hålla längre...
Så är det säkert. Denna har varit igång sedan-07 och jag var inte medveten om vad jag köpte då. När ljuset slocknade åkte jag helt enkelt och köpte två lysrör OCH två glimtändare. Koll på läget alltså
Men nu har jag ju de prylarna som ett startkit
Men nu har jag ju de prylarna som ett startkit
Det blev en vanlig takplafond, 3x60W som jag kopplade vidare från den lösa plinten till gamla armaturen. Använde vanlig lampsladd, och den är väl lite tunn, eller? Tror arean är på 0,75 eller mindre. Borde jag oroa mig för det?
Det beror väl lite på.Kjell_G skrev:
De gamla reaktorförsedda armaturerna är väl lite som en sovjetisk T-34 stridsvagn. Ingen finess och lite jobbig på flera vis. Men gör samtidigt jobbet och är nästan oförstörbar.
Jag stöter ibland på 40-50 år gamla lysrörsarmaturer där man bara bytt rör och tändare med jämna mellanrum under årens lopp.
Jag tvivlar på att något elektronisk drivdom kommer komma upp i närheten av sådana livslängder.
Samtidigt drar de elektroniska nästan noll i förlusteffekt, tänder rören blinkfritt och surrar och låter inget.
Jag väljer nog elektroniska don alla dagar i veckan för lokaler där jag vistas mer eller mindre stadigvarande, typ, kök, garage, tvättstuga m.m.
Men på vissa andra ställen kan jag inte se någon direkt nackdel med gammal drosselteknik. Ställen där lyset sällan är påslaget och där man befinner sig bara korta stunder alt mycket sällen.
Det är ungefär den livslängd som man kunde räkna med i början av seklet, men som alltid fans det dom som höll kortare eller längre. Jag tror att dagens don har en betydligt längre snitt livslängd och donen spar under sin livslängd in den merkostnad dom har och dess mer dom får lysa dess mer "spar" dom jämfört med drosselarmaturer. En annan fördel är att man inte upplever nått flimmer vilket man ofta kan göra med drossellysrör, dom tänds och släcks hundra ggr/sekund medans dom med elektroniska don tänds och släcks flera tusen ggr/sekund vilket är så snabbt att vi aldrig kan uppfatta det som flimmer.
Hahaha, T-34 var oförstörbar så länge den inte användes för det den var till för, dvs strid. Jämförelsen haltar således, till reaktorarmaturernas fördel.Mikael_L skrev:
Ja det är helt klart en bra fråga.Kjell_G skrev:
Jag övergår sakta men stadigt mot att överge billiga saker (med risk att missa fynden som man kan ha turen att råka på sådär 1 gång av 10) till att satsa mer pengar på kvalitet direkt.
Men om det nu vore så lätt ändå. :|
Antalet kronor som man luggas på vid köpet har rätt ofta dålig korrespondens mot erhållen kvalité.
Och gamla, erkända varumärken ger inte heller någon garanti för att varan är bra.
Men Jula skulle jag åtminstone inte köpa igen.
Möjligen må reaktorn hålla i över 50 år, men då hela armaturens chassi var slut efter 4 år så spelar det liksom ingen roll.
Sen det surrande ljudet också ...
Nu har jag Nordlux från bauhaus med elektroniska drivdon. Jag gillar hur snabbt och blinkfritt dom tänder, jag gillar att de är dödstysta, jag gillar att slippa känslan av en liten aning flimmer.
Men jag tvivlar på att drivdonen kommer hålla ens att par tiotal år, och vad det gäller armaturens övriga kvalitet så känns den väl så rapplig såsom Julas, så det är ju frågan om inte alla kommer få åka på tippen vid första lysrörsbytet ändå ...
Nu väger ju det elektroniska drivdonet i dessa en bråkdel av vad den tunga drosseln gör i Jula-armaturerna, och utvecklar knappt någon värme, detta bör väl iofs gynna livslängden på plastschabraket som håller ihop allt.
Nä jag känner mig just nu lite uppgiven. Om jag skulle handlat idag så tror jag inte att jag vågat mig på Bauhaus-armaturerna heller. Fast jag egentligen än så länge inte har något ont att säga om dom. Bara att de inte inger någon gedigen kvalitets-känsla.
Jag skulle kanske skitit i IP65, nöjt mig med IP44 och valt t.ex. Exaktor Naiad för lite mer än 3 ggr pengarna.
Ja dyra armaturer är alltså ingen garanti.
Jag bytte elektroniskt drivdon i en fin Fagerhult-armatur i veckan. Huset byggdes för 5-7 år sedan, så äldre än så var inte armaturen. Dessa är dyra som knark, troligen runt en 5 tusen styck, drivdonet, dimbart med DALI.-ingång och extra allt kostar bara det säkert minst 500 spänn.
Klicka här för att svara