H
Navelludd 2 Navelludd 2 skrev:
Först och fremst, jag ber om ursäkt för alla skrivfel, jag lär…
Håll koll på vilka som är bärande väggar, det var inte alltid så logiskt var dessa finns på 70-talet i radhus. Den väggen till exempel mellan köket och hallen kan vara bärande. Synlig limträbalk eller dold stålbalk. Grannar brukar som har gjort renovering brukar ha koll på vilka väggar som är bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Angående köket. Vi renoverade vårt radhus förra året och satte in ett Kvik-kök som jag idag ångrar. Har byggt ihop två Ikeakök tidigare, och jämförelsesvis kommer Kvik med oerhört svåra beskrivningar, sällan att du kan SE alla kökslösningar innan ditt eget kök är uppe, och ser därmed att vissa funktioner inte funkar. Och riktigt dyra delar som tex bestiklådor med väldigt lång leveranstid.
 
  • Gilla
Navelludd 2 och 2 till
  • Laddar…
Om du har en plan av hur du vill huset ska vara i Sketchup eller liknande är det relativt lätt att visualisera denna i ett VR-headset. Då kan du gå runt och titta dig omkring och framförallt få en känsla av hur allting känns i korrekt skala.


Jag håller med dig i övrigt, jag gillar öppna planlösningar, jag är inte jätteförtjust i parkett och jag gillar inte 70-talsstil.
 
  • Gilla
Navelludd 2
  • Laddar…
Efter sandskyfflandet och rivningen var klar började jobbet med golvet. Den tidigare schakten för rör och ventilation var perfekt för att ställa linjelaseren i. Betongplattan var ganska grov, så jag jobbade ett par dagar med borrhammare och betongslip för at slipa ner de värsta topparna. Jag uppskattar att jag fick en centimeter takhöjd av det:
Renoveringsprojekt i hus, avlägsnat golv, avskalat rum, byggdamm, verktyg synliga, stödstolpe, öppet fönster, trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hus, osammanhängande möbler, avskalade väggar, stökigt, byggmaterial, dammigt, cykel, spis, arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, laseravståndsmätare projicerar röd linje, dammigt, oordnat, kablar, betong, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkeologisk utgrävning, fossil eller artefakt, märkt med mätsticka, sandig mark, dokumentation av fynd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med verktyg, kablar och spillvirke på betonggolv nära en vit skåpvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50 år gamla rör kan se sånn ut. Lite slitent på sidan vart röret har sprukkit då jag rev loss det: En rostig avskalad rörsektion hålls av handskklädd hand, bakgrunden är suddig, grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom elektriker och flyttade kablar från källaren till där det nya tekniske utrymmet skall vara:
Byggplats med verktyg, kablar och spillvirke på betonggolv nära en vit skåpvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag fick bila bort finsatsen i den gamla gästtoan. Bauhaus hade rätt verktyg, och jag är glad för att jag hyrde den största hammaren. Jobbet var klart på en halvtimme:
Renoveringsarbete, Bosch borrhammare, kablar, tomma gipsväggar, rörledningar, byggavfall, eluttag, naken betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu som alla väggar var borta satte vi upp pappkartonger för att simulera det tänkte köket. Det kändes alles för stort, och det kändes som att halva våningen var bänkskiva. Det nya tänkte köket (nu beställt) och planlösningen ser såhär ut nu:
2D-planritning av ett rum med möbler: bord, stolar, köksskåp och en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, grå skåp, träbänkskiva, vita väggar, grå soffa, minimalistisk stil, ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med träbänkskiva, vita skåp, hängande lampor och en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modärnt kök med kylskåp, inbyggda ugnar, vita skåp, träarbetsbänk och matbord med stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa är vidare klargöring av golvet inför flytspackling.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag hade nog tänkt till både en och 2 ggr innan jag la golvvärme istället för radiatorer. Det finns väldigt mycket roligare man kan göra för dom pengarna och ska ni inte ha klinker över hela undervåningen hade jag nog definitivt inte gjort det.

Ett par nya radiatorer kostar kanske 6-7000kr till hela våningen.

Och om du ändå kör på det skulle jag nog planera in för tilläggsisolering av väggar och fönster ut mot det fria, det är dock allltid en risk så konstruktionen behöver utvärderas. Golvvärme fungerar hjälpligt/helt ok i moderna hus med 20-25cm isolering i väggarna men i äldre kan man uppleva kallras och allmänt ojämn temperatur.

Jag skulle nog också vara beredd på att det kan behövas en flytspackling av bjälklaget innan du lägger ut frigoliten. Betongen var inte alltid så slät och rak på den tiden som krävs för spårad frigolit. Måste vara helt slätt annars kommer du få olidlig svikt i golvet. Jag skulle nog säga att det inte är det jobb du kommer kunna göra själv. Planspackling av 50-60 kvadrat golv är ett jättedåligt första projekt.
Ja, golvvärme är väl inte optimalt i gamla hus, men vi gillar tanken på att ha varmt golv att gå och ligga på. Förhåppningsvis blir det varmt nog, men det vet vi inte säkert för på vintern. I värsta fall får vi installera några snygga radiatorer. Fönsterna tänker vi oavsett byta, och vi skall glesa ut 2 cm för att montera pärlspont på väggerna, så vi går från 12 cm til 14 cm isolering. Det skall bli kul att se temperaturen!

Du hade helt rätt med flytspacklingen. Det behövs cirka 80 säckar om jag har räknat rätt. Flytspacklingen får jag hjälp med av vänner och familj, men ingen av oss har gjord det förut.

L Liljeros skrev:
Jag hade tagit hjälp av en duktig köksritare och sett över det köket lite, det blir väldigt mycket kök som andel av golvytan. Alternativt tagit input från en arkitekt under ett par timmar. Det jag reagerar på som kan bli saker som inte är till det bättre.
-Siktlinjen blir väldigt smal när man kommer in från hallen då det ser ut som att garderoberna inkräktar väldigt mycket på den ursprungliga korridorsbredden.
-känslan kommer bli att man kliver rakt in i köket när man kommer in.
-köket blir en väldigt långsmal “tarm”, det är inte alltid optimalt att arbeta i.

Att rita och visualisera planlösningar är extremt svårt som lekman, kostnaden för att åtgärda det kommer inte vara försvarbar så problemen kommer ni få leva med om det inte blir bra. Resultat är ofta att man inte får samma valuta för kvadraten som om man tagit in en duktig arkitekt.
Du hade helt rätt, men vi måtte se det själv för att inse dine poänger! Det är en köksritare som har ritad köket, men hon är anställd av Kvik, så hon ville väl endå att vi beställar ett stort kök. Vi har haft en inredningsarkitekt på plats, men det var bortkastade pengar. Han kunde en hel del om färger, men vi behövde inputs på planlösningen, och där var det inte mycket hjälp att få, tyvärr, och vi hade inte tid till att boka in en annan för köket måtte beställas.
M Modski skrev:
Varför golvvärme??
varma fossingar!!
M Masthugg skrev:
Golvvärme kan väl inte leverera så mycket effekt som radiatorer. Därför förutsätter golvvärme att huset är väldigt väl isolerat. Ska du tilläggsisolera?
Att golvvärme inte leverar så mycket effekt har jag nu lärt av dig och andra här i tråden. Vi ska byta fönster och lägga in 2 cm extra isolering, sen får vi se vilka åtgärder som behövs.
H HEM2121 skrev:
Håll koll på vilka som är bärande väggar, det var inte alltid så logiskt var dessa finns på 70-talet i radhus. Den väggen till exempel mellan köket och hallen kan vara bärande. Synlig limträbalk eller dold stålbalk. Grannar brukar som har gjort renovering brukar ha koll på vilka väggar som är bärande.
Betongstommen håller huset uppe. Den enda bärande väggen är i trapphuset. Grannarna hade många goda tips!
F Fixxers skrev:
Angående köket. Vi renoverade vårt radhus förra året och satte in ett Kvik-kök som jag idag ångrar. Har byggt ihop två Ikeakök tidigare, och jämförelsesvis kommer Kvik med oerhört svåra beskrivningar, sällan att du kan SE alla kökslösningar innan ditt eget kök är uppe, och ser därmed att vissa funktioner inte funkar. Och riktigt dyra delar som tex bestiklådor med väldigt lång leveranstid.
Vilke typer av funktioner är det du tänker på som kanske inte funkar?
H Hullefar skrev:
Om du har en plan av hur du vill huset ska vara i Sketchup eller liknande är det relativt lätt att visualisera denna i ett VR-headset. Då kan du gå runt och titta dig omkring och framförallt få en känsla av hur allting känns i korrekt skala.


Jag håller med dig i övrigt, jag gillar öppna planlösningar, jag är inte jätteförtjust i parkett och jag gillar inte 70-talsstil.
Smart med VR, det hade jag inte tänkt på!
 
  • Gilla
tannibanani och 2 till
  • Laddar…
Nu blir man sugen på att höra hur det gått
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.