B
Fick ta över två kaminer från grannen. En kassinen som som för stå i garaget tills vidare.
#

Installerade dock den andra, en Jötul 201. En hyffsat snygg kamin som går att få rätt snabb värme i.
Men den är svår att elda bra i.
Man eldar nere. Sen går eld och rök i en gång innan den böjer ut i muratocken.

Den ska kunna ta 4 kilo ved vilket är rätt möe för en såhär liten kamin tycker jag.
Det är svårt att få till bra förbränning med vedluckan stängd.

I min värld ska man kunna elda upp med luckan satt så den glipar, sen när det är glöd ska man kunna lägga på mera, stänga luckan helt och reglera flödet med samhället i under handtaget i luckan.

Men det räcker inte för att få till bra förbränning. Blir för klent med syre vilket gör att lite grövre ved brinner för sakta. Nästintill pyr mer än brinner.

Någon so. Har tips på denna eller ja ske testat samma modell.

Schematisk illustration av en Jötul 201 kamin med beskrivning av förbränningsprocessen och dess komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av Jötul 201 kamin med angivna mått på höjd, bredd och djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jötul 201 kamin med en utsmyckad lucka och staplad ved vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
En mycket okänd kamin kanske.
 
Det gäller att man får så mycket fart på elden att sekundärförbränningen kommer igång. Det är en annan teknik än gamla kokskaminer.
 
B
Jo, det finns en sekundärluft mellan under och övre rummen. Kanske måste se till att den oxå är öppen.
Har modofierat primärluften så det suger bättre där nu, då brinner det oxå bättre men ja.
Det är svårt, då slukar den möe ved.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.