2 854 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Jorfelsbrytare som "hackar" vid start
Sida 1 av 3
Vi har en vanlig villa. Jordfelsbrytaren är en Hager 25A. Den och hela installationen är 28 år gammal.
I våras köpte vi en kompostkvarn på 2600 W. När vi startar den från ett visst uttag "hackar" jordfelsbrytaren några sekunder, men sen går det fint att köra (säkringen går inte).
Detta sker när vi använder ett uttag som sitter ute på tomten, ca 20 m från villan. Detta uttag är avsäkrat 10 A , 1,5 -kabel i hela installationen.
Provade kompostkvarnen i ett uttag på en annan byggnad närmare huset (10 A, 1,5) , då gick istället säkringen.
Vet att man borde ha 16 A och 2,5-kabel till 2600 W, men å andra sidan har vi en 3000 W vattenkokare i köket, och det har aldrig varit något problem.
Nu undrar jag:
1. Vad innebär det att jordfelsbrytaren hackar (säkringen går inte). Kan det vara farligt?
2. Bör vi byta ut jordfelsbrytaren - och i så fall - gärna rekommendation av märke o typ.
I våras köpte vi en kompostkvarn på 2600 W. När vi startar den från ett visst uttag "hackar" jordfelsbrytaren några sekunder, men sen går det fint att köra (säkringen går inte).
Detta sker när vi använder ett uttag som sitter ute på tomten, ca 20 m från villan. Detta uttag är avsäkrat 10 A , 1,5 -kabel i hela installationen.
Provade kompostkvarnen i ett uttag på en annan byggnad närmare huset (10 A, 1,5) , då gick istället säkringen.
Vet att man borde ha 16 A och 2,5-kabel till 2600 W, men å andra sidan har vi en 3000 W vattenkokare i köket, och det har aldrig varit något problem.
Nu undrar jag:
1. Vad innebär det att jordfelsbrytaren hackar (säkringen går inte). Kan det vara farligt?
2. Bör vi byta ut jordfelsbrytaren - och i så fall - gärna rekommendation av märke o typ.
V varga skrev:Vi har en vanlig villa. Jordfelsbrytaren är en Hager 25A. Den och hela installationen är 28 år gammal.
Nu undrar jag:
Vad menar du att den hackar då? Hur vet du att jordfelsbrytaren "hackar"?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Fungerar den? Om du provar testknappen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Jag skulle vända blocken mot kompostkvarnen - den verkar inte frisk. Även om den överbelastar säkringen med 300 W så ska inte säkringen lösa för det.
När du säger hackar tokar jag det som att det låter från brytaren men bryter den verkligen strömmen för att sedan slå på den igen? Har aldrig stött på en frisk jordfelsbrytare som "återinkopplar" strömmen efter att den löst ut.V varga skrev:
Nja, vet inte hur jag ska förklara - den liksom "darrar" några sekunder med klart hörbart ljud, men inte att den slår från o av egentligen, ström går ju fram hela tiden, märks inte på kompostkvarnen.Alfredo skrev:
Jaha... ok Detta sker ju bara i startögonblicket. Skulle du kunna gissa vad som kan var fel i kompostkvarnen?Bo.Siltberg skrev:
Själv blev jag orolig att det är nåt fel i nollan i någon dosa i installationen, eller i uttaget däruppe, eftersom jag inte fattar hur annars jordfelsbrytaren ska reagera på detta sätt. Vid överbelastning borde väl säkringen gå istället.
Är jordfelsbrytaren riktigt motionerad då? Den kanske vill bryta men kan inteV varga skrev:Jaha... ok Detta sker ju bara i startögonblicket. Skulle du kunna gissa vad som kan var fel i kompostkvarnen?
Själv blev jag orolig att det är nåt fel i nollan i någon dosa i installationen, eller i uttaget däruppe, eftersom jag inte fattar hur annars jordfelsbrytaren ska reagera på detta sätt. Vid överbelastning borde väl säkringen gå istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Ja, startströmmen kan lösa en säkringen. Maskinen är som sagt för tung för att användas i "vanliga" uttag.V varga skrev:
Men om JFB uppträder på detta sätt endast vid användning av denna kompostkvarn, inte när ni kör spis eller nåt annat tungt, då kan man misstänka något med kompostkvarnen, t.ex att den orsakar strömspikar.
Bo.Siltberg skrev:
Ja, startströmmen kan lösa en säkringen. Maskinen är som sagt för tung för att användas i "vanliga" uttag.
Men om JFB uppträder på detta sätt endast vid användning av denna kompostkvarn, inte när ni kör spis eller nåt annat tungt, då kan man misstänka något med kompostkvarnen, t.ex att den orsakar strömspikar.
Oj, tackBo.Siltberg skrev:
Ja, startströmmen kan lösa en säkringen. Maskinen är som sagt för tung för att användas i "vanliga" uttag.
Ska göra ett ordentligt test på alla uttag och med andra effektkrävande apparater och återkommer em med resultat. Känner mig fortfarande osäker på om det "bara" är kompostkvarnen, eller om jag ändå behöver byta JFB:n
Det som troligtvis skiljer är att som sagt kvarnen har en rejäl startström i princip på gränsen eller över vad som "ska fungera" i dina 10 A grupper. Det visar sig ju också i dina test med andra mer närliggande uttag där säkringen löser ut. Inget direkt problem med det bara du kommer igång har de korta stunder du kör med lite överlast ingen betydelse.V varga skrev:
Ljuden du hör från JFB är bara tecken på att någon detalj mekaniskt i den påverkas av strömkrafterna som kommer av den höga startströmmen. Det behöver inte tyda på något fel eller problem med den, bäst är om du kollar att den löser ut som den ska och motionerar upp den lite mekaniskt. Nu är ju en JFB inte så dyr och din såpass gammal att man kan anta att den dessutom är av typ AC som numera inte används så ett byte är inte fel oavsett men inte enbart pga dina olika indikationer.
Om du testar i olika uttag är det i princip bara kvarnen som kan ge så stora strömmar att du märker något, en annan typ effektkrävande apparat utan startström men inom säkringarnas märkström ger nog inget.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om det är automatsäkringar så kan Det kan vara magnetutlösaren så nästan löser säkringen, med kortare ledning så löser ju säkringen. Den långa klena (1,5) ledningen fungerar som mjukstart och det är surret från säkringen man hör.
Jordfelsbrytaren innehåller också magnetiskt material som kan vibrera.
Protte
Jordfelsbrytaren innehåller också magnetiskt material som kan vibrera.
Protte